Planerat driftavbrott – LIFECARE
IT/Telefoni
2024-11-26 17:00
2024-11-26 20:00
Lifecare SPPåverkan:
Driftstopp r/t ny releaseStarttid:
2024-11-26 kl. 17:00
Sluttid:
2024-11-26 kl. 19:00
Kontaktperson:
Ebba Pettersson, applikationsspecialist, eHälsa och invånartjänster.
Oplanerat driftavbrott/driftstörning – Personalverktyg 1177
IT/Telefoni
2024-11-25 11:55
2024-11-25 15:35
Går inte att logga in, vit sida står och laddar. Felsökning pågår
Påverkan:
-
Starttid:
2024-11-25 kl 11:50
Sluttid:
Oklart
Kontaktperson:
UPPDATERAD 2024-11-26 Driftstörning - Ledningssystemet OMNIA:s sökfunktion
IT/Telefoni
2024-11-25 10:25
2024-11-26 16:00
Omfattning
Felet ska vara avhjälpt från Microsofts sida. Men det kan förekomma ev reststörningar.
Påverkan
Felsökning pågår
Starttid
2024-11-25 Kl 11:25
Sluttid
Oklart
Kontaktperson
Lovisa Åblad
Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00UPPDATERAD 2024-11-26 Driftstörning - Outlook web och klienten samt Teams-kalender
IT/Telefoni
2024-11-25 09:55
2024-11-26 16:00
Omfattning
2024-11-26 Felet ska vara avhjälpt hos Microsoft men det kan förekomma små rester.
2024-11-25 Kan förekomma störningar och felmeddelande att man inte kan nå brevlåda. Gäller både klient och webb. Kan även påverka Teams-kalendern.
Påverkan
Felsöks av Microsoft
Starttid
2024-11-25 Kl 09:55
Sluttid
Oklart
Kontaktperson
Håkan Wänlund
Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00Oplanerat driftavbrott/driftstörning – Lifecare
IT/Telefoni
2024-11-25 08:00
2024-11-27 08:30
Omfattning
Lifecare SP har haft vissa driftstörningar under helgen och idag. Systemet går att använda i viss mån. Tieto är informerade och felsöker.
Påverkan
Sporadiska störningar. Vissa användare får ej upp patienter.
Starttid
2024-11-25 kl. 08:00
Sluttid
2024-11-27 kl. 08:30
Kontaktperson
Ebba Pettersson, Applikationsspecialist Ehälsa och Invånartjänster.
ebba.pettersson@regionhalland.se
Planerad driftstörning Region Hallands TeleQ-uppgradering v. 11.21
IT/Telefoni
2024-11-21 13:00
2024-11-21 17:00
Omfattning
Uppgradering upp till version 11.21 Release notes.
Påverkan
Aurora teleQ kommer att vara tillgängligt under servicefönstret och man kan förväntas arbeta som vanligt under arbetets gång.
Starttid
2024-11-21 kl. 13.00
Sluttid
2024-11-21 kl. 17.00
Kontaktperson
Vid frågor kontakta Servicedesk Telefoni, 010-4761900 (intern anknytning 61900).
Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00Driftavbrott - NCS Läkemedel
IT/Telefoni
2024-11-20 22:30
2024-11-21 01:00
Omfattning:
Den 20:e november från kl. 22:30 påbörjas uppdatering av NCS Läkemedelsmodul till version 5.16.2.
Uppdateringen kräver ett driftstopp och NCS. Läkemedelsmodul kan ej nås från kl. 22:30 till cirka kl. 01:00.
Den nya versionen av NCS Läkemedelsmodul innehåller funktioner för NCS i läsläge vid övergång till Cosmic.
Uppdateringen kräver ett driftstopp
Produktionsmiljön för NCS Läkemedelsmodul kan inte nås mellan kl. 22:30 – 01:00.
Under detta driftstopp är NCS Läsmiljö tillgänglig.
NCS rutiner för driftstopp ska förberedas och användas.
Vid detta driftstopp kommer NCS Läsmiljö användas upptill befintlig driftstoppsrutin.
För utskrift av aktuella ordinationer välj utskrift aktuella ordinationer genom menyval patient i NCS Läkemedelsmodul, Patient -> Skriv ut -> Aktuella ordinationer eller Via högerklick i ordinationslistan -> Utskrift aktuella ordinationer. Utskriften kan t.ex. användas för att signera vilka läkemedel som administrerats till patienten under detta planerade driftstopp.
För utskrift av aktuella ordinationer, se denna guide Aktuella ordinationer - Utskrift - NCS.
Påverkan:
NCS Läsmiljö
NCS Läsmiljö nås via VAS genom sedvanligt anrop till NCS Läkemedelsmodul. Vyerna är en läsmiljö av läkemedelsinformationen, i listen står det NCS vårdportal Läsmiljö. Ingen registrering av läkemedelsinformation ska ske under servicefönstret (knappar i vyerna är inte aktiva).
OBS: Ny eller ändring av läkemedelsinformation kopplat till ordination eller administration av läkemedel under driftstoppet ska registreras i NCS Läkemedelsmodul när systemet åter är i drift.
