Direkt till innehållet
Länk till förstasidan

Driftstörning TeleQ - Löst 14.45

Område

IT/Telefoni

Start

2024-11-19 08:30

Beräknat avslut

2024-11-19 16:30

Uppdateringar -
 
Beskrivning

14.45 Problemet löst med TeleQ

14.30 Felsökningen fortgår av leverantören

Omfattning

Just nu är det driftstörning hos leverantören av TeleQ.

Länk till leverantörens driftstörning här

Påverkan

Det påverkar bl. a. utringning från TeleQ

Starttid

2024-11-19 kl 08.30

Sluttid

Fritext

Kontaktperson

Vid frågor kontakta servicedesk telefoni 0104-76 19 00 (61900)

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerat totalt driftavbrott i datakommunikationen för Hallands sjukhus Varberg

Område

IT/Telefoni

Start

2024-11-13 05:30

Beräknat avslut

2024-11-13 07:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Planerat totalt driftavbrott i datakommunikationen för Hallands sjukhus Varberg

Den 13 november klockan 6.00-6.30 kommer all datakommunikation vid Hallands sjukhus i Varberg att ligga nere.
Det innebär ett totalt avbrott i datakommunikationen, till och från Hallands sjukhus Varberg, samt även mellan avdelningar inom sjukhuset. Både trådlös datatrafik (wifi), samt datatrafik via kabel påverkas.
Mobiltelefoni påverkas ej.

Starttid för det planerade driftavbrottet:
2024-11-13 kl. 06:00


Sluttid för det planerade driftavbrottet:
2024-11-13 kl. 06:30

Driftavbrottet beräknas pågå i ca. 15 – 20 minuter.
Reservrutiner skall användas under tiden.

Verksamheter som påverkas
- Samtliga verksamheter som finns på sjukhusområdet i Varberg (Hallands sjukhus Varberg, Ambulans diagnostik och hälsa, Psykiatrin Halland och Regionservice).
- Alla verksamheter som verkar i Varbergs kommun, både regionens egna och privata vårdgivare.

System som påverkas
Exempel på system som inte går att nå under tiden för avbrottet är bland annat:
- Samtliga system på din dator, såsom: VAS, NCS, Aweria, Paratus, EKG-system (Tracemaster), RIS/PACS, Obstetrix/Milou, intranätet, internet mm.
- Medicinska larm
- Kallelsesystem
- Driftövervakning för fastigheter
- Telefoni, förutom mobiltelefoni.

Telefoni som påverkas

Funktioner inom telefoni som kommer att få störningar eller inte fungera under avbrottet:

  • Fast telefoni och trådlös telefoni
  • Personsökarsystem
  • Porttelefoner som reglerar och öppnar låsta dörrar via telefoni (använd reservrutin).

 

Alla funktioner som ingår i larmkedjan för Akuta medicinska larm kommer att få en mobiltelefon utdelad i förväg, för att tillfälligt ersätta DECT/sökare.

 

Funktioner som kommer att fungera under avbrottet

  • Larmnummer Akuta medicinska larm mobilnummer 073-366 23 02
  • Växelnummer 035-131000
  • Reservmobiler

 

Att göra innan avbrottet

Skriv ut och spara detta informationsmaterial innan driftavbrottet, eftersom nätverket inte kommer att fungera.

Skriv även ut denna rutin:

Hallands sjukhus och Ambulans diagnostik och hälsa
 Reservrutin: Scenario D: Störning/avbrott - All telefoni

Psykiatrin
Reservrutin: Scenario D: Störning/avbrott – All telefoni

Att tänka på under avbrottet

Vid akuta medicinska larm ring 073-366 23 02.   Använd reservrutinerna ovan.

Att tänka på efter avbrottet

Vid problem efter driftavbrottet testa starta om telefonen. Vid frågor kontakta Servicedesk telefoni 0104-76 19 00

 

Varför görs detta planerade driftsavbrottet?

Vi behöver göra underhållsarbete i vårt kommunikationsnav för datatrafik.
Det planerade driftavbrottet görs för att förebygga plötsliga och oplanerade avbrott i datakommunikationen.

Kontaktperson:
Danijela Huskic, RK IT och Digitalisering, 035-136647
Håkan Hansson, RK IT och Digitalisering, 035-136625

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerad driftstörning – SITHS eID

Område

IT/Telefoni

Start

2024-11-12 22:00

Beräknat avslut

2024-11-13 01:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
SITHS eID Portal och Legitimering/Underskrift med SITHS eID – Brandväggsuppgradering

Påverkan:
När trafiken skiftas mellan den primära och sekundära brandväggen mellan uppgraderingarna finns det en risk för att det totalt under servicefönstret blir en störning för slutanvändare på upp till 10 minuter för följande funktioner:
- Legitimering och Underskrift med SITHS eID-apparna inkl. Mobilt SITHS
- Inloggning och administration av användare och SITHS eID samt kort i SITHS eID Portal/Mina sidor

Målet är dock att det inte ska bli någon användarpåverkan vid brandväggsuppgraderingen.

