Direkt till innehållet
Länk till förstasidan

Driftstörning TeleQ - Byte av telefoniplattform hos leverantör

Enligt plan

Område

IT/Telefoni

Start

2025-12-04 22:00

Beräknat avslut

2025-12-05 02:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Leverantören kommer att genomföra ett byte av telefoniplattform vilket innebär att telefonin kommer migreras till den nya plattformen.

Påverkan

  • Det kommer inte att vara möjligt att ta emot eller ringa samtal under ett förväntad tidspann på upp till 10 minuter. Tidsspannet kommer vara vid början av underhållsarbetet, mellan 22:10 och 22:20.
  • Applikationen Aurora teleQ kommer att vara tillgänglig under hela servicefönstret, ingen uppgradering av applikationen kommer att ske.

Starttid

2025-12-04 kl. 22:00

Sluttid

2025-12-05 kl. 02:00

Kontaktperson

Vid frågor kontakta Servicedesk Telefoni, 010-4761900 (intern anknytning 61900)

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerat driftavbrott – Stratus EEG-granskning

Enligt plan

Område

IT/Telefoni

Start

2025-12-04 16:00

Beräknat avslut

2025-12-05 07:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Datalagringen till Stratus EEG och Stratus Centrum kommer omplaceras till en ny lagringsyta.

Påverkan:
Under lagringsflytten kommer webbapplikationen Stratus EEG vara otillgänglig och granskning i Stratus Centrum inte vara möjlig, det kommer inte heller vara möjligt att livegranska video- och/eller EEG-material under pågående undersökning.

EEG-undersökningar kan fortfarande genomföras och kommer lagras lokalt på EEG-apparaterna. När lagringsflytten är genomförd ansluter EEG-apparaterna till servern igen och överför undersökningarna som då blir tillgängliga för granskning.

Starttid:
2025-12-04 kl. 16:00

Sluttid:
2025-12-05 kl. 07:00 (senast)

Kontaktperson:
Erik Wärmegård, MTA MIS, erik.warmegard@regionhalland.se

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerat driftavbrott/driftstörning – Cosmic Utbildningsmiljö

Enligt plan

Område

IT/Telefoni

Start

2025-12-01 00:00

Beräknat avslut

2025-12-05 17:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Cosmic Utbildningsmiljö uppgraderas till version 2.2 SP6 under vecka 49

Påverkan:
Miljön kommer att vara stängd 1:a tom 3:e december 17:00
Resten av veckan är miljön öppen. men mindre störningar kan förekomma.

Starttid:
2025-12-01 kl. 00:00

Sluttid:
2025-12-05 kl. 17:00

Kontaktperson:
Cecilia Millheim, Huvudjournal och hälsoinformatik

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning - Teamsmöten via Outlook

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-10-17 13:00

Beräknat avslut

2025-12-31 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Vissa användare har problem med att ansluta till teamsmöten via Outlook. Problemet yttrar sig på lite olika sätt men gemensamt är att mötesfönstret inte öppnas. Fram tills en lösning är på plats behöver dessa användare ansluta till möten via teamsklienten.

Starttid

17 oktober 13:00

Kontaktperson

Mickelsson Peter RK

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Uppdaterad 2025-09-02 Driftstörning - Inloggning i dator med SITHS-kort

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-06-23 00:00

Beräknat avslut

2025-12-31 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Uppdatering Jourtid ska televäxeln kontaktas (Uppdaterad 250822)

Omfattning

20250902

Vissa användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Det är sporadiska störningar med synken till HSA.
Kortinformationen synkas från SITHS till HSA var 20:e minut så om man upplever problem att logga in med nytt kort så kan man behöva vänta i 20 minuter.
Skulle det sedan ändå inte fungera så kontaktar man Servicecenter som manuellt publicerar kortinformationen.
Man kan även logga in med anv.namn och lösenord i datorn istället.
Fortsatt felsökning och rättning pågår.

20250519

Användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Synken från HSA är trasig så kortinformationen synkas ej ner till AD vilket gör att man inte kan logga in.
Flera regioner har rapporterat in samma fel till Inera.
Felsökning och rättning pågår hos Inera.
Får man detta fel kan man kontakta Servicecenter eller lägga ärende till SITHS i Servicedesk om felet så publicerar vi manuellt kortinformationen, då tar det cirka 20 minuter innan det ska fungera igen.

Påverkan

Personer med nytt SITHS-kort eller personer som bytt tjänst/placering i HAK

Starttid

2025-05-19

Sluttid

Oklart

Kontaktperson

Malin Bosdotter SITHS
Karoline Koinberg HSA/HAK
Applikationer för regional utveckling

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Problem med inloggning VDI med nya SITHS-kort

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-03-26 08:00

Beräknat avslut

2025-12-31 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Problem har identifierats när man ska logga in i VDI-miljön med SITHS-kort som är från 2024 eller nyare som inte har underskriftscertifikat.
När användare försöker logga in med SITHS-kort så kommer man inte hela vägen in i Windows utan man måste ange sina inloggningsuppgifter igen genom ett alternativt inloggningsalternativ för att komma vidare. Ärendet ligger hos leverantör Thales/Inera och felsökning pågår.
Se bifogat dokument för mer information samt workaroundsWord, 67 kB.

Påverkan

Totalt avbrott för användare som loggar in via VDI + Thales minidriver och SITHS-kort från 2024 och framåt

Starttid

2025-03-26 Kl 08:00

Sluttid

Oklart

Kontaktperson

Malin Bosdotter
Biträdande ansvarig utgivare SITHS
Applikationer för regional utveckling

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

6 driftstörningar - sida 1 av 1

<< < 1 > >>