Direkt till innehållet
Länk till förstasidan

Driftstörning - Teamsmöten via Outlook

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-10-17 13:00

Beräknat avslut

2025-12-31 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Vissa användare har problem med att ansluta till teamsmöten via Outlook. Problemet yttrar sig på lite olika sätt men gemensamt är att mötesfönstret inte öppnas. Fram tills en lösning är på plats behöver dessa användare ansluta till möten via teamsklienten.

Starttid

17 oktober 13:00

Kontaktperson

Mickelsson Peter RK

Driftstörning - Cosmic Patientkort - övrig information

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-09-01 09:00

Beräknat avslut

2025-12-31 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Tidigare har det gått att se i patientkort i Flik Övrig Information om hur patienten föredrar att få information från Region Halland, digitalt eller inte, True eller False.

Detta fungerar inte längre. Detta är felanmällt till Cambio.

Påverkan

-

Starttid

2025-09-01 Kl 09:00

Sluttid

Oklart

Kontaktperson

Mattias Karlsson, Huvudjournal och hälsoinformatik

Uppdaterad 2025-09-02 Driftstörning - Inloggning i dator med SITHS-kort

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-06-23 00:00

Beräknat avslut

2025-12-31 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Uppdatering Jourtid ska televäxeln kontaktas (Uppdaterad 250822)

Omfattning

20250902

Vissa användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Det är sporadiska störningar med synken till HSA.
Kortinformationen synkas från SITHS till HSA var 20:e minut så om man upplever problem att logga in med nytt kort så kan man behöva vänta i 20 minuter.
Skulle det sedan ändå inte fungera så kontaktar man Servicecenter som manuellt publicerar kortinformationen.
Man kan även logga in med anv.namn och lösenord i datorn istället.
Fortsatt felsökning och rättning pågår.

20250519

Användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Synken från HSA är trasig så kortinformationen synkas ej ner till AD vilket gör att man inte kan logga in.
Flera regioner har rapporterat in samma fel till Inera.
Felsökning och rättning pågår hos Inera.
Får man detta fel kan man kontakta Servicecenter eller lägga ärende till SITHS i Servicedesk om felet så publicerar vi manuellt kortinformationen, då tar det cirka 20 minuter innan det ska fungera igen.

Påverkan

Personer med nytt SITHS-kort eller personer som bytt tjänst/placering i HAK

Starttid

2025-05-19

Sluttid

Oklart

Kontaktperson

Malin Bosdotter SITHS
Karoline Koinberg HSA/HAK
Applikationer för regional utveckling

Problem med inloggning VDI med nya SITHS-kort

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-03-26 08:00

Beräknat avslut

2025-12-31 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Problem har identifierats när man ska logga in i VDI-miljön med SITHS-kort som är från 2024 eller nyare som inte har underskriftscertifikat.
När användare försöker logga in med SITHS-kort så kommer man inte hela vägen in i Windows utan man måste ange sina inloggningsuppgifter igen genom ett alternativt inloggningsalternativ för att komma vidare. Ärendet ligger hos leverantör Thales/Inera och felsökning pågår.
Se bifogat dokument för mer information samt workaroundsWord, 67 kB.

Påverkan

Totalt avbrott för användare som loggar in via VDI + Thales minidriver och SITHS-kort från 2024 och framåt

Starttid

2025-03-26 Kl 08:00

Sluttid

Oklart

Kontaktperson

Malin Bosdotter
Biträdande ansvarig utgivare SITHS
Applikationer för regional utveckling

Byte av telefoniplattform kvällen den 20 november kl. 17.30-00.00

Avslutad

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-20 17:30

Beräknat avslut

2025-11-20 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Vi vill informera dig om att vi den 20 november kl. 17.30-00.00 kommer vi att byta telefoniplattform från vår nuvarande Avaya-lösning till Mitel (via vår upphandlade drift och support leverantör Telia). Övergången sker genom att styra om trafiken till den nya plattformen som framgent kommer att ligga hos Telia i deras datacenter. Under arbetets gång kommer det att vara störningar i samtalstrafiken.

