Direkt till innehållet
Länk till förstasidan

Planerat driftavbrott – Patientövervakningen Philips IntelliVue iX (Halmstad)

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-11 07:00

Beräknat avslut

2025-11-11 16:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Samtliga verksamheter med central patientövervakning på Hallands Sjukhus Halmstad.

Påverkan:

  • Från kl. 07:00 och tills er central/era klienter är uppdaterade sätts patientövervakningen i lokalt läge.
  • Lokal övervakning inom avdelningen fungerar.
  • Sändning av 12 avlednings EKG till EKG-lagring IntelliSpace ECG fungerar eventuellt inte.
  • Flytt/upphämtning av patientdata mellan avdelningar fungerar inte.
  • Koppling mot folkbokföring fungerar inte.
  • Granskning av tidigare händelser fungerar inte.
  • Care Assist fungerar inte och inga larm skickas till handenheten.
  • Den berörda central/klient som uppdateras kommer inte vara tillgänglig under tiden då arbetet pågår på den. Övriga centraler och klienter på avdelningen fungerar i lokalt läge.

MTH rekommenderar verksamheter att tekniker säkerställs tillträde till centraler/klienter samt informera berörd personal om att lokalt läge gäller under perioden. Följ ordinarie reservrutiner under tiden.

Efter genomfört arbete återgår funktionen automatiskt från lokalt läge.

Starttid:
2025-11-11 kl. 07:00

Sluttid:
2025-11-11 kl. 16:00

Kontaktperson:
Medicinsk Teknik Halland
Halmstad: 035-13 19 40
Varberg: 0340-48 11 39
David Hörnfalk, david.hornfalk@regionhalland.se
Ergin Kovac, ergin.kovac@regionhalland.se

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerad driftstörning – Servicefönster 1177 för vårdpersonal

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-11 09:30

Beräknat avslut

2025-11-11 10:30

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Servicefönster i 1177 Vårdpersonal med anledning av serverunderhåll.

Påverkan:
Tisdag 11 november kl. 09:30-10:30 är det servicefönster pga. serverunderhåll för 1177 Vårdpersonal.
Användare kan uppleva problem med att tjänsten är otillgänglig under delar av servicefönstret.

Starttid:
2025-11-11 kl. 09:30

Sluttid:
2025-11-11 kl. 10:30

Kontaktperson:
Cecilia Millheim/Henrik Mattsson, Huvudjournal och hälsoinformatik

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerat driftavbrott – Patientövervakningen Philips IntelliVue iX (Varberg och Kungsbacka)

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-12 08:00

Beräknat avslut

2025-11-12 16:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Samtliga verksamheter med central patientövervakning på Hallands Sjukhus Varberg och Hallands Sjukhus Kungsbacka.

Påverkan:

  • Från kl. 08:00 och tills er central/era klienter är uppdaterade sätts patientövervakningen i lokalt läge.
  • Lokal övervakning inom avdelningen fungerar.
  • Sändning av 12 avlednings EKG till EKG-lagring IntelliSpace ECG fungerar eventuellt inte.
  • Flytt/upphämtning av patientdata mellan avdelningar fungerar inte.
  • Koppling mot folkbokföring fungerar inte.
  • Granskning av tidigare händelser fungerar inte.
  • Care Assist fungerar inte och inga larm skickas till handenheten.
  • Den berörda central/klient som uppdateras kommer inte vara tillgänglig under tiden då arbetet pågår på den. Övriga centraler och klienter på avdelningen fungerar i lokalt läge.

MTH rekommenderar verksamheter att tekniker säkerställs tillträde till centraler/klienter samt informera berörd personal om att lokalt läge gäller under perioden. Följ ordinarie reservrutiner under tiden.

Efter genomfört arbete återgår funktionen automatiskt från lokalt läge.

Starttid:
2025-11-12 kl. 08:00

Sluttid:
2025-11-12 kl. 16:00

Kontaktperson:
Medicinsk Teknik Halland
Halmstad: 035-13 19 40
Varberg: 0340-48 11 39
David Hörnfalk, david.hornfalk@regionhalland.se
Ergin Kovac, ergin.kovac@regionhalland.se

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerat driftavbrott - Lifecare SP

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-12 17:00

Beräknat avslut

2025-11-12 19:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Går ej att nå systemet under tiden.

Påverkan

Totalt avbrott.

Starttid

2025-11-12 kl. 17:00

Sluttid

2025-11-12 kl. 19:00

Kontaktperson

Ebba Pettersson
eHälsa och invånartjänster

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerat driftavbrott – E-hälsomyndigheten

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-12 23:00

Beräknat avslut

2025-11-13 07:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Den 12:e november kl. 23:00 sker en uppgradering hos E-Hälsomyndigheten vilket innebär driftstopp för E-Hälsomyndighetens samtliga tjänster.
Det som får påverkan i Region Halland är bland annat följande:
Inga e-recept kan skickas under driftstoppet.
Releaseinformationen för versionspaket 21 finns i E‑hälsomyndighetens Handbok för vård- och apotekstjänster under Releaseinformation.

