Direkt till innehållet
Länk till förstasidan

Planerat driftavbrott – Kompetensportalen

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-19 10:00

Beräknat avslut

2025-11-19 12:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Kompetensportalen

Påverkan:
Systemet är inte tillgängligt under tiden för uppgraderingen.
Utvecklingssamtal och utbildningar kan inte genomföras i systemet.
Roller och kompetenser kan inte administreras i systemet.

Starttid:
2025-11-19 kl. 10.00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 12.00

Kontaktperson:
Emma Karlsson, emma.s.karlsson@regionhalland.se

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott: Information om kommande servicefönster

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-19 19:00

Beräknat avslut

2025-11-20 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Driftavbrott: Information om kommande servicefönster 2025-11-19 kl. 19:00 - 24:00
Övergripande kontaktperson:
Håkan Hansson, IT-säkerhet och infrastruktur, 035-136625

1)
System för Klinisk kemi

Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk kemi.
Reservrutiner skall användas under tiden.

Påverkan:
Omnämnda system kommer att vara otillgängliga hela eller delar av perioden.
Manuella rutiner körs under servicefönster.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00

Kontaktpersoner:
Klinisk kemi Halmstad, 035-131800
Klinisk kemi Varberg, 0340-481425

2)
System för Klinisk Patologi

Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk Patologi.

Påverkan:
Systemen på avdelningen kommer ej att vara tillgängliga hela eller delar av perioden.
Hemarbetare kan ej jobba i Analytix.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00

Kontaktpersoner:
Sofie Sandin, MTH Informationssystem, 035-134944
Jan Hildén, MTH Informationssystem, 0340-481481

3)
BizTalk

Omfattning:
Windowspatchning och underhåll av BizTalks servrar.

Påverkan:
Alla integrationer genom BizTalk kommer att vara tillgängliga under hela tiden då vi har dubbla servrar och patchar en i taget men det kan förekomma kortare hickor vid failovers mellan servrarna.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00

Kontaktperson:
Malin Dymne, RK ITD, 035-172853

4)
Medspeech

Omfattning:
Underhåll på databasserver

Påverkan:
Kort avbrott som innebär att Medspeech kommer att behöva startas om, ett felmeddelande kommer att visas. Har diktat spelats in under avbrottet finns följande guide för hur det hanteras: https://zero.comaround.com/link/f16cbade8a4a4145b5fe08d784f5d7be/

Starttid:
2025-11-19 kl. 22:30

Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00

Kontaktperson:
Mattias Karlsson, RK ITD, mattias.karlsson@regionhalland.se

5)
AmbulansEKG

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Corpuls – Ambulans EKG.

Påverkan:
Kommer inte gå att skicka in EKG från ambulanserna till Tracemaster under denna period.

Starttid:
2025-11-19 kl. 20:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

6)
Tracemaster, EKG granskning/lagring

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Tracemaster.

Påverkan:
Tracemaster kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Kommer ej gå att granska EKG i Tracemaster.

Starttid:
2025-11-19 kl. 20:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

7)
Syngo Dynamics

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden. Detta är system som i huvudsak används dagtid.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

8)
WORKLIST på EKG-apparater och Ultraljudsapparater

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

9)
Miljö för Bentäthetsmätning

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

10)
Patchning integrationsserver Agresso/Sesam

Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering av firmware LTHMCINT. Integrationsserver mellan Sesam och Agresso

Påverkan:
30 min nertid för omstarter

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 20.00

Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952

11)
Hallandskatalogen

Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering firmware LTHAKMIM2.

Påverkan:
30 min nertid för omstarter.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 20.00

Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952

12)
Beslutsstödssystem

Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering firmware LTDW04.

Påverkan:
30 min nertid för omstarter.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 21.00

Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952

13)
AIQU (Resurshanterare för AI beräkningar)

Omfattning:
Linuxpatchning och ev. uppdatering firmware LTAIGPU01.