Bytet av telefoniplattform kommer att påbörjas på Kungsbacka Sjukhus med driftstörning på Ascom Dect-telefoni kl. 17.30 sedan påbörjas det för andra verksamheter från kl 18.00.

Påverkan?

  • Alla anknytningsnummer kommer att påverkas under en kort period vid omstyrning av trafiken.
  • För dig som idag använder en Avaya-telefon så kommer du istället att få en Mitel-telefon. Den kommer finnas ute i verksamheten för inkoppling efter arbetet är slutfört alternativt nästkommande dag den 21 november med inkopplingsinstruktion.
  • Samtal till/från Ascom Dect-telefoner har driftstörningar under kortare perioder vid arbetet, reservmobiler ska delas ut/plockas fram.
  • Hänvisning av din telefon kommer inte att kunna göras under driftstörningen.
  • Trio User kommer få en ny länk, se ny länk under Intranät och system.

Övrig påverkan inför?

  • Den 13-20 november som en förberedelse inför bytet av telefoniplattform kommer det att vara ett så kallat "kunddatafrys" för Hänvisningssystemet TRIO. Vilket innebär att Servicedesk Telefoni inte kan göra några förändringar i systemet, se driftstörning Trio Hänvisningssystem.

Att göra innan avbrottet

  • Skriv ut eller ha denna rutin framme i datorn: Reservrutin scenario D: Störning/avbrott! Fungerar inte länken så ligger rutinen på Intranät under styrande dokument – Akut info – Teleavbrott (alla styrande dokument utifrån filtrering).

Vad som inte påverkas?

  • Mobiltelefonen kommer att vara nåbar på mobilnumret
  • Doro-bordstelefon kommer att vara nåbara på mobilnumret
  • Reservmobiler delas ut /plockas fram då dessa inte påverkas under bytet

Samma telefonnummer

  • Ditt telefonnummer kommer inte att förändras. Du kommer kunna ringa och ta emot samtal precis som tidigare efter driftstörningen.

Tidpunkt

  • Bytet sker: 2025-11-20 kl. 17.30-00.00

Stöd och support

Vi kommer att erbjuda:

  • Nya Manualer för Mitel-telefon finns under Telefoni på självstudier
  • Nytt sätt att hänvisa din telefon finns under Telefoni på självstudier (kommer finnas under kommande vecka)
  • Trepartssamtal via Ascom Dect-telefoner (trådlös telefon) kommer att fungera, manual finns under Telefoni på självstudier (kommer finnas under kommande vecka)

Frågor?

Om du har frågor om bytet eller behöver hjälp, kontakta gärna:

Servicedesk Telefoni, 010-4761900 (intern anknytning 61900)

Eller lägg ärende via Servicedeskplus https://servicedesk.lthalland.se/

 

Tack för din förståelse och samarbete!

Planerat driftstopp - NCS Läkemedel

Avslutad

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-19 22:30

Beräknat avslut

2025-11-19 23:30

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Servicearbete ska göras på NCS:s servrar

Påverkan

Arbetet kräver ett driftstopp i NCS Läkemedel. Läsmiljön är tillgänglig större delen av driftavbrottet men även driftstoppsrutin ska följas.

Starttid

2025-11-19 kl 22:30

Sluttid

2025-11-19 kl 23:30

Kontaktperson

Magnus Svärd, 0701-821654

Driftavbrott: Information om kommande servicefönster

Avslutad

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-19 19:00

Beräknat avslut

2025-11-20 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Driftavbrott: Information om kommande servicefönster 2025-11-19 kl. 19:00 - 24:00
Övergripande kontaktperson:
Håkan Hansson, IT-säkerhet och infrastruktur, 035-136625

1)
System för Klinisk kemi

Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk kemi.
Reservrutiner skall användas under tiden.

Påverkan:
Omnämnda system kommer att vara otillgängliga hela eller delar av perioden.
Manuella rutiner körs under servicefönster.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00

Kontaktpersoner:
Klinisk kemi Halmstad, 035-131800
Klinisk kemi Varberg, 0340-481425

2)
System för Klinisk Patologi

Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk Patologi.

