Driftstörning - SITHS
Akut
IT/Telefoni
2025-09-30 11:00
2025-12-31 00:00
Omfattning
Inloggning i SITHS-portalen och SITHS mina sidor
Handläggare kan inte logga in för att hantera eller utfärda SITHS-kort eller certifikat
Kontaktperson
Malin Bosdotter
Applikationer för regional utveckling
Planerat driftavbrott/driftstörning – Cosmic Test-miljö
Enligt plan
IT/Telefoni
2025-09-29 05:00
2025-10-03 17:00
Omfattning:
Cosmic test-miljö uppgraderas till version 2.1 SP8 under vecka 40
Påverkan:
Miljön kommer att vara stängd 29:e september tom 1:a oktober
Resten av veckan är miljön öppen. men mindre störningar kan förekomma.
Starttid:
2024-09-29 kl. 05:00
Sluttid:
2024-10-03 kl. 17:00
Kontaktperson:
Mattias Karlsson, Huvudjournal och hälsoinformatik
Oplanerad driftstörning – F_Listning och D_Kohort bug
Akut
IT/Telefoni
2025-09-26 00:00
2025-10-31 00:00
Omfattning:
BHV, Journalanteckning, Läkemedel, Listning
Påverkan:
Laddning av data har inte fungerat och felsökning pågår. Data inte uppdatera för områden: BHV, Journalanteckning, Läkemedel, Listning
Starttid:
2025-09-26
Sluttid:
Okänt
Kontaktperson:
Alfred Kristinsson, Alfred.Kristinsson@regionhalland.se
Oplanerad driftstörning – Cosmic uthopp NPÖ
Akut
IT/Telefoni
2025-06-27 15:00
2025-11-09 21:00
Uthopp från Cosmic till NPÖ fungerar bara första gången när man har loggat in i Cosmic. Gör man ett andra uthopp får man ett felmeddelande "Ett fel inträffade" och/eller "Fönstret kunde inte laddas".

Påverkan:
Påverkar uthopp i Cosmic till NPÖ.Starttid:
2025-06-08 kl. 15:00
Oklart
Kontaktperson:
Mattias Karlsson, Huvudjournal och hälsoinfomatik
Uppdaterad 2025-09-02 Driftstörning - Inloggning i dator med SITHS-kort
Akut
IT/Telefoni
2025-06-23 00:00
2025-12-31 00:00
Uppdatering Jourtid ska televäxeln kontaktas (Uppdaterad 250822)
Omfattning
20250902
Vissa användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Det är sporadiska störningar med synken till HSA.
Kortinformationen synkas från SITHS till HSA var 20:e minut så om man upplever problem att logga in med nytt kort så kan man behöva vänta i 20 minuter.
Skulle det sedan ändå inte fungera så kontaktar man Servicecenter som manuellt publicerar kortinformationen.
Man kan även logga in med anv.namn och lösenord i datorn istället.
Fortsatt felsökning och rättning pågår.
20250519
Användare kan inte logga in i dator med SITHS-kort efter de fått nytt kort eller bytt tjänst/placering i HAK.
Synken från HSA är trasig så kortinformationen synkas ej ner till AD vilket gör att man inte kan logga in.
Flera regioner har rapporterat in samma fel till Inera.
Felsökning och rättning pågår hos Inera.
Får man detta fel kan man kontakta Servicecenter eller lägga ärende till SITHS i Servicedesk om felet så publicerar vi manuellt kortinformationen, då tar det cirka 20 minuter innan det ska fungera igen.
Påverkan
Personer med nytt SITHS-kort eller personer som bytt tjänst/placering i HAK
Starttid
2025-05-19
Sluttid
Oklart
Kontaktperson
Malin Bosdotter SITHS
Karoline Koinberg HSA/HAK
Applikationer för regional utveckling
Problem med inloggning VDI med nya SITHS-kort
Akut
IT/Telefoni
2025-03-26 08:00
2025-12-31 00:00
Omfattning
Problem har identifierats när man ska logga in i VDI-miljön med SITHS-kort som är från 2024 eller nyare som inte har underskriftscertifikat.
När användare försöker logga in med SITHS-kort så kommer man inte hela vägen in i Windows utan man måste ange sina inloggningsuppgifter igen genom ett alternativt inloggningsalternativ för att komma vidare. Ärendet ligger hos leverantör Thales/Inera och felsökning pågår.
Se bifogat dokument för mer information samt workaroundsWord, 67 kB.
Påverkan
Totalt avbrott för användare som loggar in via VDI + Thales minidriver och SITHS-kort från 2024 och framåt
Starttid
2025-03-26 Kl 08:00
Sluttid
Oklart
Kontaktperson
Malin Bosdotter
Biträdande ansvarig utgivare SITHS
Applikationer för regional utveckling