Servicefönster - MittVaccin
IT/Telefoni
2021-09-22 20:30
2021-09-22 23:00
Omfattning:
Planerat servicefönster MittVaccin.
Påverkan:
Under tiden för servicefönstret kan MittVaccin vara otillgängligt.
Starttid:
2021-09-22 kl. 20:30
Sluttid:
2021-09-22 kl. 23:00
Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293
Driftstörning - BIRH Datalager/Business Objects
IT/Telefoni
2021-09-22 09:00
2021-09-22 16:02
Påverkan:
Laddning av VAS-data till datalagret har misslyckats, omladdning pågår.
VAS - Kort driftavbrott natten mellan 21-22/9
IT/Telefoni
2021-09-22 00:00
2021-09-22 00:45
Omfattning:
Ett kort avbrott av VAS på max 45 minuter utan läskopia är planerat för att förbereda för VAS plattformsbyte den 24-26 september.
Påverkan:
VAS och de system som öppnas från VAS samt remiss och svar omfattas av driftavbrottet.
Driftavbrottsrutiner ska förberedas och användas vid behov.
För utskrift av aktuella ordinationer, se denna guide
Starttid:
2021-09-22 kl. 00:00
Sluttid:
2021-09-22 kl. 00:45
Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service
Servicefönster - MittVaccin
IT/Telefoni
2021-09-19 20:30
2021-09-20 00:00
Omfattning:
Planerat servicefönster MittVaccin.
Påverkan:
Under tiden för servicefönstret kommer MittVaccin inte vara tillgängligt.
Starttid:
2021-09-19 kl. 20:30
Sluttid:
2021-09-20 kl. 00:00
Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293
TELE - Uppgradering av TeleQ och Spondi 1/9 kl.22:00 - 2/9 kl.02:00
IT/Telefoni
2021-09-18 22:00
2021-09-02 02:00
TeleQ kommer ej att vara tillgängligt under uppgraderingstiden.
Samtal till köer som har öppet under uppgraderingstiden förmedlas med hjälp av telefonist.
Uppgraderingen innefattar ingen ny eller förändrad funktionalitet för handläggare efter det att uppgraderingen är genomförd.
Drifrtavbrott - Itrip Web Intyg
IT/Telefoni
2021-09-16 13:00
2021-09-16 14:00
Omfattning:
Drifttstörning under uppgradering.
Påverkan:
Verksamheten når ej systemet under uppgradering.
Starttid:
2021-09-16 kl. 13:00
Sluttid:
2021-09-16 kl. 14:00
Kontaktperson:
Mats Emanuelsson, 035-134234
Driftavbrott - Labbsystem för Klinisk kemi och mikrobiologi LVMS
IT/Telefoni
2021-09-16 09:00
2021-09-16 13:00
Driftavbrott labbsystem för Klinisk kemi och mikrobiologi LVMS
Planerat driftstopp
Torsdagen 16/09 kl 09.00 till ca kl 13.00 är IT-systemet på Klinisk kemi och Mikrobiologi ur drift pga av underhållsarbete.
Detta medför arbete med Driftstoppsrutiner.
I första hand utförs analys på akutmärkta rör. Det går bra att beställa de akuta proverna i VAS.
Analyssvar erhålls via fax alternativt telefon på akutbeställda analyser.
Undvik kompletteringar och icke-akuta beställningar under tiden IT-systemet är ur funktion.
Under tiden uppdateringen pågår är vårt system otillgängligt vilket innebär att vi under stoppet inte har möjlighet att ta fram tidigare resultat från vårt IT-system.
Svaren kommer till VAS när IT-systemet åter är i drift.
Meddelande läggs ut på intranätet när arbetet är färdigställt och Driftstoppsrutiner upphör.
Driftavbrott: Information om kommande servicefönster för IT-system
IT/Telefoni
2021-09-15 19:00
2021-09-16 00:00
Driftavbrott: Information om kommande servicefönster/driftavbrott 2021-09-15 kl. 19:00 - 24:00
Övergripande kontaktperson: Håkan Hansson, IT-service, 035-136625
1)
Agresso
Åtgärden inställd och flyttas till nästa servicefönster
Kontaktperson:
Kate Vaher Käll, Ekonomi Ledning, 0727174919
2)
System för Klinisk kemi
Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk kemi.
Reservrutiner skall användas under tiden.
Påverkan:
Omnämnda system kommer att vara otillgängliga hela eller delar av perioden.
Manuella rutiner körs under servicefönster.
Starttid:
2021-09-15 kl. 19:00
Sluttid:
2021-09-16 kl. 00:00
Kontaktpersoner:
Sofie Sandin, MTH Informationssystem, 035-134944
Jan Hildén, MTH Informationssystem, 0340-481481
Bodil Arvidsson, Klinisk kemi, Halmstad, 035-131813
Elisabeth Holmqvist, Klinisk kemi, Varberg, 0340-481917
3)
System för Klinisk Patologi
Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk Patologi.
Påverkan:
Systemen på avdelningen kommer ej att vara tillgängliga hela eller delar av perioden.
Hemarbetare kan ej jobba i Analytix.
