Driftstörning - VAS Uppdaterad
IT/Telefoni
2020-02-27 07:00
2020-02-27 10:45
_________________________________________________________________
Vid öppnande av VAS så drabbas vissa personer av en grå ruta som täcker skärmen.
Det går att använda VAS som vanligt om denna ruta minimeras.
Felsökning pågår.
Driftavbrott - VAS
IT/Telefoni
2020-02-26 22:30
2020-02-27 01:05
Driftavbrott VAS
Den 26/2-2020 uppgraderas VAS till en ny version, VAS 40. Det blir ett avbrott med läskopia. Utbildningsmöjligheter finns via Skype. För mer information om utbildning och innehåll läs nyhet på intranätet eller vårdgivarewebben.
Tidplan för uppgraderingen:
22.30 - VAS produktion stoppas - VAS och NCS kan inte nås
ca 23:00 - VAS läskopia startas - VAS och NCS kan nås
ca 00:55 - VAS läskopia stoppas - VAS och NCS kan inte nås
ca 01:05 - VAS produktion startas - VAS och NCS kan nås som vanligt.
Omfattning:
VAS och de system som öppnas från VAS samt remiss och svar omfattas av driftavbrottet.
Påverkan:
Under tiden som läskopian är tillgänglig går det att läsa information, men inte uppdatera i VAS. Det går också att öppna NCS från VAS läskopia. För mer information om påverkan vid läskopia se: Guide för VAS Läsdatabas
Driftstoppsrutiner ska förberedas och användas vid behov.
För utskrift av NCS utdelningslista inför stoppet se denna guide.
Information om driftstoppet kommer också att publiceras under Driftstörningar på Intranätet och i Driftinformation, samt kommer i VAS inloggningsbild från kl. 07.00 den 26/2-2020.
Starttid:
2020-02-26 kl. 22:30
Sluttid:
2020-02-27 ca. 01:05
Kontaktperson:
Karl Ingmansson, IT-Service, 035-2416493
Servicefönster Svevac
IT/Telefoni
2020-02-26 19:00
2020-02-26 22:00
Omfattning:
Driftsättning av ny release i produktion.
Påverkan:
Tjänsten är inte tillgänglig för användarna under servicefönstret.
Starttid:
2020-02-26 kl. 19:00
Sluttid:
2020-02-26 kl. 22:00
Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293
Driftstörning - Business Objects
IT/Telefoni
2020-02-26 09:00
2020-02-26 11:10
Business ObjectsPåverkan:
Akut systemunderhåll som gör att systemet inte är tillgängligt under perioder.
Starttid:
2020-02-26 kl. 09.00
Sluttid:
Ej känt
Kontaktperson:
Carl Troff, 0768034984
Driftavbrott - Infektionsverktyget
IT/Telefoni
2020-02-20 18:00
2020-02-20 22:00
Omfattning:
Ny version av Infektionsverktyget
Påverkan:
Tjänsten kommer ej att vara tillgänglig under servicefönstret.
Starttid:
2020-02-20 kl. 18:00
Sluttid:
2020-02-20 kl. 22:00
Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293
Driftstörning - Problem inloggning 1177 Vårdguidens e-tjänster
IT/Telefoni
2020-02-20 10:34
2020-02-27 16:00
Omfattning:
Just nu är det problem i den inloggningstjänst som 1177 Vårdguidens e-tjänster använder.
Leverantören arbetar för att lösa problemet.
Påverkan:
Problemet kan innebära att invånare ibland behöver logga in flera gånger.
Driftavbrott - NCS Läkemedel
IT/Telefoni
2020-02-19 22:30
2020-02-19 23:00
Omfattning:
Servicearbete ska göras på NCS:s servrar.
Påverkan:
Arbetet kräver ett driftstopp i NCS Läkemedel. Läsmiljön är tillgänglig, men även driftstoppsrutin ska följas.
Starttid:
2020-02-19 kl. 22:30
Sluttid:
2020-02-19 kl. 23:00
Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293
Driftavbrott: Information om kommande servicefönster/driftavbrott
IT/Telefoni
2020-02-19 19:00
2020-02-19 23:59
Driftavbrott: Information om kommande servicefönster/driftavbrott 2020-02-19 kl. 19:00 - 24:00
Övergripande kontaktperson: Patrik Thiel, IT-service, 035-134607
1)
Radiologi
Omfattning:
Carestream Vue Motion - (bilddistribution remittenter)
Carestream RIS/PACS – (Röntgen bildhantering)
Carestream IMS - (bild Arkiv)
PCI – VMC - (Kranskärlsröntgen)
TMC HSD – (bilddistribution Teleradiologi)
Påverkan:
Störningar och avbrott och begränsad tillgänglighet under tiden för driftsavbrottet
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 – 23:00
Kontaktpersoner:
Annika Wallster, RTG Halland, 035-131394
Ingemar Moran, MTA, 0340-481190
2)
Medspeech
Omfattning:
Underhåll på databasserver
Påverkan:
Kort avbrott som innebär att Medspeech kommer att behöva startas om, ett felmeddelande kommer att visas. Har diktat spelats in under avbrottet finns följande guide för hur det hanteras: https://zero.comaround.com/link/f16cbade8a4a4145b5fe08d784f5d7be/
Tidpunkt:
Ett kort avbrott kommer att ske någon gång mellan 22:30 – 23:00
Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service, 0340-580295
3)
AmbulansEKG
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Corpuls – Ambulans EKG.