Se mer i  rutin Cosmic läkemedelsmodul – Reservrutin avsnitt Förskrivning vid driftstopp (sid 8) för hantering av receptförskrivning under driftstopp.

Påverkan:
Under tiden för servicefönstret kommer inga e-recept kunna skickas.

Starttid:
2025-11-12 kl. 23:00

Sluttid:
2025-11-13 kl. 07:00

Kontaktperson:
Magnus Svärd, 070-182 16 54

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning Hänvisningssystemet Trio

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-13 07:00

Beräknat avslut

2025-11-20 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Inför bytet av telefoniplattform den 20 november från nuvarande Avaya/Aura till Mitel kommer det att vara ett så kallat "kunddatafrys" för Hänvisningssystemet TRIO. Vilket innebär att Servicedesk Telefoni inte kan göra några förändringar i systemet angående nedan punkter.

Påverkan

Det gäller följande ärenden till Servicedesk Telefoni:

  • Namnändringar på anknytningsnummer och mobilnummer
  • Annullera eller Beställa nya anknytningsnummer, mobilnummer och Bredband
  • Ändra organisationsnummer för debiteringar mot ProOpti(TeleOpti)
  • Aktivera eller inaktivera Trio User för användare
  • Byta lösenord för röstbrevlåda
  • Kalenderkoppling

Starttid

2025-11-13

Sluttid

2025-11-20

Kontaktperson

Vid frågor kontakta Servicedesk Telefoni, 010-4761900 (intern anknytning 61900)

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerat driftstörning – Servicefönster 1177 rådgivningsstödet webb

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-14 09:30

Beräknat avslut

2025-11-14 10:30

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Servicefönster för 1177 RGS webb pga. serverunderhåll.

Påverkan:
Användare kan uppleva problem med att tjänsten är otillgänglig under delar av servicefönstret. Detta gäller för alla användare av tjänsten som ansluter via internet eller sjunet (https://www.rgswebb.se/ alt https://www.rgswebb.sjunet.org/ )

Starttid:
2025-11-14 kl. 09:30

Sluttid:
2025-11-14 kl. 10:30

Kontaktperson:
Henrik Mattsson, Henrik.Mattsson@regionhalland.se

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerat driftavbrott – Kompetensportalen

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-19 10:00

Beräknat avslut

2025-11-19 12:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Kompetensportalen

Påverkan:
Systemet är inte tillgängligt under tiden för uppgraderingen.
Utvecklingssamtal och utbildningar kan inte genomföras i systemet.
Roller och kompetenser kan inte administreras i systemet.

Starttid:
2025-11-19 kl. 10.00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 12.00

Kontaktperson:
Emma Karlsson, emma.s.karlsson@regionhalland.se

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott: Information om kommande servicefönster

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-19 19:00

Beräknat avslut

2025-11-20 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Driftavbrott: Information om kommande servicefönster 2025-11-19 kl. 19:00 - 24:00
Övergripande kontaktperson:
Håkan Hansson, IT-säkerhet och infrastruktur, 035-136625

1)
System för Klinisk kemi

Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk kemi.
Reservrutiner skall användas under tiden.

Påverkan:
Omnämnda system kommer att vara otillgängliga hela eller delar av perioden.
Manuella rutiner körs under servicefönster.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00

Kontaktpersoner:
Klinisk kemi Halmstad, 035-131800
Klinisk kemi Varberg, 0340-481425

2)
System för Klinisk Patologi

Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk Patologi.

Påverkan:
Systemen på avdelningen kommer ej att vara tillgängliga hela eller delar av perioden.
Hemarbetare kan ej jobba i Analytix.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00

Kontaktpersoner:
Sofie Sandin, MTH Informationssystem, 035-134944
Jan Hildén, MTH Informationssystem, 0340-481481

3)
BizTalk

Omfattning:
Windowspatchning och underhåll av BizTalks servrar.

Påverkan:
Alla integrationer genom BizTalk kommer att vara tillgängliga under hela tiden då vi har dubbla servrar och patchar en i taget men det kan förekomma kortare hickor vid failovers mellan servrarna.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00

Kontaktperson:
Malin Dymne, RK ITD, 035-172853

4)
Medspeech

Omfattning:
Underhåll på databasserver

Påverkan:
Kort avbrott som innebär att Medspeech kommer att behöva startas om, ett felmeddelande kommer att visas. Har diktat spelats in under avbrottet finns följande guide för hur det hanteras: https://zero.comaround.com/link/f16cbade8a4a4145b5fe08d784f5d7be/

Starttid:
2025-11-19 kl. 22:30

Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00

Kontaktperson:
Mattias Karlsson, RK ITD, mattias.karlsson@regionhalland.se

5)
AmbulansEKG

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Corpuls – Ambulans EKG.

