Tillfällig avstängning av Hope – förebyggande säkerhetsåtgärd
Akut
IT/Telefoni
2025-10-14 08:00
2025-10-31 00:00
Omfattning
Med anledning av identifierade IT-säkerhetsrisker kommer åtkomsten till systemet Hope att tillfälligt stängas av från och med den 14 oktober 2025.
Åtgärden är i förebyggande syfte för att säkerställa skydd av patienters integritet och känslig information.
Vi vill tydligt understryka att ingen information har läckt ut från systemet. Avstängningen är enbart en försiktighetsåtgärd i syfte att minimera risker.
Tillgängligheten till systemet öppnas upp igen så snart leverantören av Hope har minimerat IT-säkerhetsriskerna.
Vi beklagar de eventuella olägenheter detta medför.
Påverkan
-
Starttid
2025-10-14 Kl 08:00
Sluttid
Oklart
Kontaktperson
Mattias Karlsson, huvudjournal och hälsoinfomatik
Driftstörning - Cosmic Patientkort - övrig information
Akut
IT/Telefoni
2025-09-01 09:00
2025-12-31 00:00
Omfattning
Tidigare har det gått att se i patientkort i Flik Övrig Information om hur patienten föredrar att få information från Region Halland, digitalt eller inte, True eller False.
Detta fungerar inte längre. Detta är felanmällt till Cambio.
Påverkan
-
Starttid
2025-09-01 Kl 09:00
Sluttid
Oklart
Kontaktperson
Mattias Karlsson, Huvudjournal och hälsoinformatik
Oplanerad driftstörning – Cosmic uthopp NPÖ
Akut
IT/Telefoni
2025-06-27 15:00
2025-11-09 21:00
Uthopp från Cosmic till NPÖ fungerar bara första gången när man har loggat in i Cosmic. Gör man ett andra uthopp får man ett felmeddelande "Ett fel inträffade" och/eller "Fönstret kunde inte laddas".

Påverkan:
Påverkar uthopp i Cosmic till NPÖ.Starttid:
2025-06-08 kl. 15:00
Oklart
Kontaktperson:
Mattias Karlsson, Huvudjournal och hälsoinfomatik
Uppdaterad 2025-09-02 Driftstörning - Inloggning i dator med SITHS-kort
Akut
IT/Telefoni
2025-06-23 00:00
2025-12-31 00:00
Uppdatering Jourtid ska televäxeln kontaktas (Uppdaterad 250822)
Omfattning
20250902
Vissa användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Det är sporadiska störningar med synken till HSA.
Kortinformationen synkas från SITHS till HSA var 20:e minut så om man upplever problem att logga in med nytt kort så kan man behöva vänta i 20 minuter.
Skulle det sedan ändå inte fungera så kontaktar man Servicecenter som manuellt publicerar kortinformationen.
Man kan även logga in med anv.namn och lösenord i datorn istället.
Fortsatt felsökning och rättning pågår.
20250519
Användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Synken från HSA är trasig så kortinformationen synkas ej ner till AD vilket gör att man inte kan logga in.
Flera regioner har rapporterat in samma fel till Inera.
Felsökning och rättning pågår hos Inera.
Får man detta fel kan man kontakta Servicecenter eller lägga ärende till SITHS i Servicedesk om felet så publicerar vi manuellt kortinformationen, då tar det cirka 20 minuter innan det ska fungera igen.
Påverkan
Personer med nytt SITHS-kort eller personer som bytt tjänst/placering i HAK
Starttid
2025-05-19
Sluttid
Oklart
Kontaktperson
Malin Bosdotter SITHS
Karoline Koinberg HSA/HAK
Applikationer för regional utveckling
Problem med inloggning VDI med nya SITHS-kort
Akut
IT/Telefoni
2025-03-26 08:00
2025-12-31 00:00
Omfattning
Problem har identifierats när man ska logga in i VDI-miljön med SITHS-kort som är från 2024 eller nyare som inte har underskriftscertifikat.
När användare försöker logga in med SITHS-kort så kommer man inte hela vägen in i Windows utan man måste ange sina inloggningsuppgifter igen genom ett alternativt inloggningsalternativ för att komma vidare. Ärendet ligger hos leverantör Thales/Inera och felsökning pågår.
Se bifogat dokument för mer information samt workaroundsWord, 67 kB.
Påverkan
Totalt avbrott för användare som loggar in via VDI + Thales minidriver och SITHS-kort från 2024 och framåt
Starttid
2025-03-26 Kl 08:00
Sluttid
Oklart
Kontaktperson
Malin Bosdotter
Biträdande ansvarig utgivare SITHS
Applikationer för regional utveckling
Planerat driftstörning – 1177 för vårdpersonal
Avslutad
IT/Telefoni
2025-10-14 10:30
2025-10-14 11:30
Omfattning:
Tisdag 14 oktober kl. 10:30-11:30 har leverantören ett servicefönster i 1177 vårdpersonal med anledning av serverunderhåll.
Påverkan:
Servicefönstret innebär att:
- Redaktörer (nationella och regionala) ej bör editera text i Optimyzely under tiden för servicefönstret eftersom det eventuellt kan påverka möjlighet att spara editerad information
- Användare/besökare av webbplatsen kan uppleva vissa störningar.
- API-konsumenter kan eventuellt påverkas om hämtning av data görs under servicefönstret.
Starttid:
2025-10-14 kl. 10:30
Sluttid:
2025-10-14 kl. 11:30
Kontaktperson:
Cecilia Millheim, Huvudjournal och hälsoinformatik