Direkt till innehållet
Länk till förstasidan

Driftavbrott - VAS

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-08 22:30

Beräknat avslut

2021-09-09 01:30

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Den 8/9-2021 planerar vi att uppgradera VAS till en ny version, VAS 46. Det blir ett avbrott med läskopia. Mer information
kommer att finnas i nyhet på intranätet och vårdgivarewebben.

Preliminär tidplan för uppgraderingen:
22.30 - VAS produktion stoppas - VAS och NCS kan inte nås
ca 23:10 - VAS läskopia startas - VAS och NCS kan nås
ca 01:00 - VAS läskopia stoppas - VAS och NCS kan inte nås
ca 01:30 - VAS produktion startas - VAS och NCS kan nås som vanligt

Omfattning:
VAS och de system som öppnas från VAS samt remiss och svar omfattas av driftavbrottet.

Påverkan:
Under tiden som läskopian är tillgänglig går det att läsa information, men inte uppdatera i VAS. Det går också att öppna t ex: NCS, Aweria och Medspeech
från VAS läskopia. För mer information om påverkan vid läsläge se: Guide för VAS Läsläge

Driftavbrottsrutiner ska förberedas och användas vid behov.
För utskrift av aktuella ordinationer, se denna guide

Information om driftstoppet kommer också att publiceras under Driftstörningar på Intranätet och i Driftinformation, samt
kommer i VAS inloggningsbild från kl. 07.00 den 8/9-2021.

Starttid:
2021-09-08 kl. 22:30

Sluttid:
2021-09-09 ca. 01:30

Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service, 0340-58 02 95

Driftavbrott - Uppgradering i Kompetensportalen

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-08 16:00

Beräknat avslut

2021-09-08 18:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Uppgradering i Kompetensportelen.

Påverkan:
Systemet är inte tillgängligt under tiden för uppgraderingen.
Utvecklingssamtal och utbildningar kan inte genomföras i systemet.
Roller och kompetenser kan inte administreras i systemet.

Starttid:
2021-09-08 kl. 16:00

Sluttid:
2021-09-08 kl. 18:00

Kontaktperson:
Pernilla Johansson, GAS Systemstöd, 0340-663715

Driftstörning - 1177 Vårdguidens e-tjänster - Personalverktyg

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-08 10:00

Beräknat avslut

2021-09-10 16:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

När du loggar in i personalverktyget måste man klicka och välja certifikat och sen klickar du på ok för att komma vidare i tjänsten.

Vid synpunkter eller frågor var vänlig kontakta Boel Göransson, 0104-76 19

Servicefönster -1177 Vårdguidens e-tjänster

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-07 19:30

Beräknat avslut

2021-09-07 22:30

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Ett servicefönster är planerat av leverantör för en ny release av 1177 Vårdguidens e-tjänster. Releasen innehåller ny och förbättrad funktionalitet samt rättade fel.

 Påverkan:
Under servicefönstret kommer varken invånare eller vårdpersonal att kunna logga in eller vara inloggade. Servicefönstret pågar till 22:30, men tjänsten kan komma att öppnas tidigare, om inga komplikationer uppstår. 

Starttid:
2021-09-07 19:30

Sluttid:
2021-09-07 22:30

Driftstörning - Hallandskatalogen - störningar i synken

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-07 10:00

Beräknat avslut

2021-09-16 13:39

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Påverkan:

Störningarna gör till exempel att det inte går att aktivera mailadresser i Hallandskatalogen eller skapa nya konton i nätverks-AD. Felsökning och rättning pågår.

Driftstörning Sminet

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-06 08:45

Beräknat avslut

2021-09-07 14:57

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Leverantören felsöker

Driftavbrott - Sminet

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-03 14:00

Beräknat avslut

2021-09-06 08:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Uppgradering av Sminet

 Påverkan:
Pga arbete med uppgradering av Sminet så stängs möjligheten att göra smittskyddsanmälningar på fredag 3/9 kl 14:00. Vid brådskande anmälningar, ring till Smittskydd Halland fredag eftermiddag. Systemet planeras vara öppet igen för anmälningar nästa vecka mån-fre kl 8.00-16.30.

 Starttid:
2021-09-03 kl 14:00

Sluttid:
2021-09-06 kl. 08:00

Driftstörning - Platina

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-02 15:00

Beräknat avslut

2021-09-13 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Det förekommer att det är problem att öppna filer och dokument i Platina. Upptäcks detta så kontakt ServiceDesk IT på tel 010-4761900 ankn 61900 eller lägg ett ärende i självserviceportalen Servicedesk

Driftstörning - Störningar i nätverksåtkomst påverkar bla TeleQ samt O365

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-02 09:20

Beräknat avslut

2021-09-02 09:49

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Felsökning pågår.

TELE - Driftstörning i TeleQ

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-02 09:00

Beräknat avslut

2021-09-02 09:40

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Just nu är det problem att komma åt och logga in i TeleQ.
"Tappar kontakt med servern"

Felet verkar främst drabba de som nyttjar Region Hallands nät.

Ansluta via externt nätverk mot TeleQ (aurorateleq.com) (mobilt) verkar fungera. Alt. ta ut lista via fax.

Felsökning pågår.

1452 driftstörningar - sida 88 av 146