Planerat driftavbrott – NCS Läkemedel
Enligt plan
IT/Telefoni
2025-09-17 22:30
2025-09-17 23:30
Servicearbete ska göras på NCS:s servrar.
Påverkan:
Arbetet kräver ett driftstopp i NCS Läkemedel. Läsmiljön är tillgänglig större delen av driftavbrottet men även driftstoppsrutin ska följas.
2025-09-17 kl 22:30
Sluttid:
2025-09-17 kl 23:30
Kontaktperson:
Magnus Svärd, 0701-821654
Driftavbrott: Information om kommande servicefönster
Enligt plan
IT/Telefoni
2025-09-17 19:00
2025-09-18 00:00
Driftavbrott: Information om kommande servicefönster 2025-09-17 kl. 19:00 - 24:00
Övergripande kontaktperson: Håkan Hansson, IT-säkerhet och infrastruktur, 035-136625
1)
System för Klinisk kemi
Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk kemi.
Reservrutiner skall användas under tiden.
Påverkan:
Omnämnda system kommer att vara otillgängliga hela eller delar av perioden.
Manuella rutiner körs under servicefönster.
Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00
Sluttid:
2025-09-17 kl. 23:00
Kontaktpersoner:
Klinisk kemi Halmstad, 035-131800
Klinisk kemi Varberg, 0340-481425
2)
System för Klinisk Patologi
Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk Patologi.
Påverkan:
Systemen på avdelningen kommer ej att vara tillgängliga hela eller delar av perioden.
Hemarbetare kan ej jobba i Analytix.
Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00
Sluttid:
2025-09-17 kl. 23:00
Kontaktpersoner:
Sofie Sandin, MTH Informationssystem, 035-134944
Jan Hildén, MTH Informationssystem, 0340-481481
3)
Medspeech
Omfattning:
Underhåll på databasserver
Påverkan:
Kort avbrott som innebär att Medspeech kommer att behöva startas om, ett felmeddelande kommer att visas. Har diktat spelats in under avbrottet finns följande guide för hur det hanteras: https://zero.comaround.com/link/f16cbade8a4a4145b5fe08d784f5d7be/
Starttid:
2025-09-17 kl. 22:30
Sluttid:
2025-09-17 kl. 23:00
Kontaktperson:
Mattias Karlsson, RK ITD, mattias.karlsson@regionhalland.se
4)
AmbulansEKG
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Corpuls – Ambulans EKG.
Påverkan:
Kommer inte gå att skicka in EKG från ambulanserna till Tracemaster under denna period.
Starttid:
2025-09-17 kl. 20:00
Sluttid:
2025-09-17 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
5)
Tracemaster, EKG granskning/lagring
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Tracemaster.
Påverkan:
Tracemaster kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Kommer ej gå att granska EKG i Tracemaster.
Starttid:
2025-09-17 kl. 20:00
Sluttid:
2025-09-17 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
6)
Syngo Dynamics
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden. Detta är system som i huvudsak används dagtid.
Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00
Sluttid:
2025-09-17 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
7)
WORKLIST på EKG-apparater och Ultraljudsapparater
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00
Sluttid:
2025-09-17 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
8)
Miljö för Bentäthetsmätning
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00
Sluttid:
2025-09-17 kl. 21:00
Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086
9)
Patchning integrationsserver Agresso/Sesam
Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering av firmware LTHMCINT. Integrationsserver mellan Sesam och Agresso
Påverkan:
30 min nertid för omstarter
Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00
Sluttid:
2025-09-17 kl. 20.00
Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952
10)
Hallandskatalogen
Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering firmware LTHAKMIM2.
Påverkan:
30 min nertid för omstarter.
Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00
Sluttid:
2025-09-17 kl. 20.00
Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952
11)
Beslutsstödssystem
Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering firmware LTDW04.
Påverkan:
30 min nertid för omstarter.
Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00
Sluttid:
2025-09-17 kl. 21.00
Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952
12)
AIQU (Resurshanterare för AI beräkningar)
Omfattning:
Linuxpatchning och ev. uppdatering firmware LTAIGPU01.
Påverkan:
30 min nertid för omstarter.
Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00
Sluttid:
2025-09-17 kl. 20.00
Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952
13)
BizTalk
Omfattning:
Windowspatchning och underhåll av BizTalks servrar.
Påverkan:
Alla integrationer genom BizTalk kommer att vara tillgängliga under hela tiden då vi har dubbla servrar och patchar en i taget men det kan förekomma kortare hickor vid failovers mellan servrarna.
Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00
Sluttid:
2025-09-17 kl. 23:00
Kontaktperson:
Malin Dymne, RK ITD, 035-172853
Uppdaterad Driftstörning - Digitala kallelser Cosmic
Akut
IT/Telefoni
2025-09-01 09:00
2025-09-30 00:00
Omfattning
2025-09-01 kl 13:30 Digitala kallelser går ut via 1177 trots att menyvalet har försvunnit
2025-09-01 kl 09:00 Det går inte att välja digitala kallelser i bokningsunderlaget.
Felsökning pågår hos Cambio
Påverkan
-
Starttid
2026-09-01 Kl 09:00
Sluttid
Oklar
Kontaktperson
Mattias Karlsson
Driftstörning - Cosmic Patientkort kommunikation
Akut
IT/Telefoni
2025-09-01 09:00
2025-09-30 00:00
Omfattning
Tidigare har det gått att se i patientkort i Flik Övrig Information om hur patienten föredrar att få information från Region Halland, digitalt eller inte, True eller False.
Detta fungerar inte längre. Detta är felanmällt till Cambio.
Påverkan
-
Starttid
2025-09-01 Kl 09:00
Sluttid
Oklart
Kontaktperson
Mattias Karlsson, Huvudjournal och hälsoinformatik
Oplanerad driftstörning – Cosmic uthopp NPÖ
Akut
IT/Telefoni
2025-06-27 15:00
2025-11-09 21:00
Uthopp från Cosmic till NPÖ fungerar bara första gången när man har loggat in i Cosmic. Gör man ett andra uthopp får man ett felmeddelande "Ett fel inträffade" och/eller "Fönstret kunde inte laddas".

Påverkan:
Påverkar uthopp i Cosmic till NPÖ.Starttid:
2025-06-08 kl. 15:00
Oklart
Kontaktperson:
Mattias Karlsson, Huvudjournal och hälsoinfomatik
Uppdaterad 2025-09-02 Driftstörning - Inloggning i dator med SITHS-kort
Akut
IT/Telefoni
2025-06-23 00:00
2025-12-31 00:00
Uppdatering Jourtid ska televäxeln kontaktas (Uppdaterad 250822)
Omfattning
20250902
Vissa användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Det är sporadiska störningar med synken till HSA.
Kortinformationen synkas från SITHS till HSA var 20:e minut så om man upplever problem att logga in med nytt kort så kan man behöva vänta i 20 minuter.
Skulle det sedan ändå inte fungera så kontaktar man Servicecenter som manuellt publicerar kortinformationen.
Man kan även logga in med anv.namn och lösenord i datorn istället.
Fortsatt felsökning och rättning pågår.
20250519
Användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Synken från HSA är trasig så kortinformationen synkas ej ner till AD vilket gör att man inte kan logga in.
Flera regioner har rapporterat in samma fel till Inera.
Felsökning och rättning pågår hos Inera.
Får man detta fel kan man kontakta Servicecenter eller lägga ärende till SITHS i Servicedesk om felet så publicerar vi manuellt kortinformationen, då tar det cirka 20 minuter innan det ska fungera igen.
Påverkan
Personer med nytt SITHS-kort eller personer som bytt tjänst/placering i HAK
Starttid
2025-05-19
Sluttid
Oklart
Kontaktperson
Malin Bosdotter SITHS
Karoline Koinberg HSA/HAK
Applikationer för regional utveckling
Problem med inloggning VDI med nya SITHS-kort
Akut
IT/Telefoni
2025-03-26 08:00
2025-12-31 00:00
Omfattning
Problem har identifierats när man ska logga in i VDI-miljön med SITHS-kort som är från 2024 eller nyare som inte har underskriftscertifikat.
När användare försöker logga in med SITHS-kort så kommer man inte hela vägen in i Windows utan man måste ange sina inloggningsuppgifter igen genom ett alternativt inloggningsalternativ för att komma vidare. Ärendet ligger hos leverantör Thales/Inera och felsökning pågår.
Se bifogat dokument för mer information samt workaroundsWord, 67 kB.
Påverkan
Totalt avbrott för användare som loggar in via VDI + Thales minidriver och SITHS-kort från 2024 och framåt
Starttid
2025-03-26 Kl 08:00
Sluttid
Oklart
Kontaktperson
Malin Bosdotter
Biträdande ansvarig utgivare SITHS
Applikationer för regional utveckling