Direkt till innehållet
Länk till förstasidan

Driftstörning - VAS Uppdaterad

Område

IT/Telefoni

Start

2020-02-27 07:00

Beräknat avslut

2020-02-27 10:45

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Uppdaterad 08:45.
Problemet skall nu vara åtgärdat.
Om den grå rutan kvarstår, vänligen starta om VAS.
Om den kvarstår efter omstarten ber vi er kontakta servicedesk.

_________________________________________________________________

Vid öppnande av VAS så drabbas vissa personer av en grå ruta som täcker skärmen.
Det går att använda VAS som vanligt om denna ruta minimeras.
Felsökning pågår.

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott - VAS

Område

IT/Telefoni

Start

2020-02-26 22:30

Beräknat avslut

2020-02-27 01:05

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Driftavbrott VAS

Den 26/2-2020 uppgraderas VAS till en ny version, VAS 40. Det blir ett avbrott med läskopia. Utbildningsmöjligheter finns via Skype. För mer information om utbildning och innehåll läs nyhet på intranätet eller vårdgivarewebben.

Tidplan för uppgraderingen:
22.30 - VAS produktion stoppas - VAS och NCS kan inte nås
ca 23:00 - VAS läskopia startas - VAS och NCS kan nås
ca 00:55 - VAS läskopia stoppas - VAS och NCS kan inte nås
ca 01:05 - VAS produktion startas  - VAS och NCS kan nås som vanligt.

Omfattning:
VAS och de system som öppnas från VAS samt remiss och svar omfattas av driftavbrottet.

Påverkan:
Under tiden som läskopian är tillgänglig går det att läsa information, men inte uppdatera i VAS. Det går också att öppna NCS från VAS läskopia. För mer information om påverkan vid läskopia se: Guide för VAS Läsdatabas

Driftstoppsrutiner ska förberedas och användas vid behov.
För utskrift av NCS utdelningslista inför stoppet se denna guide.

Information om driftstoppet kommer också att publiceras under Driftstörningar på Intranätet och i Driftinformation, samt kommer i VAS inloggningsbild från kl. 07.00 den 26/2-2020.

Starttid:
2020-02-26 kl. 22:30

Sluttid:
2020-02-27 ca. 01:05

Kontaktperson:
Karl Ingmansson, IT-Service, 035-2416493

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Servicefönster Svevac

Område

IT/Telefoni

Start

2020-02-26 19:00

Beräknat avslut

2020-02-26 22:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Driftsättning av ny release i produktion.

Påverkan:
Tjänsten är inte tillgänglig för användarna under servicefönstret.

Starttid:
2020-02-26 kl. 19:00

Sluttid:
2020-02-26 kl. 22:00

Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning - Business Objects

Område

IT/Telefoni

Start

2020-02-26 09:00

Beräknat avslut

2020-02-26 11:10

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Business ObjectsPåverkan:
Akut systemunderhåll som gör att systemet inte är tillgängligt under perioder.

Starttid:
2020-02-26 kl. 09.00

Sluttid:
Ej känt

Kontaktperson:
Carl Troff, 0768034984

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott - Infektionsverktyget

Område

IT/Telefoni

Start

2020-02-20 18:00

Beräknat avslut

2020-02-20 22:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Ny version av Infektionsverktyget

Påverkan:
Tjänsten kommer ej att vara tillgänglig under servicefönstret.

Starttid:
2020-02-20 kl. 18:00
Sluttid:
2020-02-20 kl. 22:00

Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning - Problem inloggning 1177 Vårdguidens e-tjänster

Område

IT/Telefoni

Start

2020-02-20 10:34

Beräknat avslut

2020-02-27 16:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:

Just nu är det problem i den inloggningstjänst som 1177 Vårdguidens e-tjänster använder.

Leverantören arbetar för att lösa problemet.

 

Påverkan:

Problemet kan innebära att invånare ibland behöver logga in flera gånger.

 

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott - NCS Läkemedel

Område

IT/Telefoni

Start

2020-02-19 22:30

Beräknat avslut

2020-02-19 23:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Servicearbete ska göras på NCS:s servrar.

Påverkan:
Arbetet kräver ett driftstopp i NCS Läkemedel. Läsmiljön är tillgänglig, men även driftstoppsrutin ska följas.

Starttid:
2020-02-19 kl. 22:30

Sluttid:
2020-02-19 kl. 23:00

Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott: Information om kommande servicefönster/driftavbrott

Område

IT/Telefoni

Start

2020-02-19 19:00

Beräknat avslut

2020-02-19 23:59

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Driftavbrott: Information om kommande servicefönster/driftavbrott 2020-02-19 kl. 19:00 - 24:00
Övergripande kontaktperson:
Patrik Thiel, IT-service, 035-134607

1)

Radiologi

Omfattning:
Carestream Vue Motion - (bilddistribution remittenter)
Carestream RIS/PACS – (Röntgen bildhantering)
Carestream IMS - (bild Arkiv)
PCI – VMC - (Kranskärlsröntgen)
TMC HSD – (bilddistribution Teleradiologi)

