Driftavbrott: Information om kommande servicefönster för IT-system
IT/Telefoni
2020-11-18 19:00
2020-11-19 00:00
Driftavbrott: Information om kommande servicefönster/driftavbrott 2020-11-18 kl. 19:00 - 24:00
Övergripande kontaktperson: Håkan Hansson, IT-service, 035-136625
1)
Radiologi
Omfattning:
Carestream Vue Motion - (bilddistribution remittenter)
Carestream IMS - (bild Arkiv)
PCI – VMC - (Kranskärlsröntgen)
TMC HSD – (bilddistribution Teleradiologi)
Påverkan:
Störningar och avbrott och begränsad tillgänglighet under tiden för driftsavbrottet
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 – 21:00
Kontaktpersoner:
Annika Wallster, RTG Halland, 035-131394
Ingemar Moran, MTA, 0340-481190
2)
INSTÄLLT! Utskrifter (Cirrato/Follow me Print)
Åtgärden inställd och kommer att genomföras vid ett senare tillfälle.
3)
Medspeech
Omfattning:
Underhåll på databasserver
Påverkan:
Kort avbrott som innebär att Medspeech kommer att behöva startas om, ett felmeddelande kommer att visas. Har diktat spelats in under avbrottet finns följande guide för hur det hanteras: https://zero.comaround.com/link/f16cbade8a4a4145b5fe08d784f5d7be/
Tidpunkt:
Ett kort avbrott kommer att ske någon gång mellan 22:30 – 23:00
Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service, 0340-580295
4)
AmbulansEKG
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Corpuls – Ambulans EKG.
Påverkan:
Kommer inte gå att skicka in EKG från ambulanserna till Tracemaster under denna period.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 20:00 – 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
5)
Tracemaster, EKG granskning/lagring
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Tracemaster.
Påverkan:
Tracemaster kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Kommer ej gå att granska EKG i Tracemaster.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 20:00 – 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
6)
Syngo Dynamics
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden. Detta är system som i huvudsak används dagtid.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 - 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
7)
WORKLIST på EKG-apparater och Ultraljudsapparater
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 – 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
8)
Miljö för Bentäthetsmätning
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 – 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
9)
Biztalk
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
All kommunikation genom Biztalk kommer att vara otillgänglig under hela eller delar av perioden.
VAS - Klinisk kemi: Tillfälligt driftstopp i Biztalk för elektroniska remisser och svar från kl.19:00 och som längst till kl.23:00 om inget annat meddelas.
Tillämpa reservrutin.
VAS - Röntgen: Tillfälligt driftstopp i Biztalk för elektroniska remisser och svar från kl.19:00 och som längst till kl.23:00 om inget annat meddelas.
Tillämpa reservrutin.
Använd rutin: Röntgen – driftstopp Sectra HSH HSV HSK
Ambulans EKG/EKG: Tillfälligt driftstopp för överföring av EKG till Tracemaster från kl.19:00 och som längst till kl.23:00 om inget annat meddelas.
Tillämpa reservrutin.
E-recept: Fördröjning av överföring av e-recept till Apoteken Service från kl.19:00 och som längst till kl.23:00 om inget annat meddelas.
Aweria: Funktionaliteten att man i liggaren kan se när en labremiss eller RTG-remiss är skriven i VAS är ej tillgänglig från kl.19:00 och som längst till kl.23:00 om inget annat meddelas.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 - 23.00
Kontaktperson:
Malin Dymne, IT-service, 035-172853
10)
Beslutstödssystem
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, inläsning, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Systemen kommer vara otillgängliga under delar av servicefönstret
Beslutstödssystem (ltdwutv3 och ltdw3)
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 - 23:00
Kontaktperson:
Thomas Persson, IT-Service, 035-136532
11)
Hallandskatalogen
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, inläsning, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Kortare driftavbrott på omnämnda system, 5-10 minuter under tiden för servicefönstret.
Hallandskatalogen
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 - 24.00
Kontaktperson:
Oskar Berg, IT-Service, 0766-973205
12)
Platina
Omfattning:
Systemunderhåll.
Påverkan:
Allt arbete med GAS-ärenden, avvikelser, möteshantering, diariet samt Meetings kan beröras.
Platina kan stundvis vara helt stängt under driftstörningen och hänvisning sker till manuella rutiner.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 – 22.00
Kontaktperson:
Kristof Tornelv, IT-service, 035-134791
Driftstörning - Visiba Care
IT/Telefoni
2020-11-17 11:00
2020-11-19 10:30
Det är sporadiska problem med Visiba Care som framförallt beror på kraftigt ökad användning.
Leverantören kommer att arbeta med lösningar under denna och nästa vecka, under denna period så finns det en ökad risk för störningar och prestandaproblem.
