Byte av telefoniplattform kvällen den 20 november kl. 17.30-00.00
Avslutad
IT/Telefoni
2025-11-20 17:30
2025-11-20 00:00
Vi vill informera dig om att vi den 20 november kl. 17.30-00.00 kommer vi att byta telefoniplattform från vår nuvarande Avaya-lösning till Mitel (via vår upphandlade drift och support leverantör Telia). Övergången sker genom att styra om trafiken till den nya plattformen som framgent kommer att ligga hos Telia i deras datacenter. Under arbetets gång kommer det att vara störningar i samtalstrafiken.
Bytet av telefoniplattform kommer att påbörjas på Kungsbacka Sjukhus med driftstörning på Ascom Dect-telefoni kl. 17.30 sedan påbörjas det för andra verksamheter från kl 18.00.
Påverkan?
- Alla anknytningsnummer kommer att påverkas under en kort period vid omstyrning av trafiken.
- För dig som idag använder en Avaya-telefon så kommer du istället att få en Mitel-telefon. Den kommer finnas ute i verksamheten för inkoppling efter arbetet är slutfört alternativt nästkommande dag den 21 november med inkopplingsinstruktion.
- Samtal till/från Ascom Dect-telefoner har driftstörningar under kortare perioder vid arbetet, reservmobiler ska delas ut/plockas fram.
- Hänvisning av din telefon kommer inte att kunna göras under driftstörningen.
- Trio User kommer få en ny länk, se ny länk under Intranät och system.
Övrig påverkan inför?
- Den 13-20 november som en förberedelse inför bytet av telefoniplattform kommer det att vara ett så kallat "kunddatafrys" för Hänvisningssystemet TRIO. Vilket innebär att Servicedesk Telefoni inte kan göra några förändringar i systemet, se driftstörning Trio Hänvisningssystem.
Att göra innan avbrottet
- Skriv ut eller ha denna rutin framme i datorn: Reservrutin scenario D: Störning/avbrott! Fungerar inte länken så ligger rutinen på Intranät under styrande dokument – Akut info – Teleavbrott (alla styrande dokument utifrån filtrering).
Vad som inte påverkas?
- Mobiltelefonen kommer att vara nåbar på mobilnumret
- Doro-bordstelefon kommer att vara nåbara på mobilnumret
- Reservmobiler delas ut /plockas fram då dessa inte påverkas under bytet
Samma telefonnummer
- Ditt telefonnummer kommer inte att förändras. Du kommer kunna ringa och ta emot samtal precis som tidigare efter driftstörningen.
Tidpunkt
- Bytet sker: 2025-11-20 kl. 17.30-00.00
Stöd och support
Vi kommer att erbjuda:
- Nya Manualer för Mitel-telefon finns under Telefoni på självstudier
- Nytt sätt att hänvisa din telefon finns under Telefoni på självstudier (kommer finnas under kommande vecka)
- Trepartssamtal via Ascom Dect-telefoner (trådlös telefon) kommer att fungera, manual finns under Telefoni på självstudier (kommer finnas under kommande vecka)
Frågor?
Om du har frågor om bytet eller behöver hjälp, kontakta gärna:
Servicedesk Telefoni, 010-4761900 (intern anknytning 61900)
Eller lägg ärende via Servicedeskplus https://servicedesk.lthalland.se/
Tack för din förståelse och samarbete!
Planerat driftstopp - NCS Läkemedel
Avslutad
IT/Telefoni
2025-11-19 22:30
2025-11-19 23:30
Omfattning
Servicearbete ska göras på NCS:s servrar
Påverkan
Arbetet kräver ett driftstopp i NCS Läkemedel. Läsmiljön är tillgänglig större delen av driftavbrottet men även driftstoppsrutin ska följas.
Starttid
2025-11-19 kl 22:30
Sluttid
2025-11-19 kl 23:30
Kontaktperson
Magnus Svärd, 0701-821654
Driftavbrott: Information om kommande servicefönster
Avslutad
IT/Telefoni
2025-11-19 19:00
2025-11-20 00:00
Driftavbrott: Information om kommande servicefönster 2025-11-19 kl. 19:00 - 24:00
Övergripande kontaktperson: Håkan Hansson, IT-säkerhet och infrastruktur, 035-136625
1)
System för Klinisk kemi
Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk kemi.