Påverkan:
30 min nertid för omstarter.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 20.00

Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerat driftstopp - NCS Läkemedel

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-19 22:30

Beräknat avslut

2025-11-19 23:30

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Servicearbete ska göras på NCS:s servrar

Påverkan

Arbetet kräver ett driftstopp i NCS Läkemedel. Läsmiljön är tillgänglig större delen av driftavbrottet men även driftstoppsrutin ska följas.

Starttid

2025-11-19 kl 22:30

Sluttid

2025-11-19 kl 23:30

Kontaktperson

Magnus Svärd, 0701-821654

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Byte av telefoniplattform kvällen den 20 november kl. 17.30-00.00

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-20 17:30

Beräknat avslut

2025-11-20 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Vi vill informera dig om att vi den 20 november kl. 17.30-00.00 kommer vi att byta telefoniplattform från vår nuvarande Avaya-lösning till Mitel (via vår upphandlade drift och support leverantör Telia). Övergången sker genom att styra om trafiken till den nya plattformen som framgent kommer att ligga hos Telia i deras datacenter. Under arbetets gång kommer det att vara störningar i samtalstrafiken.

Bytet av telefoniplattform kommer att påbörjas på Kungsbacka Sjukhus med driftstörning på Ascom Dect-telefoni kl. 17.30 sedan påbörjas det för andra verksamheter från kl 18.00.

Påverkan?

  • Alla anknytningsnummer kommer att påverkas under en kort period vid omstyrning av trafiken.
  • För dig som idag använder en Avaya-telefon så kommer du istället att få en Mitel-telefon. Den kommer finnas ute i verksamheten för inkoppling efter arbetet är slutfört alternativt nästkommande dag den 21 november med inkopplingsinstruktion.
  • Samtal till/från Ascom Dect-telefoner har driftstörningar under kortare perioder vid arbetet, reservmobiler ska delas ut/plockas fram.
  • Hänvisning av din telefon kommer inte att kunna göras under driftstörningen.
  • Trio User kommer få en ny länk, se ny länk under Intranät och system.

Övrig påverkan inför?

  • Den 13-20 november som en förberedelse inför bytet av telefoniplattform kommer det att vara ett så kallat "kunddatafrys" för Hänvisningssystemet TRIO. Vilket innebär att Servicedesk Telefoni inte kan göra några förändringar i systemet, se driftstörning Trio Hänvisningssystem.

Att göra innan avbrottet

  • Skriv ut eller ha denna rutin framme i datorn: Reservrutin scenario D: Störning/avbrott! Fungerar inte länken så ligger rutinen på Intranät under styrande dokument – Akut info – Teleavbrott (alla styrande dokument utifrån filtrering).

Vad som inte påverkas?

  • Mobiltelefonen kommer att vara nåbar på mobilnumret
  • Doro-bordstelefon kommer att vara nåbara på mobilnumret
  • Reservmobiler delas ut /plockas fram då dessa inte påverkas under bytet

Samma telefonnummer

  • Ditt telefonnummer kommer inte att förändras. Du kommer kunna ringa och ta emot samtal precis som tidigare efter driftstörningen.

Tidpunkt

  • Bytet sker: 2025-11-20 kl. 17.30-00.00

Stöd och support

Vi kommer att erbjuda:

  • Nya Manualer för Mitel-telefon finns under Telefoni på självstudier
  • Nytt sätt att hänvisa din telefon finns under Telefoni på självstudier (kommer finnas under kommande vecka)
  • Trepartssamtal via Ascom Dect-telefoner (trådlös telefon) kommer att fungera, manual finns under Telefoni på självstudier (kommer finnas under kommande vecka)

Frågor?

Om du har frågor om bytet eller behöver hjälp, kontakta gärna:

Servicedesk Telefoni, 010-4761900 (intern anknytning 61900)

Eller lägg ärende via Servicedeskplus https://servicedesk.lthalland.se/

 

Tack för din förståelse och samarbete!

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerad driftstörning - Cosmic - Nationella läkemedelslistan (NLL)

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-24 06:00

Beräknat avslut

2025-11-24 07:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Den 24:e november kommer Cambio aktivera NLL i Cosmic produktionsmiljö och aktiveringen beräknas pågå mellan 06.00-07.00.

