Direkt till innehållet
Länk till förstasidan

VAS åter i drift

Område

IT/Telefoni

Område

Fastighet

Start

2021-09-25 08:00

Beräknat avslut

2021-09-25 18:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Nu är VAS i normal drift igen och arbetet med VAS-plattformsbyte börjar bli klart. Vi kommer under dagen att fortsätta med att säkerställa funktionaliteten.

Om ni upplever problem med VAS så kontakta supporten som är öppen fram till 17:00 på följande nummer – anknytning 31 775 eller 035-13 17 75.

Tänk på att numret gäller för problem som har med VAS att göra. Övriga akuta ärenden hänvisas, som vanligt under helgerna, till växeln.

Driftavbrott - VAS plattformsbyte

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-24 22:30

Beräknat avslut

2021-09-25 07:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Helgen 24 - 26 september flyttas VAS till en ny plattform. Det blir ett långt avbrott med läskopia från fredag kväll till lördag morgon.
Mer information finns i nyhet på intranät och vårdgivarewebb.

Preliminär tidplan:
Fredag 22.30 - VAS produktion stoppas - VAS och NCS mfl kan inte nås
Fredag 23:10 - VAS läskopia startas - VAS och NCS mfl kan nås
Lördag ca. 06:30 VAS läskopia stängs - VAS och NCS mfl kan inte nås
Lördag ca 07:00 - VAS produktion startas - VAS och NCS mfl kan nås som vanligt
Det finns risk för avvikelser som gör att avbrottet kan bli längre än planerat.

Lördag 07:00 – 11:00. Fortsatt arbete och tester
Lördag eftermiddag. Återstående arbete och tester

Söndag. Efterarbete

Omfattning:
VAS och de system som öppnas från VAS samt remiss och svar omfattas av driftavbrottet.

Påverkan:
Under tiden som läskopian är tillgänglig går det att läsa information, men inte uppdatera i VAS.
Det går också att öppna tex: NCS, Aweria och Medspeech från VAS läskopia.
För mer information om påverkan vid läsläge se: Guide för VAS läsläge

Driftavbrottsrutiner ska förberedas och användas vid behov.
För utskrift av aktuella ordinationer, se denna guide

SUPPORT.
På lördagen när VAS är tillgängligt igen så kommer du vid eventuella problem kunna få hjälp via följande nummer – anknytning 31 775 eller 035-13 17 75.
Tänk på att numret gäller för problem som har med VAS-stoppet att göra.
Övriga akuta ärenden hänvisas, som vanligt under helgerna, till växeln.

Information om driftstoppet kommer att publiceras under Driftstörningar på Intranätet och i Driftinformation, samt
kommer i VAS inloggningsbild från kl. 07.00 den 24/9 - 2021.

För mer information, se även:
Tidplanen är klar för driftstoppet på VAS i helgen – är du?

och
Rekommendationer för användning av NCS Läkemedelsmodul vid VAS plattformsbyte 24–26 september

Starttid:
2021-09-24 kl. 22:30

Sluttid:
2021-09-25 ca 07:00

Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service, 0340-580295

Driftavbrott - NCS Läkemedel

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-22 22:30

Beräknat avslut

2021-09-22 23:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Servicearbete ska göras på NCS:s servrar.

Påverkan:
Arbetet kräver ett driftstopp i NCS Läkemedel. Läsmiljön är tillgänglig, men även driftstoppsrutin ska följas.

Starttid:
2021-09-22 kl. 22:30

Sluttid:
2021-09-22 kl. 23:00

Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293

Servicefönster - MittVaccin

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-22 20:30

Beräknat avslut

2021-09-22 23:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Planerat servicefönster MittVaccin.

Påverkan:
Under tiden för servicefönstret kan MittVaccin vara otillgängligt.

Starttid:
2021-09-22 kl. 20:30

Sluttid:
2021-09-22 kl. 23:00

Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293

Driftstörning - BIRH Datalager/Business Objects

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-22 09:00

Beräknat avslut

2021-09-22 16:02

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Påverkan:

Laddning av VAS-data till datalagret har misslyckats, omladdning pågår. 

VAS - Kort driftavbrott natten mellan 21-22/9

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-22 00:00

Beräknat avslut

2021-09-22 00:45

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Ett kort avbrott av VAS på max 45 minuter utan läskopia är planerat för att förbereda för VAS plattformsbyte den 24-26 september.

Påverkan:
VAS och de system som öppnas från VAS samt remiss och svar omfattas av driftavbrottet.

Driftavbrottsrutiner ska förberedas och användas vid behov.
För utskrift av aktuella ordinationer, se denna guide

Starttid:
2021-09-22 kl. 00:00

Sluttid:
2021-09-22 kl. 00:45

Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service

Servicefönster - MittVaccin

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-19 20:30

Beräknat avslut

2021-09-20 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Planerat servicefönster MittVaccin.

Påverkan:
Under tiden för servicefönstret kommer MittVaccin inte vara tillgängligt.

Starttid:
2021-09-19 kl. 20:30

Sluttid:
2021-09-20 kl. 00:00

Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293

TELE - Uppgradering av TeleQ och Spondi 1/9 kl.22:00 - 2/9 kl.02:00

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-18 22:00

Beräknat avslut

2021-09-02 02:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

TeleQ kommer ej att vara tillgängligt under uppgraderingstiden.

Samtal till köer som har öppet under uppgraderingstiden förmedlas med hjälp av telefonist.

Uppgraderingen innefattar ingen ny eller förändrad funktionalitet för handläggare efter det att uppgraderingen är genomförd.

Drifrtavbrott - Itrip Web Intyg

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-16 13:00

Beräknat avslut

2021-09-16 14:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Drifttstörning under uppgradering.

Påverkan:
Verksamheten når ej systemet under uppgradering.

Starttid:
2021-09-16 kl. 13:00

Sluttid:
2021-09-16 kl. 14:00

Kontaktperson:
Mats Emanuelsson, 035-134234

Driftavbrott - Labbsystem för Klinisk kemi och mikrobiologi LVMS

Område

IT/Telefoni

Start

2021-09-16 09:00

Beräknat avslut

2021-09-16 13:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Driftavbrott labbsystem för Klinisk kemi och mikrobiologi LVMS

Planerat driftstopp
Torsdagen 16/09 kl 09.00 till ca kl 13.00 är IT-systemet på Klinisk kemi och Mikrobiologi ur drift pga av underhållsarbete.
Detta medför arbete med Driftstoppsrutiner.

I första hand utförs analys på akutmärkta rör. Det går bra att beställa de akuta proverna i VAS.
Analyssvar erhålls via fax alternativt telefon på akutbeställda analyser.

Undvik kompletteringar och icke-akuta beställningar under tiden IT-systemet är ur funktion.

Under tiden uppdateringen pågår är vårt system otillgängligt vilket innebär att vi under stoppet inte har möjlighet att ta fram tidigare resultat från vårt IT-system.

Svaren kommer till VAS när IT-systemet åter är i drift.

Meddelande läggs ut på intranätet när arbetet är färdigställt och Driftstoppsrutiner upphör.

1465 driftstörningar - sida 88 av 147