Direkt till innehållet
Länk till förstasidan

Driftavbrott: Information om kommande servicefönster

Enligt plan

Område

IT/Telefoni

Start

2025-09-17 19:00

Beräknat avslut

2025-09-18 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Driftavbrott: Information om kommande servicefönster 2025-09-17 kl. 19:00 - 24:00
Övergripande kontaktperson:
Håkan Hansson, IT-säkerhet och infrastruktur, 035-136625

1)
System för Klinisk kemi

Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk kemi.
Reservrutiner skall användas under tiden.

Påverkan:
Omnämnda system kommer att vara otillgängliga hela eller delar av perioden.
Manuella rutiner körs under servicefönster.

Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00

Sluttid:
2025-09-17 kl. 23:00

Kontaktpersoner:
Klinisk kemi Halmstad, 035-131800
Klinisk kemi Varberg, 0340-481425

2)
System för Klinisk Patologi

Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk Patologi.

Påverkan:
Systemen på avdelningen kommer ej att vara tillgängliga hela eller delar av perioden.
Hemarbetare kan ej jobba i Analytix.

Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00

Sluttid:
2025-09-17 kl. 23:00

Kontaktpersoner:
Sofie Sandin, MTH Informationssystem, 035-134944
Jan Hildén, MTH Informationssystem, 0340-481481

3)
Medspeech

Omfattning:
Underhåll på databasserver

Påverkan:
Kort avbrott som innebär att Medspeech kommer att behöva startas om, ett felmeddelande kommer att visas. Har diktat spelats in under avbrottet finns följande guide för hur det hanteras: https://zero.comaround.com/link/f16cbade8a4a4145b5fe08d784f5d7be/

Starttid:
2025-09-17 kl. 22:30

Sluttid:
2025-09-17 kl. 23:00

Kontaktperson:
Mattias Karlsson, RK ITD, mattias.karlsson@regionhalland.se

4)
AmbulansEKG

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Corpuls – Ambulans EKG.

Påverkan:
Kommer inte gå att skicka in EKG från ambulanserna till Tracemaster under denna period.

Starttid:
2025-09-17 kl. 20:00

Sluttid:
2025-09-17 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

5)
Tracemaster, EKG granskning/lagring

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Tracemaster.

Påverkan:
Tracemaster kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Kommer ej gå att granska EKG i Tracemaster.

Starttid:
2025-09-17 kl. 20:00

Sluttid:
2025-09-17 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

6)
Syngo Dynamics

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden. Detta är system som i huvudsak används dagtid.

Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00

Sluttid:
2025-09-17 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

7)
WORKLIST på EKG-apparater och Ultraljudsapparater

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.

Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00

Sluttid:
2025-09-17 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

8)
Miljö för Bentäthetsmätning

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.

Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00

Sluttid:
2025-09-17 kl. 21:00

Kontaktperson:
Benjamin Säll, MTH, 035-131086

9)
Patchning integrationsserver Agresso/Sesam

Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering av firmware LTHMCINT. Integrationsserver mellan Sesam och Agresso

Påverkan:
30 min nertid för omstarter

Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00

Sluttid:
2025-09-17 kl. 20.00

Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952

10)
Hallandskatalogen

Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering firmware LTHAKMIM2.

Påverkan:
30 min nertid för omstarter.

Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00

Sluttid:
2025-09-17 kl. 20.00

Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952

11)
Beslutsstödssystem

Omfattning:
Windowspatchning och ev. uppdatering firmware LTDW04.

Påverkan:
30 min nertid för omstarter.

Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00

Sluttid:
2025-09-17 kl. 21.00

Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952

12)
AIQU (Resurshanterare för AI beräkningar)

Omfattning:
Linuxpatchning och ev. uppdatering firmware LTAIGPU01.

Påverkan:
30 min nertid för omstarter.

Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00

Sluttid:
2025-09-17 kl. 20.00

Kontaktperson:
Mårten Möllborn, IT-säkerhet & Infrastruktur, 079-0670952

13)
BizTalk

Omfattning:
Windowspatchning och underhåll av BizTalks servrar.

Påverkan:
Alla integrationer genom BizTalk kommer att vara tillgängliga under hela tiden då vi har dubbla servrar och patchar en i taget men det kan förekomma kortare hickor vid failovers mellan servrarna.

Starttid:
2025-09-17 kl. 19:00

Sluttid:
2025-09-17 kl. 23:00

Kontaktperson:
Malin Dymne, RK ITD, 035-172853

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Uppdaterad Driftstörning - Digitala kallelser Cosmic

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-09-01 09:00

Beräknat avslut

2025-09-30 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

2025-09-01 kl 13:30 Digitala kallelser går ut via 1177 trots att menyvalet har försvunnit

2025-09-01 kl 09:00 Det går inte att välja digitala kallelser i bokningsunderlaget.

Felsökning pågår hos Cambio

Påverkan

-

Starttid

2026-09-01 Kl 09:00

Sluttid

Oklar

Kontaktperson

Mattias Karlsson

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning - Cosmic Patientkort kommunikation

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-09-01 09:00

Beräknat avslut

2025-09-30 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Tidigare har det gått att se i patientkort i Flik Övrig Information om hur patienten föredrar att få information från Region Halland, digitalt eller inte, True eller False.

Detta fungerar inte längre. Detta är felanmällt till Cambio.

Påverkan

-

Starttid

2025-09-01 Kl 09:00

Sluttid

Oklart

Kontaktperson

Mattias Karlsson, Huvudjournal och hälsoinformatik

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Oplanerad driftstörning – Cosmic uthopp NPÖ

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-06-27 15:00

Beräknat avslut

2025-11-09 21:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Uthopp från Cosmic till NPÖ fungerar bara första gången när man har loggat in i Cosmic. Gör man ett andra uthopp får man ett felmeddelande "Ett fel inträffade" och/eller "Fönstret kunde inte laddas".
Cambio arbetar med en lösning.
Tillfällig lösning är att använda fristående NPÖ, https://www.npo.se/ var extra uppmärksam och säkerställ att det är samma patient i Cosmic och NPÖ. 

Påverkan:
Påverkar uthopp i Cosmic till NPÖ.Starttid:
Starttid:
2025-06-08 kl. 15:00
Sluttid:
Oklart

Kontaktperson:
Mattias Karlsson, Huvudjournal och hälsoinfomatik

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Uppdaterad 2025-09-02 Driftstörning - Inloggning i dator med SITHS-kort

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-06-23 00:00

Beräknat avslut

2025-12-31 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Uppdatering Jourtid ska televäxeln kontaktas (Uppdaterad 250822)

Omfattning

20250902

Vissa användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Det är sporadiska störningar med synken till HSA.
Kortinformationen synkas från SITHS till HSA var 20:e minut så om man upplever problem att logga in med nytt kort så kan man behöva vänta i 20 minuter.
Skulle det sedan ändå inte fungera så kontaktar man Servicecenter som manuellt publicerar kortinformationen.
Man kan även logga in med anv.namn och lösenord i datorn istället.
Fortsatt felsökning och rättning pågår.

20250519

Användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Synken från HSA är trasig så kortinformationen synkas ej ner till AD vilket gör att man inte kan logga in.
Flera regioner har rapporterat in samma fel till Inera.
Felsökning och rättning pågår hos Inera.
Får man detta fel kan man kontakta Servicecenter eller lägga ärende till SITHS i Servicedesk om felet så publicerar vi manuellt kortinformationen, då tar det cirka 20 minuter innan det ska fungera igen.

Påverkan

Personer med nytt SITHS-kort eller personer som bytt tjänst/placering i HAK

Starttid

2025-05-19

Sluttid

Oklart

Kontaktperson

Malin Bosdotter SITHS
Karoline Koinberg HSA/HAK
Applikationer för regional utveckling

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Problem med inloggning VDI med nya SITHS-kort

Akut

Område

IT/Telefoni

Start

2025-03-26 08:00

Beräknat avslut

2025-12-31 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning

Problem har identifierats när man ska logga in i VDI-miljön med SITHS-kort som är från 2024 eller nyare som inte har underskriftscertifikat.
När användare försöker logga in med SITHS-kort så kommer man inte hela vägen in i Windows utan man måste ange sina inloggningsuppgifter igen genom ett alternativt inloggningsalternativ för att komma vidare. Ärendet ligger hos leverantör Thales/Inera och felsökning pågår.
Se bifogat dokument för mer information samt workaroundsWord, 67 kB.

Påverkan

Totalt avbrott för användare som loggar in via VDI + Thales minidriver och SITHS-kort från 2024 och framåt

Starttid

2025-03-26 Kl 08:00

Sluttid

Oklart

Kontaktperson

Malin Bosdotter
Biträdande ansvarig utgivare SITHS
Applikationer för regional utveckling

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

6 driftstörningar - sida 1 av 1

<< < 1 > >>