Starttid:
2024-11-12 kl. 22:00

Sluttid:
2024-11-13-kl. 01:00

Kontaktperson:
Malin Bosdotter, Applikationer för regional utveckling

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerat driftavbrott – Hallandskatalogen

Område

IT/Telefoni

Start

2024-11-12 09:00

Beräknat avslut

2024-11-12 17:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Hallandskatalogen samt synkar mot HSA-katalogen och Region Hallands nätverks-AD stängs ner för planerad produktionssättning av ny/förändrad funktionalitet.

Påverkan:
Kataloguppdaterare kan inte logga in i katalogen under tiden för avbrottet.
Brådskande ändringar som inte kan vänta anmäls via Servicedesk för manuell hantering.
Befintliga uppgifter i HSA-katalogen, nätverks-AD eller andra system som använder information från Hallandskatalogen eller HSA påverkas i regel inte, med undantag för tjänster som använder följande endPoints i HAKInfoAPI:

- HsaCommissons (vårdmedarbetaruppdrag)
- HsaAdminCommissions (administrativa medarbetaruppdrag)
- Directoryadmin (kataloguppdaterare)
- HsaOrganization (organisationsstruktur)

Starttid:
2024-11-12 kl. 09:00

Sluttid:
2024-11-12 kl. 17:00

Kontaktperson:
Karoline Koinberg, Applikationer för regional utveckling, Karoline.Koinberg@regionhalland.se

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning - Faciliate

Område

IT/Telefoni

Start

2024-11-11 14:00

Beräknat avslut

2024-11-12 08:20

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Just nu otillgängligt

Påverkan

Felsökning pågår

Starttid

2024-11-11 Kl 14.00

Sluttid

Oklart

Kontaktperson

Ragnar Henricsson

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerad driftstörning TeleQ-uppgradering v. 11.20

Område

IT/Telefoni

Start

2024-11-07 20:00

Beräknat avslut

2024-11-07 23:59

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Uppgradering upp till version 11.20 Release notes.

Påverkan

Aurora teleQ kommer att vara otillgängligt under delar, upp till hela servicefönstret.

Starttid

2024-11-07 kl. 20.00

Sluttid

2024-11-07 kl. 24.00

Kontaktperson

Vid frågor kontakta Servicedesk Telefoni, 010-4761900 (intern anknytning 61900).

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning - Lifecare

Område

IT/Telefoni

Start

2024-11-06 13:00

Beräknat avslut

2024-11-06 14:50

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Problem att logga in i Lifecare

Påverkan

Går ej att logga in i lifecare

Starttid

2024-11-06 13:15

Sluttid

2024-11-06 14:50

Kontaktperson

Ebba Pettersson

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning - Dragon Medical

Område

IT/Telefoni

Start

2024-11-06 12:45

Beräknat avslut

2024-11-22 11:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Just är det svårt att någ Dragon Medical

Påverkan

Felanmält till leverantör

Starttid

2024-11-06 kl 12:45

Sluttid

Oklart

Kontaktperson

Prajapat Navinkumar

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerat driftstörning – NPÖ - Nationell patientöversikt

Område

IT/Telefoni

Start

2024-11-05 10:00

Beräknat avslut

2024-11-05 11:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Leverantören har servicefönster

Påverkan:
Det kan bl.a. bli problem att logga in.

Starttid:
2024-11-05 kl. 10:00

Sluttid:
2024-11-05 kl. 11:00

Kontaktperson:
Mattias Karlsson, Huvudjournal och hälsoinformatik

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerat driftavbrott – Stöd och behandling och designverktyget

Område

IT/Telefoni

Start

2024-11-05 10:00

Beräknat avslut

2024-11-05 14:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Servicefönster stöd och behandling och designverktyget.

Påverkan:
Under denna tid kommer ingen kunna vara inne i tjänsten och jobba. Servicefönstret kan komma att avslutas i förtid.

Starttid:
2024-11-05 kl. 12:00

Sluttid:
2024-11-05 kl. 14:00

Kontaktperson:
Ebba Pettersson, Applikationsspecialist, eHälsa och invånartjänster.

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

1443 driftstörningar - sida 5 av 145

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >>