Driftstörning - Teamsmöten via Outlook
Akut
IT/Telefoni
2025-10-17 13:00
2025-12-31 00:00
Omfattning
Vissa användare har problem med att ansluta till teamsmöten via Outlook. Problemet yttrar sig på lite olika sätt men gemensamt är att mötesfönstret inte öppnas. Fram tills en lösning är på plats behöver dessa användare ansluta till möten via teamsklienten.
Starttid
17 oktober 13:00
Kontaktperson
Mickelsson Peter RK
Driftstörning - Cosmic Patientkort - övrig information
Akut
IT/Telefoni
2025-09-01 09:00
2025-12-31 00:00
Omfattning
Tidigare har det gått att se i patientkort i Flik Övrig Information om hur patienten föredrar att få information från Region Halland, digitalt eller inte, True eller False.
Detta fungerar inte längre. Detta är felanmällt till Cambio.
Påverkan
-
Starttid
2025-09-01 Kl 09:00
Sluttid
Oklart
Kontaktperson
Mattias Karlsson, Huvudjournal och hälsoinformatik
Uppdaterad 2025-09-02 Driftstörning - Inloggning i dator med SITHS-kort
Akut
IT/Telefoni
2025-06-23 00:00
2025-12-31 00:00
Uppdatering Jourtid ska televäxeln kontaktas (Uppdaterad 250822)
Omfattning
20250902
Vissa användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Det är sporadiska störningar med synken till HSA.
Kortinformationen synkas från SITHS till HSA var 20:e minut så om man upplever problem att logga in med nytt kort så kan man behöva vänta i 20 minuter.
Skulle det sedan ändå inte fungera så kontaktar man Servicecenter som manuellt publicerar kortinformationen.
Man kan även logga in med anv.namn och lösenord i datorn istället.
Fortsatt felsökning och rättning pågår.
20250519
Användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Synken från HSA är trasig så kortinformationen synkas ej ner till AD vilket gör att man inte kan logga in.
Flera regioner har rapporterat in samma fel till Inera.
Felsökning och rättning pågår hos Inera.
Får man detta fel kan man kontakta Servicecenter eller lägga ärende till SITHS i Servicedesk om felet så publicerar vi manuellt kortinformationen, då tar det cirka 20 minuter innan det ska fungera igen.
Påverkan
Personer med nytt SITHS-kort eller personer som bytt tjänst/placering i HAK
Starttid
2025-05-19
Sluttid
Oklart
Kontaktperson
Malin Bosdotter SITHS
Karoline Koinberg HSA/HAK
Applikationer för regional utveckling
Problem med inloggning VDI med nya SITHS-kort
Akut
IT/Telefoni
2025-03-26 08:00
2025-12-31 00:00
Omfattning
Problem har identifierats när man ska logga in i VDI-miljön med SITHS-kort som är från 2024 eller nyare som inte har underskriftscertifikat.
När användare försöker logga in med SITHS-kort så kommer man inte hela vägen in i Windows utan man måste ange sina inloggningsuppgifter igen genom ett alternativt inloggningsalternativ för att komma vidare. Ärendet ligger hos leverantör Thales/Inera och felsökning pågår.
Se bifogat dokument för mer information samt workarounds
Word, 67 kB.
Påverkan
Totalt avbrott för användare som loggar in via VDI + Thales minidriver och SITHS-kort från 2024 och framåt
Starttid
2025-03-26 Kl 08:00
Sluttid
Oklart
Kontaktperson
Malin Bosdotter
Biträdande ansvarig utgivare SITHS
Applikationer för regional utveckling
Byte av telefoniplattform kvällen den 20 november kl. 17.30-00.00
Avslutad
IT/Telefoni
2025-11-20 17:30
2025-11-20 00:00
Vi vill informera dig om att vi den 20 november kl. 17.30-00.00 kommer vi att byta telefoniplattform från vår nuvarande Avaya-lösning till Mitel (via vår upphandlade drift och support leverantör Telia). Övergången sker genom att styra om trafiken till den nya plattformen som framgent kommer att ligga hos Telia i deras datacenter. Under arbetets gång kommer det att vara störningar i samtalstrafiken.
