Direkt till innehållet
Länk till förstasidan

Uppdaterad driftstörning 20-01-24 - Inloggning i Medspeech med SITHS-kort med dubbla certifikat

Område

IT/Telefoni

Start

2019-11-27 09:44

Beräknat avslut

2020-03-31 16:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

 2020-01-24 Störningen pågår fortfarande och beräknas vara löst i första halvan av mars 2020.

SITHS-reservkort med dubbla certifikat, varav ett ogiltigt, kan inte logga in i ”Diktering” (Medspeech). Arbete pågår med att ta fram en manual så att kortinnehavaren själv kan radera det ogiltiga certifikatet

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning - Lifecare

Område

IT/Telefoni

Start

2019-11-26 17:00

Beräknat avslut

2019-11-26 17:30

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Viss driftstörning i Lifecare

Påverkan:
Leverantören ska uppdatera arkivtjänsterna i Lifecare vilket innebär att det blir längre svarstider vid anrop till "Tidigare processer".

Starttid:
2019-11-26 kl. 17:00

Sluttid:
2019-11-26 kl. 17:30

Kontaktperson:
Helena Nord 035-174394

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Servicefönster - eFrikort

Område

IT/Telefoni

Start

2019-11-26 16:45

Beräknat avslut

2019-11-26 17:15

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Anledning:
Leverantör kommer att installera en ny version av eFrikort (3.1-51).

Påverkan:
Kortare störning kan upplevas vid omstart av tjänster. Då kan felmeddelanden visas i VAS vid ankomstregistrering och efterregistreringar behöver göras.

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning Klinisk Kemi HSH

Område

IT/Telefoni

Start

2019-11-26 13:00

Beräknat avslut

2019-11-29 16:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:

Uppgradering av automations-bana.

 

Påverkan:

Risk för förlängda svarstider pga manuella arbetsrutiner på Klinisk kemi. Undvik att beställa kompletterande analyser på redan tagna prover, tag med fördel istället ett nytt prov.

 

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott - NCS Läkemedel

Område

IT/Telefoni

Start

2019-11-20 22:30

Beräknat avslut

2019-11-20 23:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Servicearbete ska göras på NCS:s servrar.

Påverkan:
Arbetet kräver ett driftstopp i NCS Läkemedel. Läsmiljön är tillgänglig, men även driftstoppsrutin ska följas.

Starttid:
2019-11-20 kl. 22:30

Sluttid:
2019-11-20 kl. 23:00

Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott: Information om kommande servicefönster för IT-system

Område

IT/Telefoni

Start

2019-11-20 19:00

Beräknat avslut

2019-11-20 23:59

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Driftavbrott: Information om kommande servicefönster/driftavbrott 2019-11-20 kl. 19:00 - 24:00
Övergripande kontaktperson: Håkan Hansson, IT-service, 035-136625

 

1)
Radiologi

Omfattning:
Carestream Vue Motion - (bilddistribution remittenter)
Carestream RIS/PACS – (Röntgen bildhantering)
Carestream IMS - (bild Arkiv)
PCI – VMC - (Kranskärlsröntgen)
TMC HSD – (bilddistribution Teleradiologi)

Påverkan:
Störningar och avbrott och begränsad tillgänglighet under tiden för driftsavbrottet

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 – 22:00

Kontaktperson:
Caroline Gustafsson, RTG Halland, 035-131323
Ingemar Moran, MTA, 0340-481190

 

2)
AmbulansEKG

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Corpuls – Ambulans EKG.

Påverkan:
Kommer inte gå att skicka in EKG från ambulanserna till Tracemaster under denna period.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 20:00 – 21:00

Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727

 

3)
Tracemaster, EKG granskning/lagring

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Tracemaster.

Påverkan:
Tracemaster kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Kommer ej gå att granska EKG i Tracemaster.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 20:00 – 21:00

Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727

 

4)
Syngo Dynamics

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden. Detta är system som i huvudsak används dagtid.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 - 21:00

Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727

 

5)
WORKLIST på EKG-apparater och Ultraljudsapparater

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 – 21:00

Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727

 

6)
Miljö för Bentäthetsmätning

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 – 21:00

Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727

 

7)
Biztalk

Omfattning:
Uppdatering och installation av system.

Påverkan:
All kommunikation genom Biztalk kommer att vara otillgänglig under hela eller delar av perioden.