Mer information om NLL går att läsa på vårdgivarwebben se mer i Nationella läkemedelslistan - Vårdgivare

Påverkan

Under tiden som NLL aktiveringen pågår går det att använda Cosmic som vanligt.

När NLL har aktiverats så kommer aktiva användare i Cosmic få ett meddelande på sin skärm där de ombes att starta om klienten för att komma åt NLL.
Följande ruta kommer upp:

Starttid

2025-11-24 kl. 06:00

Sluttid

2025-11-24 kl. 07:00

Kontaktperson

Lena Johansson och Magnus Svärd, Läkemedels- och Journaltjänster

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerad driftstörning – Nationell patientöversikt, NPÖ

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-24 08:00

Beräknat avslut

2025-11-24 11:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Den 24 november med start kl. 08:00 sker ett systemunderhåll av NPÖ.
Underhållet beräknas vara klart cirka kl. 11:00.

Påverkan:
Under själva installationen är tjänsten otillgänglig.
Störningar kan dock förekomma under hela servicefönstret.

Starttid:
2025-11-24 kl. 08:00

Sluttid:
2025-11-24 kl. 11:00

Kontaktperson:
Cecilia Millheim, Huvudjournal och hälsoinformatik

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerad driftstörning – Inloggnings-tjänst

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-24 16:00

Beräknat avslut

2025-11-24 17:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Cosmic, Intranät, Servicedesk, Personec, Tessa, Sesam, PMP, Stratsys, Platina, Agresso Inloggning på websidor i regionens drift, mm.
Samtliga system med automatisk inloggning.

Påverkan:
Nya inloggningar kan tillfälligt ej gå att genomföra under servicefönstret.
Inloggningar som är genomförda före 16:00 påverkas ej.

Starttid:
2025-11-24 kl. 16:00

Sluttid:
2025-11-24 kl. 17:00

Kontaktperson:
Johann Alsén, 0346-712580, johann.alsen@regionhalland.se

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning - Pascal

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-25 18:00

Beräknat avslut

2025-11-25 21:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Den 25 november genomförs en uppgradering av Pascal till version 4.0.

Den nya versionen av Pascal innefattar följande:
Anpassning av bevakningsfunktionen till E-hälsomyndighetens tjänster för Nationella läkemedelslistan (NLL).
Hantering av förskrivningar som förnyas och saknar behandlingsorsak, behandlingsändamål och/eller administreringssätt.
Anslutning till Ineras nya IdP, IdP Plus.

Mer information om releasens innehåll finns här:
Nyheter i Pascal 4.0 - Öppen info: Pascal - Confluence

Påverkan

Under servicefönstret kan ni uppleva störningar i form av att ni loggas ut och behöver logga in på nytt.

Starttid

2025-11-25 kl.18:00

Sluttid

2025-11-25 kl.21:00

Kontaktperson

Magnus Svärd, IT och Digitalisering, 070-182 16 54

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott - PMO BHV-Journal

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-27 07:00

Beräknat avslut

2025-11-27 11:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Uppgradering av PMO BHV-Journal till version 15.1
Se leveransbesked:
PMO - Vårdgivare

Påverkan

Torsdagen 27:e november kommer PMO att uppgraderas mellan kl 07:00 – 11:00

Under dessa 4 timmar får ingen vara inloggad i PMO. Andra system går bra att använda.

Observera att PMO 15.1 installeras i utloggat läge.

När uppgraderingen är klar, behöver datorn startas om och den behöver vara i utloggat läge i minst 10 minuter innan du loggar in.

Om du använder PMO genom VDI behöver du logga ut och in på nytt i VDI.

Starttid

2025-11-27 kl 07:00

Sluttid

2025-11-27 kl 11:00

Kontaktperson

Magnus Svärd, IT-Service, 0701821654

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

9 driftstörningar - sida 1 av 1

<< < 1 > >>