Bytet av telefoniplattform kommer att påbörjas på Kungsbacka Sjukhus med driftstörning på Ascom Dect-telefoni kl. 17.30 sedan påbörjas det för andra verksamheter från kl 18.00.
Påverkan?
- Alla anknytningsnummer kommer att påverkas under en kort period vid omstyrning av trafiken.
- För dig som idag använder en Avaya-telefon så kommer du istället att få en Mitel-telefon. Den kommer finnas ute i verksamheten för inkoppling efter arbetet är slutfört alternativt nästkommande dag den 21 november med inkopplingsinstruktion.
- Samtal till/från Ascom Dect-telefoner har driftstörningar under kortare perioder vid arbetet, reservmobiler ska delas ut/plockas fram.
- Hänvisning av din telefon kommer inte att kunna göras under driftstörningen.
- Trio User kommer få en ny länk, se ny länk under Intranät och system.
Övrig påverkan inför?
- Den 13-20 november som en förberedelse inför bytet av telefoniplattform kommer det att vara ett så kallat "kunddatafrys" för Hänvisningssystemet TRIO. Vilket innebär att Servicedesk Telefoni inte kan göra några förändringar i systemet, se driftstörning Trio Hänvisningssystem.
Att göra innan avbrottet
- Skriv ut eller ha denna rutin framme i datorn: Reservrutin scenario D: Störning/avbrott! Fungerar inte länken så ligger rutinen på Intranät under styrande dokument – Akut info – Teleavbrott (alla styrande dokument utifrån filtrering).
Vad som inte påverkas?
- Mobiltelefonen kommer att vara nåbar på mobilnumret
- Doro-bordstelefon kommer att vara nåbara på mobilnumret
- Reservmobiler delas ut /plockas fram då dessa inte påverkas under bytet
Samma telefonnummer
- Ditt telefonnummer kommer inte att förändras. Du kommer kunna ringa och ta emot samtal precis som tidigare efter driftstörningen.
Tidpunkt
- Bytet sker: 2025-11-20 kl. 17.30-00.00
Stöd och support
Vi kommer att erbjuda:
- Nya Manualer för Mitel-telefon finns under Telefoni på självstudier
- Nytt sätt att hänvisa din telefon finns under Telefoni på självstudier (kommer finnas under kommande vecka)
- Trepartssamtal via Ascom Dect-telefoner (trådlös telefon) kommer att fungera, manual finns under Telefoni på självstudier (kommer finnas under kommande vecka)
Frågor?
Om du har frågor om bytet eller behöver hjälp, kontakta gärna:
Servicedesk Telefoni, 010-4761900 (intern anknytning 61900)
Eller lägg ärende via Servicedeskplus https://servicedesk.lthalland.se/
Tack för din förståelse och samarbete!
Planerat driftstopp - NCS Läkemedel
Avslutad
IT/Telefoni
2025-11-19 22:30
2025-11-19 23:30
Omfattning
Servicearbete ska göras på NCS:s servrar
Påverkan
Arbetet kräver ett driftstopp i NCS Läkemedel. Läsmiljön är tillgänglig större delen av driftavbrottet men även driftstoppsrutin ska följas.
Starttid
2025-11-19 kl 22:30
Sluttid
2025-11-19 kl 23:30
Kontaktperson
Magnus Svärd, 0701-821654
Driftavbrott: Information om kommande servicefönster
Avslutad
IT/Telefoni
2025-11-19 19:00
2025-11-20 00:00
Driftavbrott: Information om kommande servicefönster 2025-11-19 kl. 19:00 - 24:00
Övergripande kontaktperson: Håkan Hansson, IT-säkerhet och infrastruktur, 035-136625
1)
System för Klinisk kemi
Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk kemi.
Reservrutiner skall användas under tiden.
Påverkan:
Omnämnda system kommer att vara otillgängliga hela eller delar av perioden.
