Driftavbrott - SITHS
IT/Telefoni
2021-02-25 21:00
2021-02-25 23:00
Omfattning:
Inera uppgraderar CA-systemet till en ny version
Påverkan:
Det kommer inte vara möjligt att ge ut nya SITHS-kort, publicera certifikat eller ställa frågor mot spärrlistor.
Starttid:
2021-02-25 21:00
Sluttid:
2021-02-25 23:00
Driftavbrott - eFrikort
IT/Telefoni
2021-02-24 22:00
2021-02-24 22:30
Omfattning:
Ett servicefönster är planerat av leverantör för uppdatering av eFrikort webbapplikationen med en ny funktion för superanvändare.
Påverkan:
Uppdateringen kommer medföra ett kort avbrott i tjänsten som även påverkar ankomstregistrering i VAS på c:a 1-2 minuter.
Starttid:
2021-02-24 kl. 22:00
Sluttid:
2021-02-24 kl. 22:30
Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service
Servicefönster - 1177 Vårdguidens e-tjänster
IT/Telefoni
2021-02-24 17:00
2021-02-24 20:00
Omfattning:
Ett servicefönster är planerat av leverantör för ny release av 1177 Vårdguidens e-tjänster som innehåller ny och förbättrad funktionalitet.
Påverkan:
Kl. 17.00 kommer 1177 Vårdguidens e-tjänster att stängas ned, vilket innebär att varken invånare eller vårdpersonal kommer att kunna logga in eller vara inloggade. Servicefönstret pågar till 20:00, men tjänsten kan komma att öppnas tidigare, om inga komplikationer uppstår.
Starttid:
2021-02-24 kl. 17:00
Sluttid:
2021-02-24 kl. 20:00
Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service
Driftstörning - Visiba Care
IT/Telefoni
2021-02-24 10:30
2021-02-24 13:00
Driftstörningen berör kommunikationen via Visiba Care, t ex SMS, video, mail och push-notiser. Felsökning pågår hos leverantören.
Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00Driftstörning - eFrikort
IT/Telefoni
2021-02-23 14:00
2021-02-23 15:10
Omfattning:
Igår eftermiddag, 22 februari, uppstod ett problem i Efrikorts miljöer som innebär att följdfel kan uppkomma. Ett sådant fel som vi nu har sett är att det inte går att göra utskrifter direkt från webbapplikationen. eFrikort är dock uppe och fungerar vanligt med registreringar av avgifter och frikort, så det går bra att använda eFrikort och tjänsterna som vanligt. Vi vill dock be er om att undvika att göra ändringar i konfiguration och inställningar på vårdhuvudman tills vi meddelat att problemet är löst.
Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00TELE (Uppd. 19/2 kl. 14.50) - tillfälligt svårt att nå Region Halland via telefon
IT/Telefoni
2021-02-19 08:10
2021-02-19 17:00
1
Uppd. 19/2 kl. 14.50: Region Halland håller på att se över belastningen som en ökande mängd samtal innebär ur både strategisk och teknisk synvinkel.
Pga hög belastning men många ingående samtal till Region Halland och privat vårdverksamhet (som har sin telefoni via regionen) kan det för tillfället vara svårt både att komma fram till våra telefonistern och att ringa in och ut från TeleQer. Även samtal till individuella anknytningar kan vara svåra att etablera men patientpåverkan är det som för tillfället märks främst.
Felsökning pågår.
Uppdatering 1:
Driftstörning - Business Objects, SVF och Primärvårdskvalitet
IT/Telefoni
2021-02-19 08:00
2021-02-19 14:44
Omfattning:
Business Objects, SVF och Primärvårdskvalitet
Påverkan:
Laddning till datalagret har misslyckats, felsökning pågår.
Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00Driftavbrott - NCS Läkemedel
IT/Telefoni
2021-02-17 22:30
2021-02-17 23:00
Omfattning:
Servicearbete ska göras på NCS:s servrar.
Påverkan:
Arbetet kräver ett driftstopp i NCS Läkemedel. Läsmiljön är tillgänglig, men även driftstoppsrutin ska följas.
Starttid:
2021-02-17 kl. 22:30
Sluttid:
2021-02-17 kl. 23:00
Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293
Servicefönster - MittVaccin
IT/Telefoni
2021-02-17 20:00
2021-02-18 04:00
Omfattning:
Mindre uppdatering av MittVaccin som innefattar buggrättningar och förbättringar.
Påverkan:
Under tiden för servicefönstret kommer MittVaccin inte vara tillgängligt.
Starttid:
2021-02-17 kl. 20:00
Sluttid:
2021-02-18 kl. 04:00
Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293
Driftavbrott: Information om kommande servicefönster för IT-system
IT/Telefoni
2021-02-17 19:00
2021-02-18 00:00
Driftavbrott: Information om kommande servicefönster/driftavbrott 2021-02-17 kl. 19:00 - 24:00
Övergripande kontaktperson: Håkan Hansson, IT-service, 035-136625
1)
System för Klinisk kemi
Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk kemi.