Reservrutiner skall användas under tiden.
Påverkan:
Omnämnda system kommer att vara otillgängliga hela eller delar av perioden.
Manuella rutiner körs under servicefönster.
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00
Kontaktpersoner:
Klinisk kemi Halmstad, 035-131800
Klinisk kemi Varberg, 0340-481425
2)
System för Klinisk Patologi
Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk Patologi.
Påverkan:
Systemen på avdelningen kommer ej att vara tillgängliga hela eller delar av perioden.
Hemarbetare kan ej jobba i Analytix.
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00
Kontaktpersoner:
Sofie Sandin, MTH Informationssystem, 035-134944
Jan Hildén, MTH Informationssystem, 0340-481481
3)
BizTalk
Omfattning:
Windowspatchning och underhåll av BizTalks servrar.
Påverkan:
Alla integrationer genom BizTalk kommer att vara tillgängliga under hela tiden då vi har dubbla servrar och patchar en i taget men det kan förekomma kortare hickor vid failovers mellan servrarna.
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00
Kontaktperson:
Malin Dymne, RK ITD, 035-172853
4)
Medspeech
Omfattning:
Underhåll på databasserver
Påverkan:
Kort avbrott som innebär att Medspeech kommer att behöva startas om, ett felmeddelande kommer att visas. Har diktat spelats in under avbrottet finns följande guide för hur det hanteras: https://zero.comaround.com/link/f16cbade8a4a4145b5fe08d784f5d7be/
Starttid:
2025-11-19 kl. 22:30
Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00
Kontaktperson:
Mattias Karlsson, RK ITD, mattias.karlsson@regionhalland.se
5)
AmbulansEKG
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Corpuls – Ambulans EKG.
Påverkan:
Kommer inte gå att skicka in EKG från ambulanserna till Tracemaster under denna period.
Starttid:
2025-11-19 kl. 20:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
6)
Tracemaster, EKG granskning/lagring
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Tracemaster.
Påverkan:
Tracemaster kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Kommer ej gå att granska EKG i Tracemaster.
Starttid:
2025-11-19 kl. 20:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
7)
Syngo Dynamics
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden. Detta är system som i huvudsak används dagtid.
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
8)
WORKLIST på EKG-apparater och Ultraljudsapparater
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
9)
Miljö för Bentäthetsmätning
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
10)
Patchning integrationsserver Agresso/Sesam
Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering av firmware LTHMCINT. Integrationsserver mellan Sesam och Agresso
Påverkan:
30 min nertid för omstarter
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 20.00
Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952
11)
Hallandskatalogen
Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering firmware LTHAKMIM2.
Påverkan:
30 min nertid för omstarter.
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 20.00
Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952
12)
Beslutsstödssystem
Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering firmware LTDW04.
Påverkan:
30 min nertid för omstarter.
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 21.00
Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952
13)
AIQU (Resurshanterare för AI beräkningar)
Omfattning:
Linuxpatchning och ev. uppdatering firmware LTAIGPU01.
Påverkan:
30 min nertid för omstarter.
Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00
Sluttid:
2025-11-19 kl. 20.00
Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952
Driftstörning Hänvisningssystemet Trio
Avslutad
IT/Telefoni
2025-11-13 07:00
2025-11-20 00:00
Omfattning
Inför bytet av telefoniplattform den 20 november från nuvarande Avaya/Aura till Mitel kommer det att vara ett så kallat "kunddatafrys" för Hänvisningssystemet TRIO. Vilket innebär att Servicedesk Telefoni inte kan göra några förändringar i systemet angående nedan punkter.
Påverkan
Det gäller följande ärenden till Servicedesk Telefoni:
- Namnändringar på anknytningsnummer och mobilnummer
- Annullera eller Beställa nya anknytningsnummer, mobilnummer och Bredband
- Ändra organisationsnummer för debiteringar mot ProOpti(TeleOpti)
- Aktivera eller inaktivera Trio User för användare
- Byta lösenord för röstbrevlåda
- Kalenderkoppling
Starttid
2025-11-13
Sluttid
2025-11-20
Kontaktperson
Vid frågor kontakta Servicedesk Telefoni, 010-4761900 (intern anknytning 61900)