Manuella rutiner körs under servicefönster.
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00
Kontaktpersoner:
Klinisk kemi Halmstad, 035-131800
Klinisk kemi Varberg, 0340-481425
2)
System för Klinisk Patologi
Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk Patologi.
Påverkan:
Systemen på avdelningen kommer ej att vara tillgängliga hela eller delar av perioden.
Hemarbetare kan ej jobba i Analytix.
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00
Kontaktpersoner:
Sofie Sandin, MTH Informationssystem, 035-134944
Jan Hildén, MTH Informationssystem, 0340-481481
3)
BizTalk
Omfattning:
Windowspatchning och underhåll av BizTalks servrar.
Påverkan:
Alla integrationer genom BizTalk kommer att vara tillgängliga under hela tiden då vi har dubbla servrar och patchar en i taget men det kan förekomma kortare hickor vid failovers mellan servrarna.
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00
Kontaktperson:
Malin Dymne, RK ITD, 035-172853
4)
Medspeech
Omfattning:
Underhåll på databasserver
Påverkan:
Kort avbrott som innebär att Medspeech kommer att behöva startas om, ett felmeddelande kommer att visas. Har diktat spelats in under avbrottet finns följande guide för hur det hanteras: https://zero.comaround.com/link/f16cbade8a4a4145b5fe08d784f5d7be/
Starttid:
2025-11-19 kl. 22:30
Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00
Kontaktperson:
Mattias Karlsson, RK ITD, mattias.karlsson@regionhalland.se
5)
AmbulansEKG
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Corpuls – Ambulans EKG.
Påverkan:
Kommer inte gå att skicka in EKG från ambulanserna till Tracemaster under denna period.
Starttid:
2025-11-19 kl. 20:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
6)
Tracemaster, EKG granskning/lagring
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Tracemaster.
Påverkan:
Tracemaster kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Kommer ej gå att granska EKG i Tracemaster.
Starttid:
2025-11-19 kl. 20:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
7)
Syngo Dynamics
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden. Detta är system som i huvudsak används dagtid.
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
8)
WORKLIST på EKG-apparater och Ultraljudsapparater
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
9)
Miljö för Bentäthetsmätning
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
10)
Patchning integrationsserver Agresso/Sesam
Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering av firmware LTHMCINT. Integrationsserver mellan Sesam och Agresso
Påverkan:
30 min nertid för omstarter
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 20.00
Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952
11)
Hallandskatalogen
Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering firmware LTHAKMIM2.
Påverkan:
30 min nertid för omstarter.
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 20.00
Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952
12)
Beslutsstödssystem
Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering firmware LTDW04.
Påverkan:
30 min nertid för omstarter.
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 21.00
Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952
13)
AIQU (Resurshanterare för AI beräkningar)
Omfattning:
Linuxpatchning och ev. uppdatering firmware LTAIGPU01.
Påverkan:
30 min nertid för omstarter.
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 20.00
Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952
Driftstörning Hänvisningssystemet Trio
Avslutad
IT/Telefoni
2025-11-13 07:00
2025-11-20 00:00
Omfattning
Inför bytet av telefoniplattform den 20 november från nuvarande Avaya/Aura till Mitel kommer det att vara ett så kallat "kunddatafrys" för Hänvisningssystemet TRIO. Vilket innebär att Servicedesk Telefoni inte kan göra några förändringar i systemet angående nedan punkter.
Påverkan
Det gäller följande ärenden till Servicedesk Telefoni:
- Namnändringar på anknytningsnummer och mobilnummer
- Annullera eller Beställa nya anknytningsnummer, mobilnummer och Bredband
- Ändra organisationsnummer för debiteringar mot ProOpti(TeleOpti)
- Aktivera eller inaktivera Trio User för användare
- Byta lösenord för röstbrevlåda
- Kalenderkoppling
Starttid
2025-11-13
Sluttid
2025-11-20
Kontaktperson
Vid frågor kontakta Servicedesk Telefoni, 010-4761900 (intern anknytning 61900)