Påverkan:
Kommer inte gå att skicka in EKG från ambulanserna till Tracemaster under denna period.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 20:00 – 21:00
Kontaktperson:
Niklas Wester, MTH, 0340-481251
4)
Tracemaster, EKG granskning/lagring
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Tracemaster.
Påverkan:
Tracemaster kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Kommer ej gå att granska EKG i Tracemaster.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 20:00 – 21:00
Kontaktperson:
Niklas Wester, MTH, 0340-481251
5)
Syngo Dynamics
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden. Detta är system som i huvudsak används dagtid.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 - 21:00
Kontaktperson:
Niklas Wester, MTH, 0340-481251
6)
WORKLIST på EKG-apparater och Ultraljudsapparater
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 – 21:00
Kontaktperson:
Niklas Wester, MTH, 0340-481251
7)
Miljö för Bentäthetsmätning
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 – 21:00
Kontaktperson:
Niklas Wester, MTH, 0340-481251
8)
Biztalk
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
All kommunikation genom Biztalk kommer att vara otillgänglig under hela eller delar av perioden.
VAS - Klinisk kemi: Tillfälliga driftstopp i Biztalk för elektroniska remisser och svar mellan 19-23. Tillämpa reservrutin.
VAS - Röntgen: Totalt driftstopp i Biztalk för elektroniska remisser och svar mellan 19-23. Tillämpa reservrutin.
Röntgen HSH använd: Rutin: Driftstopp röntgen RIS Carestream
Röntgen HSV använd: Rutin: Röntgen – Driftstopp RIS AGFA, remisser HSV
Ambulans EKG/EKG: Tillfälliga driftstopp för överföring av EKG till Tracemaster mellan 19-23. Tillämpa reservrutin.
E-recept: Fördröjning av överföring av e-recept till Apoteken Service mellan 19-23.
Aweria: Funktionaliteten att man i liggaren kan se när en labremiss eller RTG-remiss är skriven i VAS är ej tillgänglig mellan 19-23.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 - 23.00
Kontaktperson:
Linda Malmros, IT-Service, 035-2416488
9)
Beslutstödssystem
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, inläsning, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Systemen kommer vara otillgängliga under delar av servicefönstret
Beslutstödssystem (ltdwutv3 och ltdw3)
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 - 23:00
Kontaktperson:
Thomas Persson, IT-Service, 035-136532
10)
Hallandskatalogen
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, inläsning, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Kortare driftavbrott på omnämnda system, 5-10 minuter under tiden för servicefönstret.
Hallandskatalogen
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 - 24.00
Kontaktperson:
Patrik Hansson, IT-Service, 035-146117
11)
Platina
Omfattning:
Systemunderhåll.
Påverkan:
Allt arbete med GAS-ärenden, avvikelser, IT-behörigheter, möteshantering, diariet samt Meetings kan beröras.
Platina kan stundvis vara helt stängt under driftstörningen och hänvisning sker till manuella rutiner.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 – 22.00
Kontaktperson:
Kristof Tornelv, IT-service, 035-134791
Driftavbrott - Svevac
IT/Telefoni
2020-02-18 18:00
2020-02-18 22:00
Omfattning:
Driftsättning av ny release i produktion.
Påverkan:
Tjänsten är inte tillgänglig för användarna under servicefönstret.
Starttid:
2020-02-18 kl. 18:00
Sluttid:
2020-02-18 kl. 22:00
Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293
09:40 Åter i normal drift - Begränsad nätverkshastighet berör Falkenberg och norröver påverkar bla VAS, NCS mfl
IT/Telefoni
2020-02-18 07:40
2020-02-18 09:45
09:40
Den avgrävda fiberkabeln ska vara åtgärdad och vi har åter normal nätverkshastighet. Det kan fortfarande förkomma störningar i t ex VAS och NCS.
Kontakta supporten om ni upplever nya problem.
08:10 Begränsad nätverksförbindelse pga avgrävd fiber. Påverkar VAS, NCS mfl.
Använd driftstoppsrutiner.
07:40 Just kan det vara svårt att jobba i VAS.
Felsökning påbörjad