Direkt till innehållet
Länk till förstasidan

Planerat driftavbrott – 1177 inloggningsportal

Enligt plan

Område

IT/Telefoni

Start

2025-10-14 19:30

Beräknat avslut

2025-10-14 22:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
1177 e-tjänsterna kommer att stängas ned, vilket innebär att varken invånare eller vårdpersonal kommer att kunna logga in eller vara inloggade.
Releasen innebär att ny och förbättrad funktionalitet driftsätts.

Påverkan:
Kl. 19:30 den 14/10 kommer 1177 e-tjänster att stängas ned, vilket innebär att varken invånare eller vårdpersonal kommer att kunna logga in eller vara inloggade.
Servicefönstret pågar till kl. 22:00, men tjänsten kan komma att öppnas tidigare, om inga komplikationer uppstår.

Starttid:
2025-10-14 kl. 19:30

Sluttid:
2025-10-14 kl. 22:00

Kontaktperson:
Cecilia Millheim, Huvudjournal och hälsoinformatik

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Tillfällig avstängning av Hope – förebyggande säkerhetsåtgärd

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-10-14 08:00

Beräknat avslut

2025-10-31 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Med anledning av identifierade IT-säkerhetsrisker kommer åtkomsten till systemet Hope att tillfälligt stängas av från och med den 14 oktober 2025.

Åtgärden är i förebyggande syfte för att säkerställa skydd av patienters integritet och känslig information.

Vi vill tydligt understryka att ingen information har läckt ut från systemet. Avstängningen är enbart en försiktighetsåtgärd i syfte att minimera risker.

Tillgängligheten till systemet öppnas upp igen så snart leverantören av Hope har minimerat IT-säkerhetsriskerna.

Vi beklagar de eventuella olägenheter detta medför.

Påverkan

-

Starttid

2025-10-14 Kl 08:00

Sluttid

Oklart

Kontaktperson

Mattias Karlsson, huvudjournal och hälsoinfomatik

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning - Cosmic Patientkort - övrig information

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-09-01 09:00

Beräknat avslut

2025-12-31 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Tidigare har det gått att se i patientkort i Flik Övrig Information om hur patienten föredrar att få information från Region Halland, digitalt eller inte, True eller False.

Detta fungerar inte längre. Detta är felanmällt till Cambio.

Påverkan

-

Starttid

2025-09-01 Kl 09:00

Sluttid

Oklart

Kontaktperson

Mattias Karlsson, Huvudjournal och hälsoinformatik

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Oplanerad driftstörning – Cosmic uthopp NPÖ

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-06-27 15:00

Beräknat avslut

2025-11-09 21:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Uthopp från Cosmic till NPÖ fungerar bara första gången när man har loggat in i Cosmic. Gör man ett andra uthopp får man ett felmeddelande "Ett fel inträffade" och/eller "Fönstret kunde inte laddas".
Cambio arbetar med en lösning.
Tillfällig lösning är att använda fristående NPÖ, https://www.npo.se/ var extra uppmärksam och säkerställ att det är samma patient i Cosmic och NPÖ. 

Påverkan:
Påverkar uthopp i Cosmic till NPÖ.Starttid:
Starttid:
2025-06-08 kl. 15:00
Sluttid:
Oklart

Kontaktperson:
Mattias Karlsson, Huvudjournal och hälsoinfomatik

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Uppdaterad 2025-09-02 Driftstörning - Inloggning i dator med SITHS-kort

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-06-23 00:00

Beräknat avslut

2025-12-31 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Uppdatering Jourtid ska televäxeln kontaktas (Uppdaterad 250822)

Omfattning

20250902

Vissa användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Det är sporadiska störningar med synken till HSA.
Kortinformationen synkas från SITHS till HSA var 20:e minut så om man upplever problem att logga in med nytt kort så kan man behöva vänta i 20 minuter.
Skulle det sedan ändå inte fungera så kontaktar man Servicecenter som manuellt publicerar kortinformationen.
Man kan även logga in med anv.namn och lösenord i datorn istället.
Fortsatt felsökning och rättning pågår.

20250519

Användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Synken från HSA är trasig så kortinformationen synkas ej ner till AD vilket gör att man inte kan logga in.
Flera regioner har rapporterat in samma fel till Inera.
Felsökning och rättning pågår hos Inera.
Får man detta fel kan man kontakta Servicecenter eller lägga ärende till SITHS i Servicedesk om felet så publicerar vi manuellt kortinformationen, då tar det cirka 20 minuter innan det ska fungera igen.

Påverkan

Personer med nytt SITHS-kort eller personer som bytt tjänst/placering i HAK

Starttid

2025-05-19

Sluttid

Oklart

Kontaktperson

Malin Bosdotter SITHS
Karoline Koinberg HSA/HAK
Applikationer för regional utveckling

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Problem med inloggning VDI med nya SITHS-kort

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-03-26 08:00

Beräknat avslut

2025-12-31 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Problem har identifierats när man ska logga in i VDI-miljön med SITHS-kort som är från 2024 eller nyare som inte har underskriftscertifikat.
När användare försöker logga in med SITHS-kort så kommer man inte hela vägen in i Windows utan man måste ange sina inloggningsuppgifter igen genom ett alternativt inloggningsalternativ för att komma vidare. Ärendet ligger hos leverantör Thales/Inera och felsökning pågår.
Se bifogat dokument för mer information samt workaroundsWord, 67 kB.

Påverkan

Totalt avbrott för användare som loggar in via VDI + Thales minidriver och SITHS-kort från 2024 och framåt

Starttid

2025-03-26 Kl 08:00

Sluttid

Oklart

Kontaktperson

Malin Bosdotter
Biträdande ansvarig utgivare SITHS
Applikationer för regional utveckling

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

6 driftstörningar - sida 1 av 1

<< < 1 > >>