VAS - Klinisk kemi: Tillfälliga driftstopp i Biztalk för elektroniska remisser och svar mellan 19-23. Tillämpa reservrutin.

VAS - Röntgen: Totalt driftstopp i Biztalk för elektroniska remisser och svar mellan 19-23. Tillämpa reservrutin.
Röntgen HSH använd: Rutin: Driftstopp röntgen RIS Carestream
Röntgen HSV använd: Rutin: Röntgen – Driftstopp RIS AGFA, remisser HSV

Ambulans EKG/EKG: Tillfälliga driftstopp för överföring av EKG till Tracemaster mellan 19-23. Tillämpa reservrutin.

E-recept: Fördröjning av överföring av e-recept till Apoteken Service mellan 19-23.

Aweria: Funktionaliteten att man i liggaren kan se när en labremiss eller RTG-remiss är skriven i VAS är ej tillgänglig mellan 19-23.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 - 23.00

Kontaktperson:
Linda Malmros, IT-Service, 035-2416488
Malin Dymne, IT-service, 035-172853

 

8)
Beslutstödssystem

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, inläsning, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Systemen kommer vara otillgängliga under delar av servicefönstret

Beslutstödssystem (ltdwutv3 och ltdw3)

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 - 23:00

Kontaktperson:
Thomas Persson, IT-Service, 035-136532

 

9)
Hallandskatalogen

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, inläsning, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Kortare driftavbrott på omnämnda system, 5-10 minuter under tiden för servicefönstret.

Hallandskatalogen

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 - 24.00

Kontaktperson:
Patrik Hansson, IT-Service, 035-146117

 

10)
Bloggar

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, inläsning, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnda system kommer att vara otillgängligt till och från under tiden för servicefönstret.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.15 - 24.00

Kontaktperson:
Thomas Persson, IT-Service, 035-136532

 

11)
Platina

Omfattning:
Systemunderhåll.

Påverkan:
Allt arbete med GAS-ärenden, avvikelser, IT-behörigheter, möteshantering, diariet samt Meetings kan beröras.
Platina kan stundvis vara helt stängt under driftstörningen och hänvisning sker till manuella rutiner.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 – 22.00

Kontaktperson:
Kristof Tornelv, IT-service, 035-134791

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Servicefönster SITHS

Område

IT/Telefoni

Start

2019-11-19 22:00

Beräknat avslut

2019-11-20 02:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Inera genomför en serveruppdatering som påverkar SITHS

Påverkan:
Det kommer inte vara möjligt att utfärda reservkort

Starttid:
2019-11-19 kl. 22:00

Sluttid:
2019-11-20 kl. 02:00

Kontaktperson:
Magnus Öberg, IT Verksamhetsstöd, tel 34835

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning - Internkatalogen

Område

IT/Telefoni

Start

2019-11-19 11:20

Beräknat avslut

2019-11-19 19:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Just nu är det svårt att söka i internkatalogen på Intranätet.

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning - Business Objects, Qlikview

Område

IT/Telefoni

Start

2019-11-19 10:00

Beräknat avslut

2019-11-20 09:41

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:

Business Objects, Qlikview

 

Påverkan:

Laddningar har inte fungerat i datalagret vilket påverkar informationen i Business Objects och Qlikview

Sluttid: okänd 

 

 

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Planerat driftavbrott - Hallandskatalogen

Område

IT/Telefoni

Start

2019-11-19 09:00

Beräknat avslut

2019-11-19 19:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Hallandskatalogen samt synkar mot HSA-katalogen och nätverks-AD stängs ner för planerad produktionssättning av ny/förändrad funktionalitet.

Påverkan:
Kataloguppdaterare kan inte arbeta i katalogen under tiden för avbrottet.
Brådskande ändringar som inte kan vänta anmäls via ärende till Hallandskatalogen i Servicedesk.
Befintliga uppgifter i HSA-katalogen, nätverks-AD eller andra system som använder information från Hallandskatalogen eller HSA påverkas inte.

Starttid:
2019-11-19 kl. 09:00

Sluttid:
2019-11-19 kl. 19:00

Kontaktperson:
Karoline Koinberg, RGS Verksamhetsstöd IT, 010-4761909

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

792 driftstörningar - sida 79 av 80