Driftstörning - Pascal
Enligt plan
IT/Telefoni
2025-11-25 18:00
2025-11-25 21:00
Omfattning
Den 25 november genomförs en uppgradering av Pascal till version 4.0.
Den nya versionen av Pascal innefattar följande:
Anpassning av bevakningsfunktionen till E-hälsomyndighetens tjänster för Nationella läkemedelslistan (NLL).
Hantering av förskrivningar som förnyas och saknar behandlingsorsak, behandlingsändamål och/eller administreringssätt.
Anslutning till Ineras nya IdP, IdP Plus.
Mer information om releasens innehåll finns här:
Nyheter i Pascal 4.0 - Öppen info: Pascal - Confluence
Påverkan
Under servicefönstret kan ni uppleva störningar i form av att ni loggas ut och behöver logga in på nytt.
Starttid
2025-11-25 kl.18:00
Sluttid
2025-11-25 kl.21:00
Kontaktperson
Magnus Svärd, IT och Digitalisering, 070-182 16 54
Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00Planerat driftavbrott – VidiView
Enligt plan
IT/Telefoni
2025-11-25 17:00
2025-11-25 20:00
Omfattning:
Tisdag 25/11 kl. 17:00 görs en uppgradering av VidiView-servern.
Arbetet beräknas vara klart senast kl. 20:00.
Påverkan:
Under tiden för arbetet kommer VidiView-klienten att vara otillgänglig, men det går bra att använda VidiView Controller som vanligt.
Undersökningar på VidiView Controller sparas lokalt och lagras sedan automatiskt när VidiView är igång igen.
VidiView Mobile Capture kan inte användas.
Starttid:
2025-11-25.kl. 17:00
Sluttid:
2025-11-25.kl. 20:00
Kontaktperson:
Ingemar Moran, MIS,.072-588 11 90
Anna Hillertz Brännström, MIS, 073-344 52 47
Oplanerat driftavbrott/driftstörning – IT servicedesk telefontjänster
Akut
IT/Telefoni
2025-11-21 07:00
2025-11-30 00:00
Omfattning
Det är för närvarande svårt att nå fram till våra telefontjänster i supporten. Inkommande samtal kopplas inte som de ska eller bryts innan kontakt etableras.
Påverkan
Sporadiska till totala störningar i möjligheten att komma fram till supportens telefontjänster. Detta påverkar möjligheten att felanmäla och få stöd via telefon.
Starttid
2025-11-21 Kl: 07:00
Sluttid
Oklart
Kontaktperson
Gustav Grimberg, Servicedesk IT
Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00Driftstörning - Teamsmöten via Outlook
Akut
IT/Telefoni
2025-10-17 13:00
2025-12-31 00:00
Omfattning
Vissa användare har problem med att ansluta till teamsmöten via Outlook. Problemet yttrar sig på lite olika sätt men gemensamt är att mötesfönstret inte öppnas. Fram tills en lösning är på plats behöver dessa användare ansluta till möten via teamsklienten.
Starttid
17 oktober 13:00
Kontaktperson
Mickelsson Peter RK
Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00Driftstörning - Cosmic Patientkort - övrig information
Akut
IT/Telefoni
2025-09-01 09:00
2025-12-31 00:00
Omfattning
Tidigare har det gått att se i patientkort i Flik Övrig Information om hur patienten föredrar att få information från Region Halland, digitalt eller inte, True eller False.
Detta fungerar inte längre. Detta är felanmällt till Cambio.
Påverkan
-
Starttid
2025-09-01 Kl 09:00
Sluttid
Oklart
Kontaktperson
Mattias Karlsson, Huvudjournal och hälsoinformatik
Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00Uppdaterad 2025-09-02 Driftstörning - Inloggning i dator med SITHS-kort
Akut
IT/Telefoni
2025-06-23 00:00
2025-12-31 00:00
Uppdatering Jourtid ska televäxeln kontaktas (Uppdaterad 250822)
Omfattning
20250902
Vissa användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Det är sporadiska störningar med synken till HSA.
Kortinformationen synkas från SITHS till HSA var 20:e minut så om man upplever problem att logga in med nytt kort så kan man behöva vänta i 20 minuter.
Skulle det sedan ändå inte fungera så kontaktar man Servicecenter som manuellt publicerar kortinformationen.
Man kan även logga in med anv.namn och lösenord i datorn istället.
Fortsatt felsökning och rättning pågår.
20250519
Användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Synken från HSA är trasig så kortinformationen synkas ej ner till AD vilket gör att man inte kan logga in.
Flera regioner har rapporterat in samma fel till Inera.
Felsökning och rättning pågår hos Inera.
Får man detta fel kan man kontakta Servicecenter eller lägga ärende till SITHS i Servicedesk om felet så publicerar vi manuellt kortinformationen, då tar det cirka 20 minuter innan det ska fungera igen.
Påverkan
Personer med nytt SITHS-kort eller personer som bytt tjänst/placering i HAK
Starttid
2025-05-19
Sluttid
Oklart
Kontaktperson
Malin Bosdotter SITHS
Karoline Koinberg HSA/HAK
Applikationer för regional utveckling
Problem med inloggning VDI med nya SITHS-kort
Akut
IT/Telefoni
2025-03-26 08:00
2025-12-31 00:00
Omfattning
Problem har identifierats när man ska logga in i VDI-miljön med SITHS-kort som är från 2024 eller nyare som inte har underskriftscertifikat.
När användare försöker logga in med SITHS-kort så kommer man inte hela vägen in i Windows utan man måste ange sina inloggningsuppgifter igen genom ett alternativt inloggningsalternativ för att komma vidare. Ärendet ligger hos leverantör Thales/Inera och felsökning pågår.
Se bifogat dokument för mer information samt workarounds
Word, 67 kB.
Påverkan
Totalt avbrott för användare som loggar in via VDI + Thales minidriver och SITHS-kort från 2024 och framåt
Starttid
2025-03-26 Kl 08:00
Sluttid
Oklart
Kontaktperson
Malin Bosdotter
Biträdande ansvarig utgivare SITHS
Applikationer för regional utveckling