Reservrutiner skall användas under tiden.
Påverkan:
Omnämnda system kommer att vara otillgängliga hela eller delar av perioden.
Manuella rutiner körs under servicefönster.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 - 23.00
Kontaktpersoner:
Sofie Sandin, MTH Informationssystem, 035-134944
Jan Hildén, MTH Informationssystem, 0340-481481
Bodil Arvidsson, Klinisk kemi, Halmstad, 035-131813
Elisabeth Holmqvist, Klinisk kemi, Varberg, 0340-481917
2)
System för Klinisk Patologi
Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk Patologi.
Påverkan:
Systemen på avdelningen kommer ej att vara tillgängliga hela eller delar av perioden.
Hemarbetare kan ej jobba i Analytix.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 - 23.00
Kontaktpersoner:
Sofie Sandin, MTH Informationssystem, 035-134944
Jan Hildén, MTH Informationssystem, 0340-481481
3)
Radiologi
Omfattning:
Carestream Vue Motion - (bilddistribution - VAS)
Carestream IMS - (bild Arkiv)
PCI – VMC - (Kranskärlsröntgen)
TMC HSD – (bilddistribution Teleradiologi)
Påverkan:
Störningar och avbrott och begränsad tillgänglighet under tiden för driftsavbrottet
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 – 23:00
Kontaktpersoner:
Annika Wallster, RTG Halland, 035-131394
Ingemar Moran, MTA, 0340-481190
4)
Medspeech
Omfattning:
Underhåll på databasserver
Påverkan:
Kort avbrott som innebär att Medspeech kommer att behöva startas om, ett felmeddelande kommer att visas. Har diktat spelats in under avbrottet finns följande guide för hur det hanteras: https://zero.comaround.com/link/f16cbade8a4a4145b5fe08d784f5d7be/
Tidpunkt:
Ett kort avbrott kommer att ske någon gång mellan 22:30 – 23:00
Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service, 0340-580295
5)
AmbulansEKG
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Corpuls – Ambulans EKG.
Påverkan:
Kommer inte gå att skicka in EKG från ambulanserna till Tracemaster under denna period.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 20:00 – 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
6)
Tracemaster, EKG granskning/lagring
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Tracemaster.
Påverkan:
Tracemaster kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Kommer ej gå att granska EKG i Tracemaster.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 20:00 – 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
7)
Syngo Dynamics
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden. Detta är system som i huvudsak används dagtid.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 - 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
8)
WORKLIST på EKG-apparater och Ultraljudsapparater
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 – 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
9)
Miljö för Bentäthetsmätning
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 – 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
10)
Biztalk
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
All kommunikation genom Biztalk kommer att vara otillgänglig under hela eller delar av perioden.
VAS - Klinisk kemi: Tillfälligt driftstopp i Biztalk för elektroniska remisser och svar från kl.19:00 och som längst till kl.23:00 om inget annat meddelas.
Tillämpa reservrutin.
VAS - Röntgen: Tillfälligt driftstopp i Biztalk för elektroniska remisser och svar från kl.19:00 och som längst till kl.23:00 om inget annat meddelas.
Tillämpa reservrutin.
Använd rutin: Röntgen – driftstopp Sectra HSH HSV HSK
Ambulans EKG/EKG: Tillfälligt driftstopp för överföring av EKG till Tracemaster från kl.19:00 och som längst till kl.23:00 om inget annat meddelas.
Tillämpa reservrutin.
E-recept: Fördröjning av överföring av e-recept till Apoteken Service från kl.19:00 och som längst till kl.23:00 om inget annat meddelas.
Aweria: Funktionaliteten att man i liggaren kan se när en labremiss eller RTG-remiss är skriven i VAS är ej tillgänglig från kl.19:00 och som längst till kl.23:00 om inget annat meddelas.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 - 23.00
Kontaktperson:
Malin Dymne, IT-service, 035-172853
11)
Beslutstödssystem
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, inläsning, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Systemen kommer vara otillgängliga under delar av servicefönstret
Beslutsstödsystem (ltdwutv3 och ltdw3)
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 - 23:00
Kontaktperson:
Thomas Persson, IT-Service, 035-136532
12)
Hallandskatalogen
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, inläsning, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Kortare driftavbrott på omnämnda system, 5-10 minuter under tiden för servicefönstret.
Hallandskatalogen
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 - 24.00
Kontaktperson:
Oskar Berg, IT-Service, 0766-973205
13)
Platina
Omfattning:
Systemunderhåll.
Påverkan:
Allt arbete med GAS-ärenden, avvikelser, möteshantering, diariet samt Meetings kan beröras.
Platina kan stundvis vara helt stängt under driftstörningen och hänvisning sker till manuella rutiner.
Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 – 22.00
Kontaktperson:
Kristof Tornelv, IT-service, 035-134791