Starttid:
2021-09-15 kl. 19:00
Sluttid:
2021-09-15 kl. 23:00
Kontaktpersoner:
Sofie Sandin, MTH Informationssystem, 035-134944
Jan Hildén, MTH Informationssystem, 0340-481481
4)
Radiologi
Omfattning:
Carestream Vue Motion - (bilddistribution - VAS)
Carestream IMS - (bild Arkiv)
PCI – VMC - (Kranskärlsröntgen)
TMC HSD – (bilddistribution Teleradiologi)
Syngo.Via
Påverkan:
Störningar och avbrott och begränsad tillgänglighet under tiden för driftsavbrottet
Starttid:
2021-09-15 kl. 19:00
Sluttid:
2021-09-15 kl. 23:00
Kontaktpersoner:
Ingemar Moran, MTA, 072-5881190
5)
Medspeech
Omfattning:
Underhåll på databasserver
Påverkan:
Kort avbrott som innebär att Medspeech kommer att behöva startas om, ett felmeddelande kommer att visas. Har diktat spelats in under avbrottet finns följande guide för hur det hanteras: https://zero.comaround.com/link/f16cbade8a4a4145b5fe08d784f5d7be/
Starttid:
2021-09-15 kl. 22:30
Sluttid:
2021-09-15 kl. 23:00
Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service, 0340-580295
6)
AmbulansEKG
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Corpuls – Ambulans EKG.
Påverkan:
Kommer inte gå att skicka in EKG från ambulanserna till Tracemaster under denna period.
Starttid:
2021-09-15 kl. 20:00
Sluttid:
2021-09-15 kl. 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
7)
Tracemaster, EKG granskning/lagring
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Tracemaster.
Påverkan:
Tracemaster kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Kommer ej gå att granska EKG i Tracemaster.
Starttid:
2021-09-15 kl. 20:00
Sluttid:
2021-09-15 kl. 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
8)
Syngo Dynamics
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden. Detta är system som i huvudsak används dagtid.
Starttid:
2021-09-15 kl. 19:00
Sluttid:
2021-09-15 kl. 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
9)
WORKLIST på EKG-apparater och Ultraljudsapparater
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Starttid:
2021-09-15 kl. 19:00
Sluttid:
2021-09-15 kl. 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
10)
Miljö för Bentäthetsmätning
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Starttid:
2021-09-15 kl. 19:00
Sluttid:
2021-09-15 kl. 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
11)
Biztalk
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
All kommunikation genom Biztalks gamla miljö kommer att vara otillgänglig under hela eller delar av perioden.
Röntgen, Patologen, LVMS och Apoteket (E-recept) är flyttade till ny Biztalkmiljö och påverkas inte längre av detta driftstopp.
Det mest kritiska system som kommer att kunna påverkas är:
Ambulans EKG/EKG: Tillfälligt driftstopp för överföring av EKG till Tracemaster från kl.19:00 och som längst till kl. 23:00 om inget annat meddelas.
Tillämpa reservrutin.
Starttid:
2021-09-15 kl. 19:00
Sluttid:
2021-09-15 kl. 23:00
Kontaktperson:
Malin Dymne, IT-service, 035-172853
12)
Beslutstödssystem
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, inläsning, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Systemen kommer vara otillgängliga under delar av servicefönstret
Beslutsstödsystem (ltdwutv3 och ltdw3)
Starttid:
2021-09-15 kl. 19:00
Sluttid:
2021-09-15 kl. 23:00
Kontaktperson:
Thomas Persson, IT-Service, 035-136532
13)
Hallandskatalogen
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, inläsning, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Kortare driftavbrott på omnämnda system, 5-10 minuter under tiden för servicefönstret.
Hallandskatalogen
Starttid:
2021-09-15 kl. 19:00
Sluttid:
2021-09-15 kl. 24:00
Kontaktperson:
Oskar Berg, IT-Service, 0766-973205
14)
Platina
Omfattning:
Systemunderhåll.
Påverkan:
Allt arbete med GAS-ärenden, avvikelser, möteshantering, diariet samt Meetings kan beröras.
Platina kan stundvis vara helt stängt under driftstörningen och hänvisning sker till manuella rutiner.
Starttid:
2021-09-15 kl. 19:00
Sluttid:
2021-09-15 kl. 22:00
Kontaktperson:
Håkan Hansson, IT-service, 035-136625
Servicefönster - eFrikort
IT/Telefoni
2021-09-11 21:00
2021-09-12 05:00
Omfattning:
Ett servicefönster är planerat av leverantör.
Påverkan:
Under servicefönstret så kan kortare avbrott uppstå och det kan därför uppstå behov av efterregistreringar i eFrikort.
Starttid:
2021-09-11 kl. 21:00
Sluttid:
2021-09-12 kl. 05:00
Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service
UPPDATERAD: VAS koppling till folkbokföring
IT/Telefoni
2021-09-09 11:45
2021-09-15 11:50
UPPDATERING 13 SEPTEMBER:
För tillfället går det inte att hämta in ny patient till VAS när man är inne i formulär AN5 och väljer menyval Ov-obok. Om man istället väljer F5 eller Sök patient via skrivbordet och anger personnumret så hämtas ny patient till VAS. Sedan kan man via formulär AN5 och menyval Ov-obok registrera önskad patient.
En rättning av problemet är på gång, mer information kommer senare.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Problem med att registrera nya patienter och aviseringar i VAS.
Om problem uppstår var vänlig gör ett nytt försök.
Felsökning pågår.