Driftstörning - Platform 24
IT/Telefoni
2023-06-08 11:27
2023-06-08 11:49
Det pågår för närvarande en incident i plattformen som orsakar driftstörningar eller nedtid
Driftstörning - 1177:s e-tjänster personalverktyget, Pascal
IT/Telefoni
2023-06-08 11:20
2023-06-08 11:52
Omfattning: Svårt att logga in i personalverktyget, alternativt segt när man arbetar i det
Påverkan: Använd driftstoppsrutiner vid behov
Driftavbrott – Lifecare
IT/Telefoni
2023-06-07 17:00
2023-06-07 19:00
Omfattning:
Driftsättning i Lifecare av leveransversion 4.26
Påverkan:
Driftstopp i Lifecare under tiden leverantören lägger på ny leverans.
Under driftstoppet använd driftstoppsrutinen
Starttid:
2023-06-07 Kl. 17:00
Sluttid:
2023-06-07 Kl. 19:00
Kontaktperson:
Helena Nord, Helena.Nord@regionhalland.se
Driftstörning - Lifecare
IT/Telefoni
2023-06-05 09:30
2023-06-05 12:15
Omfattning
Inloggningsproblem i Lifecare. Lifecare upplevs även långsamt om man är inloggad och man kan bli utloggad med ett felmeddelande.
Leverantören är kontaktad och felsökning pågår.
Driftstörning Webcert
IT/Telefoni
2023-06-01 12:00
2023-06-01 13:03
Omfattning
Problem med att skapa intyg i Webcert.
Starttid
2023-06-01 - 12:00
Sluttid
2023-06-01 - 13:03
Kontaktperson
Karin Westholm RK
Servicefönster - NPÖ (Nationell patientöversikt)
IT/Telefoni
2023-06-01 10:00
2023-06-01 11:00
Omfattning:
Ett servicefönster är planerat av leverantör.
Påverkan:
Under servicefönstret kan det uppstå kortare problem med att logga in i NPÖ. Vid problem, vänta några minuter och testa sedan igen.
Starttid:
2023-06-01 kl. 10:00
Sluttid:
2023-06-01 kl. 11:00
Kontaktperson:
Karin Westholm, Karin.Westholm@regionhalland.se
SMS för mobilsjälvincheckning
IT/Telefoni
2023-06-01 07:00
2023-06-01 16:19
Omfattning
Sms för mobilsjälvincheckning går inte ut, leverantören och vi felsöker.
Starttid
2023-06-01 07:00
Sluttid
Kontaktperson
Mattias Karlsson, Huvudjournal och hälsoinfomatik
Driftavbrott - eHälsomyndighetens tjänster, tex e-recept och Pascal
IT/Telefoni
2023-05-31 23:00
2023-06-01 07:00
Omfattning:
Onsdagen den 31 maj kl. 23:00 till torsdagen 1 juni kl. 07:00 produktionssätts eHälsomyndigheten releasepaket 21.5.
Påverkan:
Aktiviteten innebär ett driftstopp för samtliga tjänster inom eHälsomyndighetens tjänsteplattform förutom Covidbevis.
Starttid:
2023-05-31 kl. 23:00
Sluttid:
2023-06-01 kl. 07:00
Kontaktperson:
Lena Johansson, RK ITD, 0340-580293
Driftavbrott - VAS och NCS
IT/Telefoni
2023-05-31 22:30
2023-06-01 00:30
Den 31 maj från kl. 22:30 har vi planerat ett servicefönster för VAS och samtidigt påbörjas uppdatering av NCS Läkemedelsmodul till version 5.14.6. Under servicefönstret kommer läsmiljö för både VAS och NCS vara tillgängliga.
Preliminär tidplan för servicefönstret:
22.30 - VAS produktion stoppas - VAS och NCS mfl kan inte nås
ca 23:05 – VAS läskopia och NCS läskopia tillgängliga
ca 00:00 - VAS läskopia stoppas - VAS och NCS mfl. kan inte nås
ca 00:10 - VAS produktion och NCS produktion startad – resterande tester av VAS pågår i ca 20 minuter för att säkerställa all funktionalitet.
Omfattning
VAS och NCS och övriga system som öppnas från VAS samt remiss och svar omfattas av driftavbrottet.
Den nya versionen av NCS Läkemedelsmodul innehåller ett fåtal utvecklingar och felrättningar, bla:
- Koppling mot SIL-tjänsten Janusmed via menyval
- Förtydligande av fel vid stopp av kvarstående uttag på apotek
Mer information om innehållet finner ni i Leveransbesked NCS Läkemedelsmodul 5.14.6.
Driftavbrottsrutiner ska förberedas och användas vid behov - NCS Läkemedelsmodul – Reservrutin vid driftstopp
Utskrift av aktuella ordinationer ska förberedas, utskriften kan t.ex. användas för att signera vilka läkemedel som administrerats till patienten under detta planerade driftstopp.
För mer information, se denna guide Aktuella ordinationer - Utskrift - NCS.
Påverkan:
VAS Läsmiljö
Under tiden som VAS läskopia är tillgänglig går det att läsa information, men inte uppdatera.
Det går också att öppna t ex: NCS läskopia, Aweria och Medspeech från VAS läskopia.
För mer information om påverkan vid VAS läsläge se: Guide för VAS läsläge
NCS Läsmiljö
NCS Läsmiljö nås via VAS genom sedvanligt anrop till NCS Läkemedelsmodul. Vyerna är en läsmiljö av läkemedelsinformationen, i listen står det NCS vårdportal Läsmiljö. Ingen registrering av läkemedelsinformation ska ske under servicefönstret (knappar i vyerna är inte aktiva).
OBS: Ny eller ändring av läkemedelsinformation kopplat till ordination eller administration av läkemedel under driftstoppet ska registreras i NCS Läkemedelsmodul när systemet åter är i drift.
Vi ber er lägga ett ärende till Läkemedelssupporten via Servicedesk om ni inte ni når läsmiljön under driftstoppet alternativt om ni har frågor kring själva läsmiljöns utformning.
Ytterligare information om driftstoppet kommer publiceras under Driftstörningar på Intranätet och Vårdgivarwebben samt kommer i VAS inloggningsbild från kl. 07.00 den 31:e maj.
Starttid:
2023-05-31 kl. 22:30
Sluttid:
2023-06-01 kl. 00:30
Kontaktpersoner:
VAS - Niklas Persson, RK ITD, 0705-273315
VAS - Karin Westholm, RK ITD, 0340-580295
NCS - Elin Larnemo, RK ITD, 035-131094
NCS - Lena Johansson, RK ITD, 0340-580293
Driftstörning - SITHS berör bla Webcert
IT/Telefoni
2023-05-31 22:00
2023-05-31 23:59
Omfattning:
Mellan 22:00 och 24:00 kan kortare avbrott uppstå för legitimering och underskrift med SITHS hos Inera. Även funktionerna för att visa, utfärda och spärra Mobilt SITHS kan påverkas. Detta gäller Produktion, Test och QA miljön.