Servicefönster - NPÖ
IT/Telefoni
2021-09-30 08:00
2021-09-30 14:00
Omfattning:
Ett servicefönster är planerat av leverantör för driftsättning av ny version, NPÖ 3.13.
Påverkan:
Under första delen av servicefönstret (ca 8-10) kommer tjänsten att vara otillgänglig, men störningar kan förekomma under hela fönstret.
Starttid:
2021-09-30 kl. 08:00
Sluttid:
2021-09-30 kl. 14:00
Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service
BIRH Datalager/Business Objects - extra omladdning av VAS-data.
IT/Telefoni
2021-09-28 16:00
2021-09-29 08:00
Omfattning:
BIRH Datalager/Business Objects - extra omladdning av VAS-data.
Påverkan:
Datalagret behöver laddas om pga fel med Tillgänglighetsdata (Väntande) och viss VAS-information i datalagret/Business Objects kan bli missvisande.
Starttid:
2021-09-28 kl. 16:00
Sluttid:
Okänt
Kontaktperson:
Thomas Thorsson, AUS, 0708-127297
Driftstörning - BIRH datalager/Business Objects
IT/Telefoni
2021-09-28 08:00
2021-09-30 09:00
Omfattning:
BIRH datalager/Business Objects, data för Tillgänglighet - väntande
Påverkan:
Uppgifter för Tillgänglighet - väntande är ej korrekta.
Felsökning pågår.
Starttid:
2021-09-28 kl. 08:00
Sluttid:
Okänt
Kontaktperson:
Thomas Thorsson, AUS, 0708-127297
Servicefönster - MittVaccin
IT/Telefoni
2021-09-27 17:30
2021-09-27 21:30
Omfattning:
Planerat servicefönster MittVaccin.
Påverkan:
Under tiden för servicefönstret kan MittVaccin vara otillgängligt.
Starttid:
2021-09-27 kl. 17:30
Sluttid:
2021-09-27 kl. 21:30
Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293
Driftstörning - BIRH Datalager/Business Objects
IT/Telefoni
2021-09-27 07:30
2021-09-27 16:45
Omfattning:
BIRH Datalager/Business Objects
Påverkan:
Laddning av VAS-data till datalagret har misslyckats, omladdning pågår.
Starttid:
2021-09-27 07:30
Sluttid:
Datum och tid (om känt)
Kontaktperson:
Thomas Thorsson, AUS
AKUT driftavbrott VAS lördag natt 21-09-25 kl 23 för åtgärder efter plattformsbyte
IT/Telefoni
2021-09-25 23:00
2021-09-26 00:05
Merparten av efterkontroll och efterarbetet efter VAS-plattformsbyte är klart. Det har identifierats att det behöver åtgärdas ett par parametrar i VAS som kräver ett VAS stopp i Max 30 minuter.
VAS åter i drift
IT/Telefoni
OmrådeFastighet
2021-09-25 08:00
2021-09-25 18:00
Nu är VAS i normal drift igen och arbetet med VAS-plattformsbyte börjar bli klart. Vi kommer under dagen att fortsätta med att säkerställa funktionaliteten.
Om ni upplever problem med VAS så kontakta supporten som är öppen fram till 17:00 på följande nummer – anknytning 31 775 eller 035-13 17 75.
Tänk på att numret gäller för problem som har med VAS att göra. Övriga akuta ärenden hänvisas, som vanligt under helgerna, till växeln.
Driftavbrott - VAS plattformsbyte
IT/Telefoni
2021-09-24 22:30
2021-09-25 07:00
Helgen 24 - 26 september flyttas VAS till en ny plattform. Det blir ett långt avbrott med läskopia från fredag kväll till lördag morgon.
Mer information finns i nyhet på intranät och vårdgivarewebb.
Preliminär tidplan:
Fredag 22.30 - VAS produktion stoppas - VAS och NCS mfl kan inte nås
Fredag 23:10 - VAS läskopia startas - VAS och NCS mfl kan nås
Lördag ca. 06:30 VAS läskopia stängs - VAS och NCS mfl kan inte nås
Lördag ca 07:00 - VAS produktion startas - VAS och NCS mfl kan nås som vanligt
Det finns risk för avvikelser som gör att avbrottet kan bli längre än planerat.
Lördag 07:00 – 11:00. Fortsatt arbete och tester
Lördag eftermiddag. Återstående arbete och tester
Söndag. Efterarbete
Omfattning:
VAS och de system som öppnas från VAS samt remiss och svar omfattas av driftavbrottet.
Påverkan:
Under tiden som läskopian är tillgänglig går det att läsa information, men inte uppdatera i VAS.
Det går också att öppna tex: NCS, Aweria och Medspeech från VAS läskopia.
För mer information om påverkan vid läsläge se: Guide för VAS läsläge
Driftavbrottsrutiner ska förberedas och användas vid behov.
För utskrift av aktuella ordinationer, se denna guide
SUPPORT.
På lördagen när VAS är tillgängligt igen så kommer du vid eventuella problem kunna få hjälp via följande nummer – anknytning 31 775 eller 035-13 17 75.
Tänk på att numret gäller för problem som har med VAS-stoppet att göra.
Övriga akuta ärenden hänvisas, som vanligt under helgerna, till växeln.
Information om driftstoppet kommer att publiceras under Driftstörningar på Intranätet och i Driftinformation, samt
kommer i VAS inloggningsbild från kl. 07.00 den 24/9 - 2021.
För mer information, se även:
Tidplanen är klar för driftstoppet på VAS i helgen – är du?
och
Rekommendationer för användning av NCS Läkemedelsmodul vid VAS plattformsbyte 24–26 september
Starttid:
2021-09-24 kl. 22:30
Sluttid:
2021-09-25 ca 07:00
Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service, 0340-580295
Driftavbrott - NCS Läkemedel
IT/Telefoni
2021-09-22 22:30
2021-09-22 23:00
Omfattning:
Servicearbete ska göras på NCS:s servrar.
Påverkan:
Arbetet kräver ett driftstopp i NCS Läkemedel. Läsmiljön är tillgänglig, men även driftstoppsrutin ska följas.
Starttid:
2021-09-22 kl. 22:30
Sluttid:
2021-09-22 kl. 23:00
Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293
Servicefönster - MittVaccin
IT/Telefoni
2021-09-22 20:30
2021-09-22 23:00
Omfattning:
Planerat servicefönster MittVaccin.
Påverkan:
Under tiden för servicefönstret kan MittVaccin vara otillgängligt.
Starttid:
2021-09-22 kl. 20:30
Sluttid:
2021-09-22 kl. 23:00
Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293