VAS åter i drift
IT/Telefoni
OmrådeFastighet
2021-09-25 08:00
2021-09-25 18:00
Nu är VAS i normal drift igen och arbetet med VAS-plattformsbyte börjar bli klart. Vi kommer under dagen att fortsätta med att säkerställa funktionaliteten.
Om ni upplever problem med VAS så kontakta supporten som är öppen fram till 17:00 på följande nummer – anknytning 31 775 eller 035-13 17 75.
Tänk på att numret gäller för problem som har med VAS att göra. Övriga akuta ärenden hänvisas, som vanligt under helgerna, till växeln.
Driftavbrott - VAS plattformsbyte
IT/Telefoni
2021-09-24 22:30
2021-09-25 07:00
Helgen 24 - 26 september flyttas VAS till en ny plattform. Det blir ett långt avbrott med läskopia från fredag kväll till lördag morgon.
Mer information finns i nyhet på intranät och vårdgivarewebb.
Preliminär tidplan:
Fredag 22.30 - VAS produktion stoppas - VAS och NCS mfl kan inte nås
Fredag 23:10 - VAS läskopia startas - VAS och NCS mfl kan nås
Lördag ca. 06:30 VAS läskopia stängs - VAS och NCS mfl kan inte nås
Lördag ca 07:00 - VAS produktion startas - VAS och NCS mfl kan nås som vanligt
Det finns risk för avvikelser som gör att avbrottet kan bli längre än planerat.
Lördag 07:00 – 11:00. Fortsatt arbete och tester
Lördag eftermiddag. Återstående arbete och tester
Söndag. Efterarbete
Omfattning:
VAS och de system som öppnas från VAS samt remiss och svar omfattas av driftavbrottet.
Påverkan:
Under tiden som läskopian är tillgänglig går det att läsa information, men inte uppdatera i VAS.
Det går också att öppna tex: NCS, Aweria och Medspeech från VAS läskopia.
För mer information om påverkan vid läsläge se: Guide för VAS läsläge
Driftavbrottsrutiner ska förberedas och användas vid behov.
För utskrift av aktuella ordinationer, se denna guide
SUPPORT.
På lördagen när VAS är tillgängligt igen så kommer du vid eventuella problem kunna få hjälp via följande nummer – anknytning 31 775 eller 035-13 17 75.
Tänk på att numret gäller för problem som har med VAS-stoppet att göra.
Övriga akuta ärenden hänvisas, som vanligt under helgerna, till växeln.
Information om driftstoppet kommer att publiceras under Driftstörningar på Intranätet och i Driftinformation, samt
kommer i VAS inloggningsbild från kl. 07.00 den 24/9 - 2021.
För mer information, se även:
Tidplanen är klar för driftstoppet på VAS i helgen – är du?
och
Rekommendationer för användning av NCS Läkemedelsmodul vid VAS plattformsbyte 24–26 september
Starttid:
2021-09-24 kl. 22:30
Sluttid:
2021-09-25 ca 07:00
Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service, 0340-580295
Driftavbrott - NCS Läkemedel
IT/Telefoni
2021-09-22 22:30
2021-09-22 23:00
Omfattning:
Servicearbete ska göras på NCS:s servrar.
Påverkan:
Arbetet kräver ett driftstopp i NCS Läkemedel. Läsmiljön är tillgänglig, men även driftstoppsrutin ska följas.
Starttid:
2021-09-22 kl. 22:30
Sluttid:
2021-09-22 kl. 23:00
Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293
Servicefönster - MittVaccin
IT/Telefoni
2021-09-22 20:30
2021-09-22 23:00
Omfattning:
Planerat servicefönster MittVaccin.
Påverkan:
Under tiden för servicefönstret kan MittVaccin vara otillgängligt.
Starttid:
2021-09-22 kl. 20:30
Sluttid:
2021-09-22 kl. 23:00
Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293
Driftstörning - BIRH Datalager/Business Objects
IT/Telefoni
2021-09-22 09:00
2021-09-22 16:02
Påverkan:
Laddning av VAS-data till datalagret har misslyckats, omladdning pågår.
VAS - Kort driftavbrott natten mellan 21-22/9
IT/Telefoni
2021-09-22 00:00
2021-09-22 00:45
Omfattning:
Ett kort avbrott av VAS på max 45 minuter utan läskopia är planerat för att förbereda för VAS plattformsbyte den 24-26 september.
Påverkan:
VAS och de system som öppnas från VAS samt remiss och svar omfattas av driftavbrottet.
Driftavbrottsrutiner ska förberedas och användas vid behov.
För utskrift av aktuella ordinationer, se denna guide
Starttid:
2021-09-22 kl. 00:00
Sluttid:
2021-09-22 kl. 00:45
Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service
Servicefönster - MittVaccin
IT/Telefoni
2021-09-19 20:30
2021-09-20 00:00
Omfattning:
Planerat servicefönster MittVaccin.
Påverkan:
Under tiden för servicefönstret kommer MittVaccin inte vara tillgängligt.
Starttid:
2021-09-19 kl. 20:30
Sluttid:
2021-09-20 kl. 00:00
Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293
TELE - Uppgradering av TeleQ och Spondi 1/9 kl.22:00 - 2/9 kl.02:00
IT/Telefoni
2021-09-18 22:00
2021-09-02 02:00
TeleQ kommer ej att vara tillgängligt under uppgraderingstiden.
Samtal till köer som har öppet under uppgraderingstiden förmedlas med hjälp av telefonist.
Uppgraderingen innefattar ingen ny eller förändrad funktionalitet för handläggare efter det att uppgraderingen är genomförd.
Drifrtavbrott - Itrip Web Intyg
IT/Telefoni
2021-09-16 13:00
2021-09-16 14:00
Omfattning:
Drifttstörning under uppgradering.
Påverkan:
Verksamheten når ej systemet under uppgradering.
Starttid:
2021-09-16 kl. 13:00
Sluttid:
2021-09-16 kl. 14:00
Kontaktperson:
Mats Emanuelsson, 035-134234
Driftavbrott - Labbsystem för Klinisk kemi och mikrobiologi LVMS
IT/Telefoni
2021-09-16 09:00
2021-09-16 13:00
Driftavbrott labbsystem för Klinisk kemi och mikrobiologi LVMS
Planerat driftstopp
Torsdagen 16/09 kl 09.00 till ca kl 13.00 är IT-systemet på Klinisk kemi och Mikrobiologi ur drift pga av underhållsarbete.
Detta medför arbete med Driftstoppsrutiner.
I första hand utförs analys på akutmärkta rör. Det går bra att beställa de akuta proverna i VAS.
Analyssvar erhålls via fax alternativt telefon på akutbeställda analyser.
Undvik kompletteringar och icke-akuta beställningar under tiden IT-systemet är ur funktion.
Under tiden uppdateringen pågår är vårt system otillgängligt vilket innebär att vi under stoppet inte har möjlighet att ta fram tidigare resultat från vårt IT-system.
Svaren kommer till VAS när IT-systemet åter är i drift.
Meddelande läggs ut på intranätet när arbetet är färdigställt och Driftstoppsrutiner upphör.