Planerat driftavbrott Hallandskatalogen
IT/Telefoni
2020-11-17 09:00
2020-11-17 17:00
Omfattning:
Hallandskatalogen samt synkar mot HSA-katalogen och Region Hallands nätverks-AD stängs ner för planerat underhåll/produktionssättning av ny/förändrad funktionalitet.
Påverkan:
Kataloguppdaterare kan inte logga in i katalogen under tiden för avbrottet.
Brådskande ändringar som inte kan vänta anmäls till Servicedesk för manuell hantering.
Befintliga uppgifter i HSA-katalogen, nätverks-AD eller andra system som använder information från Hallandskatalogen eller HSA påverkas inte (undantaget Internkatalogen på Region Hallands intranät).
Starttid:
2020-11-17 kl. 09:00
Sluttid:
2020-11-17 kl. 19:00
Kontaktperson:
Karoline Koinberg, RGS Verksamhetsstöd IT, 010-4761909
Produktionssättning och därmed driftavbrottet avslutat kl. 17:00
Driftstörning - Visiba Care
IT/Telefoni
2020-11-16 11:30
2020-11-16 17:00
Just nu är det svårt att nå Visiba Care. Leverantören felsöker.
Extrainsatt servicefönster - 1177 Vårdguidens e-tjänster
IT/Telefoni
2020-11-12 22:00
2020-11-12 22:30
Omfattning:
Ett servicefönster är planerat av leverantör för en rättning i 1177 Vårdguidens e-tjänster (ETJ_R20.06.2)
Påverkan:
Varken invånare eller vårdpersonal kommer att kunna logga in eller vara inloggade. Servicefönstret pågar till 22:30, men tjänsten kan komma att öppnas tidigare, om inga komplikationer uppstår.
Starttid:
2020-11-12 kl. 22:00
Sluttid:
2020-11-12 kl. 22:30
Kontaktperson:
Boel Göransson, RGS IT-Service, 0766-965747
Servicefönster - Stöd och Behandling
IT/Telefoni
2020-11-12 18:30
2020-11-13 07:00
Omfattning:
Ett servicefönster är planerat av leverantör för tekniskt underhåll.
Påverkan:
Under servicefönstret kan störningar förekomma i tjänsten.
Starttid:
2020-11-12 kl. 18:30
Sluttid:
2020-11-13 kl. 07:00
Kontaktperson:
Boel Göransson, RGS IT-Service, 0766-965747
Driftavbrott - Business Objects
IT/Telefoni
2020-11-12 16:00
2020-11-12 17:00
Omfattning:
Business Objects ej tillgängligt pga systemunderhåll.
Påverkan:
Business Objects kommer ej vara tillgängligt mellan 16.00 till 17.00 under Torsdag 12/11 pga mindre systemunderhåll.
Starttid:
2020-11-12 kl. 16:00
Sluttid:
2020-11-12 kl. 17:00
Kontaktperson:
Thomas Thorsson, AUS, 0708-127297
Reservkraftsprov Capio Movement Halmstad
Fastighet
2020-11-12 06:30
2020-11-12 07:30
1
Provet beräknas pågå en timme. Under tiden utförs omkopplingar och service samt belastningsprov för att kunna bedöma kapaciteten av reservkraft som omfattar hela elnätet.
Uppdatering 1:
Journalia-AK fördröjning i leverans av E-brev
IT/Telefoni
2020-11-11 10:40
2020-11-12 09:00
1
Vissa fördröjningar i leveransen av E-brev har uppmärksammats. Arbete med att utreda detta pågår tillsammans med PostNord/Strålfors som är vår printleverantör.
Fördröjningen kan innebära att patienter inte alltid får sitt brev inom avtalad tidsram som är 1-2 arbetsdagar efter producerat E-brev.
Verksamheterna avgör själva om vissa brev ska postas manuellt eller om E-brev-tjänsten ska användas.
Lena Johansson, IT-Service, 0340-58 02 93
Uppdatering 1:
Driftavbrott - Carestream RIS
IT/Telefoni
2020-11-10 05:30
2020-11-10 08:30
Omfattning:
I samband med att Röntgen Halland byter bild- och journalhanteringssystem i Halmstad och Hylte planeras ett driftavbrott kl. 05:30 då Carestream RIS stängs ner helt.
Elektroniska röntgenremisser kommer in i RIS när Sectra RIS öppnas upp, ca 08:30.
Akuta röntgenundersökningar under driftstoppet beställs enligt rutin Röntgen - driftstopp RIS Carestream HSH.
Starttid:
2020-11-10 kl. 05:30
Sluttid:
2020-11-10 ca. 8:30
Kontaktperson:
Anna Hillertz Brännström, ADH RTG, 0340-647941