Direkt till innehållet
Länk till förstasidan

Oplanerad driftstörning – Cosmic uthopp NPÖ

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-06-27 15:00

Beräknat avslut

2025-11-09 21:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Uthopp från Cosmic till NPÖ fungerar bara första gången när man har loggat in i Cosmic. Gör man ett andra uthopp får man ett felmeddelande "Ett fel inträffade" och/eller "Fönstret kunde inte laddas".
Cambio arbetar med en lösning.
Tillfällig lösning är att använda fristående NPÖ, https://www.npo.se/ var extra uppmärksam och säkerställ att det är samma patient i Cosmic och NPÖ. 

Påverkan:
Påverkar uthopp i Cosmic till NPÖ.Starttid:
Starttid:
2025-06-08 kl. 15:00
Sluttid:
Oklart

Kontaktperson:
Mattias Karlsson, Huvudjournal och hälsoinfomatik

Cosmic - Tillfällig ändring för pågående analyser från Klinisk kemi

Enligt plan

Område

IT/Telefoni

Start

2025-06-27 08:30

Beräknat avslut

2025-08-31 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Vid rapportering av ett analysresultat i Cosmic har det gått att se obesvarade beställningar från samma provtillfälle aviserade med en klockikon.
På grund av tekniska problem med detta svarsupplägg kommer tillfälligt endast besvarade analyser ses i ”Svar provbunden”. Det är i dagsläget oklart hur länge ändringen kommer kvarstå.

Påverkan:
Om det finns klockor som ligger kvar i ”Svar provbunden” på äldre provtillfällen som rimligtvis borde vara besvarade, kontakta Klinisk kemi Halland.
Kontakta oss via tfn 035- 13 18 00 eller 0340-48 14 25, så ser vi till att svaren kommer till Cosmic.

För att kunna se status för beställda analyser:

  • Gå till ”Beställingsstatus”
  • Högerklicka på aktuellt provtillfälle
  • Välj Beställningsinformation och svarsstatus visas

Starttid:
2025-06-27 kl. 08:30

Sluttid:
Tills vidare

Kontaktperson:
Martin Samuelsson, Klinisk kemi Halland, Martin.Samuelsson@regionhalland.se

Driftstörning - Inloggning i dator med SITHS-kort

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-06-23 00:00

Beräknat avslut

2025-07-31 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Synken från HSA är trasig så kortinformationen synkas ej ner till AD vilket gör att man inte kan logga in.
Flera regioner har rapporterat in samma fel till Inera.
Felsökning och rättning pågår hos Inera.
Får man detta fel kan man kontakta Servicecenter eller lägga ärende till SITHS i Servicedesk om felet så publicerar vi manuellt kortinformationen, då tar det cirka 20 minuter innan det ska fungera igen.

Påverkan

Personer med nytt SITHS-kort eller personer som bytt tjänst/placering i HAK

Starttid

2025-05-19

Sluttid

Oklart

Kontaktperson

Malin Bosdotter SITHS
Karoline Koinberg HSA/HAK
Applikationer för regional utveckling

Problem med inloggning VDI med nya SITHS-kort

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-03-26 08:00

Beräknat avslut

2025-07-31 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Problem har identifierats när man ska logga in i VDI-miljön med SITHS-kort som är från 2024 eller nyare som inte har underskriftscertifikat.
När användare försöker logga in med SITHS-kort så kommer man inte hela vägen in i Windows utan man måste ange sina inloggningsuppgifter igen genom ett alternativt inloggningsalternativ för att komma vidare. Ärendet ligger hos leverantör Thales/Inera och felsökning pågår.
Se bifogat dokument för mer information samt workaroundsWord, 67 kB.

Påverkan

Totalt avbrott för användare som loggar in via VDI + Thales minidriver och SITHS-kort från 2024 och framåt

Starttid

2025-03-26 Kl 08:00

Sluttid

Oklart

Kontaktperson

Malin Bosdotter
Biträdande ansvarig utgivare SITHS
Applikationer för regional utveckling

4 driftstörningar - sida 1 av 1

<< < 1 > >>