Uppdaterad 18/4 kl.09.20 Driftstörning Telefoni Region Halland - KLART
IT/Telefoni
2023-04-11 10:00
2023-04-20 17:00
Planerade åtgärden som gjordes igår kväll ska nu vara åtgärdad och telefonerna åter fungera. Kan vara så att telefonen kan behöva startas om.
Inkom gärna med ett ärende vilka anknytningar ni har om ni har fortsatta problem till Servicedesk Telefoni (klicka här)
Måndagkväll 17/4 kl. 20-23 så kommer det att göras en akut åtgärd med omstart av server som påverkar bordstelefoner (IP-telefoner). De bordstelefoner/fasta telefoner som berörs har apparattyp/namn Nortel, Meridian, Doro och Avaya och dessa är ur funktion/störningar under driftavbrottet.
Vissa IP-telefoner är blanka i displayen vilket gör att de inte fungerar.
Driftstörning - MittVaccin journal
IT/Telefoni
2023-04-06 08:00
2023-04-06 09:30
Det går inte att logga in, felmeddelande presenteras.
Leverantören arbetar med att lösa problemet.
Planerad driftstörning – Internet
IT/Telefoni
2023-04-05 19:00
2023-04-05 23:00
Omfattning:
Underhållsarbete på förbindelsen till internet.
Påverkan:
Samtliga system som utnyttjar internet kan komma att påverkas.
Under tiden för arbetet kan man vid något tillfälle uppleva kortare avbrott (upp till 1 minut) i nätverkstrafiken mot internet.
Starttid:
2023-04-05 kl. 19:00
Sluttid:
2023-04-05 kl. 23:00
Kontaktperson:
Andrej Ristovski, IT-säkerhet och infrastruktur, 035-131165
Driftavbrott - Webcert och övriga intygstjänster
IT/Telefoni
2023-04-04 19:00
2023-04-04 23:59
Omfattning:
Ett servicefönster för tekniskt underhåll av Intygstjänster samt rensning av Intygsstatistik databas är planerat av leverantör. För mer information se: https://inera.atlassian.net/wiki/spaces/EIT/pages/412420175/Release+notes+Intygsstatistik
Påverkan:
Samtliga Intygstjänster: Webcert, Rehabstöd och Intygsstatistik är otillgängliga under servicefönstret. (Även Mina intyg riktat till invånare är otillgänglig).
Starttid:
2023-04-04 kl. 19:00
Sluttid:
2023-04-04 23:59
Kontaktperson:
Karin Westholm, 0340-58 02 95
Servicefönster - E-arkiv
IT/Telefoni
2023-03-29 07:00
2023-03-29 08:00
Omfattning:
Ett servicefönster är planerat av E-arkiv för att åtgärda några problem.
Påverkan:
Det finns risk för korta avbrott, om det inträffar får användare starta E-arkiv på nytt.
Starttid:
2023-03-29 kl. 07:00
Sluttid:
2023-03-29 kl. 08:00
Kontaktperson:
Karin Westholm, Karin.Westholm@regionhalland.se
Driftstörning - Rådgivningsstödet Webb
IT/Telefoni
2023-03-28 11:45
2023-03-28 13:20
Omfattning:
Just nu kan användare uppleva problem med att logga in i Rådgivningsstödet Webb.
Felsökning pågår hos leverantör.
Starttid:
2023-03-28 kl. 12:45
Sluttid:
Okänt
Kontaktperson:
Karin Westholm, Karin.Westholm@regionhalland.se
Servicefönster - Journalen på 1177
IT/Telefoni
2023-03-23 08:30
2023-03-23 11:00
Omfattning:
Ett servicefönster är planerat av leverantör för driftsättning av ny version, Journalen 4.4.
Påverkan:
Under delar av servicefönstret kommer tjänsten vara otillgänglig, men störningar kan förekomma under hela fönstret. Det gäller både Journalen för invånare och Journalen Admin.
Starttid:
2023-03-23 kl. 08:30
Sluttid:
2023-03-23 kl. 11:00
Kontaktperson:
Karin Westholm, 0340-580295
Driftavbrott - VAS
IT/Telefoni
2023-03-22 22:30
2023-03-23 01:30
Den 22/3–2023 planerar vi att uppgradera VAS till en ny version, VAS 50.1. Det blir ett avbrott med läskopia. Mer information kommer att finnas i nyhet på intranätet och vårdgivarewebben.
Preliminär tidplan för uppgraderingen:
22.30 - VAS produktion stoppas - VAS och NCS mfl kan inte nås
ca 23:00 - VAS läskopia startas - VAS och NCS mfl kan nås
ca 00:40 - VAS läskopia stoppas - VAS och NCS mfl kan inte nås
ca 01:00 - VAS produktion startas - VAS och NCS mfl kan nås som vanligt. Resterande tester pågår i ca 30 minuter för att säkerställa all funktionalitet.
Omfattning:
VAS och de system som öppnas från VAS samt remiss och svar omfattas av driftavbrottet.
Påverkan:
Under tiden som läskopian är tillgänglig går det att läsa information, men inte uppdatera i VAS.
Det går också att öppna t ex: NCS, Aweria och Medspeech från VAS läskopia.
För mer information om påverkan vid läsläge se: Guide för VAS läsläge
Driftavbrottsrutiner ska förberedas och användas vid behov.
För utskrift av aktuella ordinationer, se denna guide
Information om driftstoppet kommer också att publiceras under Driftstörningar på Intranätet och i Driftinformation, samt
kommer i VAS inloggningsbild från kl. 07.00 den 22/3-2023.
Starttid:
2023-03-22 kl. 22:30
Sluttid:
2023-03-23 kl. 01:30
Kontaktperson:
Niklas Persson, IT-Service, 0705-273315
Karin Westholm, IT-Service, 0340-580295
Driftavbrott - Obstetrix och Milou
IT/Telefoni
2023-03-22 12:00
2023-03-22 13:30
Omfattning:
Obstetrix och Milou stängt för service
Påverkan:
Under stoppet bör Obstetrix vara stängt, inte bara utloggat med F8 (annars blir det felmeddelande då Obstetrix startas igen), Milou kommer inte att fungera. För övrigt går datorerna bra att använda.
Starttid:
2022-03-22 kl. 12:00
Sluttid:
2022-03-22 kl. 13:30
Kontaktperson:
Lena Johansson, RK ITD, 0340-580293
Driftstörning - NCS Läkemedelsmodul
IT/Telefoni
2023-03-20 08:15
2023-03-31 08:44