Påverkan:
Kommer inte gå att skicka in EKG från ambulanserna till Tracemaster under denna period.

Starttid:
2025-11-19 kl. 20:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

6)
Tracemaster, EKG granskning/lagring

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Tracemaster.

Påverkan:
Tracemaster kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Kommer ej gå att granska EKG i Tracemaster.

Starttid:
2025-11-19 kl. 20:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

7)
Syngo Dynamics

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden. Detta är system som i huvudsak används dagtid.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

8)
WORKLIST på EKG-apparater och Ultraljudsapparater

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

9)
Miljö för Bentäthetsmätning

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

10)
Patchning integrationsserver Agresso/Sesam

Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering av firmware LTHMCINT. Integrationsserver mellan Sesam och Agresso

Påverkan:
30 min nertid för omstarter

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 20.00

Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952

11)
Hallandskatalogen

Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering firmware LTHAKMIM2.

Påverkan:
30 min nertid för omstarter.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 20.00

Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952

12)
Beslutsstödssystem

Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering firmware LTDW04.

Påverkan:
30 min nertid för omstarter.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 21.00

Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952

13)
AIQU (Resurshanterare för AI beräkningar)

Omfattning:
Linuxpatchning och ev. uppdatering firmware LTAIGPU01.

Påverkan:
30 min nertid för omstarter.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 20.00

Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Byte av telefoniplattform kvällen den 20 november kl. 17.30-00.00

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-20 17:30

Beräknat avslut

2025-11-20 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Vi vill informera dig om att vi den 20 november kl. 17.30-00.00 kommer vi att byta telefoniplattform från vår nuvarande Avaya-lösning till Mitel (via vår upphandlade drift och support leverantör Telia). Övergången sker genom att styra om trafiken till den nya plattformen som framgent kommer att ligga hos Telia i deras datacenter. Under arbetets gång kommer det att vara störningar i samtalstrafiken.

Bytet av telefoniplattform kommer att påbörjas på Kungsbacka Sjukhus med driftstörning på Ascom Dect-telefoni kl. 17.30 sedan påbörjas det för andra verksamheter från kl 18.00.

Påverkan?

  • Alla anknytningsnummer kommer att påverkas under en kort period vid omstyrning av trafiken.
  • För dig som idag använder en Avaya-telefon så kommer du istället att få en Mitel-telefon. Den kommer finnas ute i verksamheten för inkoppling efter arbetet är slutfört alternativt nästkommande dag den 21 november med inkopplingsinstruktion.
  • Samtal till/från Ascom Dect-telefoner har driftstörningar under kortare perioder vid arbetet, reservmobiler ska delas ut/plockas fram.
  • Hänvisning av din telefon kommer inte att kunna göras under driftstörningen.
  • Trio User kommer få en ny länk, se ny länk under Intranät och system.

Övrig påverkan inför?

  • Den 13-20 november som en förberedelse inför bytet av telefoniplattform kommer det att vara ett så kallat "kunddatafrys" för Hänvisningssystemet TRIO. Vilket innebär att Servicedesk Telefoni inte kan göra några förändringar i systemet, se driftstörning Trio Hänvisningssystem.

Vad som inte påverkas?

  • Mobiltelefonen kommer att vara nåbar på mobilnumret
  • Doro-bordstelefon kommer att vara nåbara på mobilnumret
  • Reservmobiler delas ut /plockas fram då dessa inte påverkas under bytet

Samma telefonnummer

  • Ditt telefonnummer kommer inte att förändras. Du kommer kunna ringa och ta emot samtal precis som tidigare efter driftstörningen.

Tidpunkt

  • Bytet sker: 2025-11-20 kl. 17.30-00.00

Stöd och support

Vi kommer att erbjuda:

  • Nya Manualer för Mitel-telefon finns under Telefoni på självstudier
  • Nytt sätt att hänvisa din telefon finns under Telefoni på självstudier (kommer finnas under kommande vecka)
  • Trepartssamtal via Ascom Dect-telefoner (trådlös telefon) kommer att fungera, manual finns under Telefoni på självstudier (kommer finnas under kommande vecka)

Frågor?

Om du har frågor om bytet eller behöver hjälp, kontakta gärna:

Servicedesk Telefoni, 010-4761900 (intern anknytning 61900)

Eller lägg ärende via Servicedeskplus https://servicedesk.lthalland.se/

 

Tack för din förståelse och samarbete!

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

11 driftstörningar - sida 1 av 2

<< < 1 2 > >>