Påverkan:
Störningar och avbrott och begränsad tillgänglighet under tiden för driftsavbrottet

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 – 23:00

Kontaktpersoner:
Annika Wallster, RTG Halland, 035-131394
Ingemar Moran, MTA, 0340-481190

2)
Medspeech

Omfattning:
Underhåll på databasserver

Påverkan:

Kort avbrott som innebär att Medspeech kommer att behöva startas om, ett felmeddelande kommer att visas. Har diktat spelats in under avbrottet finns följande guide för hur det hanteras: https://zero.comaround.com/link/f16cbade8a4a4145b5fe08d784f5d7be/

Tidpunkt:
Ett kort avbrott kommer att ske någon gång mellan 22:30 – 23:00

Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service, 0340-580295

3)
AmbulansEKG

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Corpuls – Ambulans EKG.

Påverkan:
Kommer inte gå att skicka in EKG från ambulanserna till Tracemaster under denna period.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 20:00 – 21:00

Kontaktperson:
Niklas Wester, MTH, 0340-481251

4)
Tracemaster, EKG granskning/lagring

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Tracemaster.

Påverkan:
Tracemaster kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Kommer ej gå att granska EKG i Tracemaster.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 20:00 – 21:00

Kontaktperson:
Niklas Wester, MTH, 0340-481251

5)
Syngo Dynamics

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden. Detta är system som i huvudsak används dagtid.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 - 21:00

Kontaktperson:
Niklas Wester, MTH, 0340-481251

6)
WORKLIST på EKG-apparater och Ultraljudsapparater

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 – 21:00

Kontaktperson:
Niklas Wester, MTH, 0340-481251

7)
Miljö för Bentäthetsmätning

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 – 21:00

Kontaktperson:
Niklas Wester, MTH, 0340-481251

8)
Biztalk

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
All kommunikation genom Biztalk kommer att vara otillgänglig under hela eller delar av perioden.

VAS - Klinisk kemi: Tillfälliga driftstopp i Biztalk för elektroniska remisser och svar mellan 19-23. Tillämpa reservrutin.

VAS - Röntgen: Totalt driftstopp i Biztalk för elektroniska remisser och svar mellan 19-23. Tillämpa reservrutin.
Röntgen HSH använd: Rutin: Driftstopp röntgen RIS Carestream
Röntgen HSV använd: Rutin: Röntgen – Driftstopp RIS AGFA, remisser HSV

Ambulans EKG/EKG: Tillfälliga driftstopp för överföring av EKG till Tracemaster mellan 19-23. Tillämpa reservrutin.

E-recept: Fördröjning av överföring av e-recept till Apoteken Service mellan 19-23.

Aweria: Funktionaliteten att man i liggaren kan se när en labremiss eller RTG-remiss är skriven i VAS är ej tillgänglig mellan 19-23.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 - 23.00

Kontaktperson:
Linda Malmros, IT-Service, 035-2416488

9)
Beslutstödssystem

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, inläsning, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Systemen kommer vara otillgängliga under delar av servicefönstret

Beslutstödssystem (ltdwutv3 och ltdw3)

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 - 23:00

Kontaktperson:
Thomas Persson, IT-Service, 035-136532

10)
Hallandskatalogen

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, inläsning, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Kortare driftavbrott på omnämnda system, 5-10 minuter under tiden för servicefönstret.

Hallandskatalogen

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 - 24.00

Kontaktperson:
Patrik Hansson, IT-Service, 035-146117

11)
Platina

Omfattning:
Systemunderhåll.

Påverkan:
Allt arbete med GAS-ärenden, avvikelser, IT-behörigheter, möteshantering, diariet samt Meetings kan beröras.
Platina kan stundvis vara helt stängt under driftstörningen och hänvisning sker till manuella rutiner.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 – 22.00

Kontaktperson:
Kristof Tornelv, IT-service, 035-134791

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott - Svevac

Område

IT/Telefoni

Start

2020-02-18 18:00

Beräknat avslut

2020-02-18 22:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Driftsättning av ny release i produktion.

Påverkan:
Tjänsten är inte tillgänglig för användarna under servicefönstret.

Starttid:
2020-02-18 kl. 18:00

Sluttid:
2020-02-18 kl. 22:00

Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

09:40 Åter i normal drift - Begränsad nätverkshastighet berör Falkenberg och norröver påverkar bla VAS, NCS mfl

Område

IT/Telefoni

Start

2020-02-18 07:40

Beräknat avslut

2020-02-18 09:45

Uppdateringar -
 
Beskrivning

09:40
Den avgrävda fiberkabeln ska vara åtgärdad och vi har åter normal nätverkshastighet. Det kan fortfarande förkomma störningar i t ex VAS och NCS.
Kontakta supporten om ni upplever nya problem.

08:10 Begränsad nätverksförbindelse pga avgrävd fiber. Påverkar VAS, NCS mfl.
Använd driftstoppsrutiner.

07:40 Just kan det vara svårt att jobba i VAS.

Felsökning påbörjad

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

762 driftstörningar - sida 69 av 77