Påverkan:
Systemen på avdelningen kommer ej att vara tillgängliga hela eller delar av perioden.
Hemarbetare kan ej jobba i Analytix.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00

Kontaktpersoner:
Sofie Sandin, MTH Informationssystem, 035-134944
Jan Hildén, MTH Informationssystem, 0340-481481

3)
BizTalk

Omfattning:
Windowspatchning och underhåll av BizTalks servrar.

Påverkan:
Alla integrationer genom BizTalk kommer att vara tillgängliga under hela tiden då vi har dubbla servrar och patchar en i taget men det kan förekomma kortare hickor vid failovers mellan servrarna.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00

Kontaktperson:
Malin Dymne, RK ITD, 035-172853

4)
Medspeech

Omfattning:
Underhåll på databasserver

Påverkan:
Kort avbrott som innebär att Medspeech kommer att behöva startas om, ett felmeddelande kommer att visas. Har diktat spelats in under avbrottet finns följande guide för hur det hanteras: https://zero.comaround.com/link/f16cbade8a4a4145b5fe08d784f5d7be/

Starttid:
2025-11-19 kl. 22:30

Sluttid:
2025-11-19 kl. 23:00

Kontaktperson:
Mattias Karlsson, RK ITD, mattias.karlsson@regionhalland.se

5)
AmbulansEKG

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Corpuls – Ambulans EKG.

Påverkan:
Kommer inte gå att skicka in EKG från ambulanserna till Tracemaster under denna period.

Starttid:
2025-11-19 kl. 20:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

6)
Tracemaster, EKG granskning/lagring

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Tracemaster.

Påverkan:
Tracemaster kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Kommer ej gå att granska EKG i Tracemaster.

Starttid:
2025-11-19 kl. 20:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

7)
Syngo Dynamics

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden. Detta är system som i huvudsak används dagtid.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

8)
WORKLIST på EKG-apparater och Ultraljudsapparater

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

9)
Miljö för Bentäthetsmätning

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

10)
Patchning integrationsserver Agresso/Sesam

Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering av firmware LTHMCINT. Integrationsserver mellan Sesam och Agresso

Påverkan:
30 min nertid för omstarter

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 20.00

Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952

11)
Hallandskatalogen

Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering firmware LTHAKMIM2.

Påverkan:
30 min nertid för omstarter.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 20.00

Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952

12)
Beslutsstödssystem

Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering firmware LTDW04.

Påverkan:
30 min nertid för omstarter.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 21.00

Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952

13)
AIQU (Resurshanterare för AI beräkningar)

Omfattning:
Linuxpatchning och ev. uppdatering firmware LTAIGPU01.

Påverkan:
30 min nertid för omstarter.

Starttid:
2025-11-19 kl. 19:00

Sluttid:
2025-11-19 kl. 20.00

Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952

Driftstörning Hänvisningssystemet Trio

Avslutad

Område

IT/Telefoni

Start

2025-11-13 07:00

Beräknat avslut

2025-11-20 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Inför bytet av telefoniplattform den 20 november från nuvarande Avaya/Aura till Mitel kommer det att vara ett så kallat "kunddatafrys" för Hänvisningssystemet TRIO. Vilket innebär att Servicedesk Telefoni inte kan göra några förändringar i systemet angående nedan punkter.

Påverkan

Det gäller följande ärenden till Servicedesk Telefoni:

  • Namnändringar på anknytningsnummer och mobilnummer
  • Annullera eller Beställa nya anknytningsnummer, mobilnummer och Bredband
  • Ändra organisationsnummer för debiteringar mot ProOpti(TeleOpti)
  • Aktivera eller inaktivera Trio User för användare
  • Byta lösenord för röstbrevlåda
  • Kalenderkoppling

Starttid

2025-11-13

Sluttid

2025-11-20

Kontaktperson

Vid frågor kontakta Servicedesk Telefoni, 010-4761900 (intern anknytning 61900)

4 driftstörningar - sida 1 av 1

<< < 1 > >>