Starttid:
2024-11-20 kl. 22:30
Sluttid:
2024-11-21 kl. 01:00
Kontaktperson:
Anneli Skoglund, IT och Digitalisering, 035-136556
Magnus Svärd, IT och Digitalisering, 0701-821654
Driftavbrott: Information om kommande servicefönster
IT/Telefoni
2024-11-20 19:00
2024-11-21 00:00
Driftavbrott: Information om kommande servicefönster 2024-11-20 kl. 19:00 - 24:00
Övergripande kontaktperson: Håkan Hansson, IT-säkerhet och infrastruktur, 035-136625
1)
INSTÄLLT! System för Klinisk kemi
Kontaktpersoner:
Sofie Sandin, MTH Informationssystem, 035-134944
Jan Hildén, MTH Informationssystem, 0340-481481
Bodil Arvidsson, Klinisk kemi, Halmstad, 035-131813
Elisabeth Holmqvist, Klinisk kemi, Varberg, 0340-481917
2)
INSTÄLLT! System för Klinisk Patologi
Kontaktpersoner:
Sofie Sandin, MTH Informationssystem, 035-134944
Jan Hildén, MTH Informationssystem, 0340-481481
3)
Medspeech
Omfattning:
Underhåll på databasserver
Påverkan:
Kort avbrott som innebär att Medspeech kommer att behöva startas om, ett felmeddelande kommer att visas. Har diktat spelats in under avbrottet finns följande guide för hur det hanteras: https://zero.comaround.com/link/f16cbade8a4a4145b5fe08d784f5d7be/
Starttid:
2024-11-20 kl. 22:30
Sluttid:
2024-11-20 kl. 23:00
Kontaktperson:
Karin Westholm, RK ITD, 0340-580295
4)
AmbulansEKG
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Corpuls – Ambulans EKG.
Påverkan:
Kommer inte gå att skicka in EKG från ambulanserna till Tracemaster under denna period.
Starttid:
2024-11-20 kl. 20:00
Sluttid:
2024-11-20 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
5)
Tracemaster, EKG granskning/lagring
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Tracemaster.
Påverkan:
Tracemaster kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Kommer ej gå att granska EKG i Tracemaster.
Starttid:
2024-11-20 kl. 20:00
Sluttid:
2024-11-20 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
6)
Syngo Dynamics
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden. Detta är system som i huvudsak används dagtid.
Starttid:
2024-11-20 kl. 19:00
Sluttid:
2024-11-20 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
7)
WORKLIST på EKG-apparater och Ultraljudsapparater
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Starttid:
2024-11-20 kl. 19:00
Sluttid:
2024-11-20 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
8)
Miljö för Bentäthetsmätning
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Starttid:
2024-11-20 kl. 19:00
Sluttid:
2024-11-20 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
9)
Patchning integrationsserver Agresso/Sesam
Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering av firmware LTHMCINT. Integrationsserver mellan Sesam och Agresso
Påverkan:
30 min nertid för omstarter
Starttid:
2024-11-20 kl. 19:00
Sluttid:
2024-11-20 kl. 20.00
Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952
10)
Hallandskatalogen
Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering firmware LTHAKMIM.
Påverkan:
30 min nertid för omstarter.
Starttid:
2024-11-20 kl. 19:00
Sluttid:
2024-11-20 kl. 20.00
Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952
11)
Beslutsstödssystem
Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering firmware LTDW3.
Påverkan:
30 min nertid för omstarter.
Starttid:
2024-11-20 kl. 19:00
Sluttid:
2024-11-20 kl. 21.00
Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952
12)
AIQU (Resurshanterare för AI beräkningar)
Omfattning:
Linuxpatchning och ev. uppdatering firmware LTAIGPU01.
Påverkan:
30 min nertid för omstarter.
Starttid:
2024-11-20 kl. 19:00
Sluttid:
2024-11-20 kl. 20.00
Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952
Planerat underhållsarbete Telefoni växelplattform
IT/Telefoni
2024-11-20 19:00
2024-11-20 22:00
För att upprätthålla en stabil teknisk miljö för telefoniplattformen behöver vi byta ut ett antal certifikat som används på våra telefoniservrar för att de ska fungera normalt.
Under normala omständigheter vid denna typ av underhåll sker det inte någon påverkan för verksamheten.
Omfattning
Under kvällen den 20 november sker underhållsarbete i televäxelsystemet där samtliga verksamheter som använder Region Hallands telefoni, därmed Hallands sjukhus i Halmstad och Varberg, Ambulans/Diagnostik/Hälsa, Psykiatrin Halland och Regionservice skulle kunna bli påverkade.
Påverkan
De funktioner som eventuellt skulle kunna påverkas är följande:
- medicinska larm
- personsökning (även via Dect-telefoni)
- meddelande funktion Mobiltelefonin påverkas dock inte.
- porttelefoner
Viktig information
Alla funktioner inom HS Halmstad och Varberg som ingår i larmkedjan för Akuta medicinska larm får en reservmobil utdelad i förväg om det skulle uppstå störning/avbrott i telefonin.
- Akut medicinskt larmnummer 070-2734871
Starttid
2024-11-20 kl. 19.00
Sluttid
2024-11-20 kl 22.00
Kontaktuppgifter vid frågor
Vid frågor kontakta Servicedesk Telefoni, 010-4761900 (intern anknytning 61900).
Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00Planerat driftavbrott – Lifecare
IT/Telefoni
2024-11-20 17:00
2024-11-20 19:00
Omfattning:
Servicefönster i Lifecare
Påverkan:
Systemet går inte att nå.
Starttid:
2024-11-20 kl. 17:00
Sluttid:
2024-11-20 kl. 19:00
Kontaktperson:
Mattias Karlsson, Huvudjournal och hälsoinformatik