Direkt till innehållet
Länk till förstasidan

Driftavbrott: Information om kommande servicefönster för IT-system

Område

IT/Telefoni

Start

2020-09-16 19:00

Beräknat avslut

2020-09-16 23:59

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Driftavbrott: Information om kommande servicefönster/driftavbrott 2020-09-16 kl. 19:00 - 24:00
Övergripande kontaktperson:
Håkan Hansson, IT-service, 035-136625

1)
System för Klinisk kemi

Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk kemi.
Reservrutiner skall användas under tiden.

Påverkan:
Omnämnda system kommer att vara otillgängliga hela eller delar av perioden.
Manuella rutiner körs under servicefönster

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 - 23.00

Kontaktpersoner:
Jan Hildén, MTH Informationssystem, 0340-481481
Sofie Sandin, MTH Informationssystem, 035-134944
Bodil Arvidsson, Klinisk kemi, Halmstad, 035-131813
Elisabeth Holmqvist, Klinisk kemi, Varberg, 0340-481917

2)
System för Klinisk Patologi

Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk Patologi.

Påverkan:
Systemen på avdelningen kommer ej att vara tillgängliga hela eller delar av perioden.
Hemarbetare kan ej jobba i Analytix.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 - 23.00

Kontaktpersoner:
Sofie Sandin, MTH, 035-134944
Jan Hildén, MTH, 0340-481481

3)
Radiologi

Omfattning:
Carestream Vue Motion - (bilddistribution remittenter)
Carestream RIS/PACS – (Röntgen bildhantering)
Carestream IMS - (bild Arkiv)
PCI – VMC - (Kranskärlsröntgen)
TMC HSD – (bilddistribution Teleradiologi)

Påverkan:
Störningar och avbrott och begränsad tillgänglighet under tiden för driftsavbrottet

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 – 23:00

Kontaktpersoner:
Annika Wallster, RTG Halland, 035-131394
Ingemar Moran, MTA, 0340-481190

4)
Medspeech

Omfattning:
Underhåll på databasserver

Påverkan:
Kort avbrott som innebär att Medspeech kommer att behöva startas om, ett felmeddelande kommer att visas. Har diktat spelats in under avbrottet finns följande guide för hur det hanteras: https://zero.comaround.com/link/f16cbade8a4a4145b5fe08d784f5d7be/

Tidpunkt:
Ett kort avbrott kommer att ske någon gång mellan 22:30 – 23:00

Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service, 0340-580295

5)
AmbulansEKG

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Corpuls – Ambulans EKG.

Påverkan:
Kommer inte gå att skicka in EKG från ambulanserna till Tracemaster under denna period.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 20:00 – 21:00

Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727

6)
Tracemaster, EKG granskning/lagring

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Tracemaster.

Påverkan:
Tracemaster kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Kommer ej gå att granska EKG i Tracemaster.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 20:00 – 21:00

Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727

7)
Syngo Dynamics

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden. Detta är system som i huvudsak används dagtid.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 - 21:00

Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727

8)
WORKLIST på EKG-apparater och Ultraljudsapparater

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 – 21:00

Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727

9)
Miljö för Bentäthetsmätning

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 – 21:00

Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727

10)
Biztalk

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
All kommunikation genom Biztalk kommer att vara otillgänglig under hela eller delar av perioden.

VAS - Klinisk kemi: Tillfälliga driftstopp i Biztalk för elektroniska remisser och svar mellan 19-23. Tillämpa reservrutin.

VAS - Röntgen: Totalt driftstopp i Biztalk för elektroniska remisser och svar mellan 19-23. Tillämpa reservrutin.
Röntgen HSH använd: Rutin: Driftstopp röntgen RIS Carestream
Röntgen HSV använd: Rutin: Röntgen – Driftstopp RIS AGFA, remisser HSV

Ambulans EKG/EKG: Tillfälliga driftstopp för överföring av EKG till Tracemaster mellan 19-23. Tillämpa reservrutin.

E-recept: Fördröjning av överföring av e-recept till Apoteken Service mellan 19-23.

Aweria: Funktionaliteten att man i liggaren kan se när en labremiss eller RTG-remiss är skriven i VAS är ej tillgänglig mellan 19-23.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 - 23.00

Kontaktperson:
Malin Dymne, IT-service, 035-172853

11)
Beslutstödssystem

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, inläsning, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Systemen kommer vara otillgängliga under delar av servicefönstret

Beslutstödssystem (ltdwutv3 och ltdw3)

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19:00 - 23:00

Kontaktperson:
Thomas Persson, IT-Service, 035-136532

12)
Hallandskatalogen

Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, inläsning, säkerhetsuppdateringar mm.

Påverkan:
Kortare driftavbrott på omnämnda system, 5-10 minuter under tiden för servicefönstret.

Hallandskatalogen

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 - 24.00

Kontaktperson:
Oskar Berg, IT-Service, 0766-973205

13)
Platina

Omfattning:
Systemunderhåll.

Påverkan:
Allt arbete med GAS-ärenden, avvikelser, möteshantering, diariet samt Meetings kan beröras.
Platina kan stundvis vara helt stängt under driftstörningen och hänvisning sker till manuella rutiner.

Tidpunkt:
Arbetet beräknas pågå mellan kl. 19.00 – 22.00

Kontaktperson:
Kristof Tornelv, IT-service, 035-134791

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Auricula – läsläge

Område

IT/Telefoni

Start

2020-09-16 16:30

Beräknat avslut

2020-09-21 12:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Den 16/9 kl. 16:30 kommer Auricula ordinationsstöd att försättas i läs-läge inför övergången till det nya doseringssystemet Journalia-AK.
Informationsöverföring mellan systemen kommer att ske 17-18/9 och validering av informationen genomföras innan Journalia-AK kan tas i drift måndag 21/9.
Mer information finns på vårdgivarwebben.

Omfattning:
Auricula ordinationsstöd försätts i läs-läge och inga doseringar eller annat arbete kommer kunna ske under övergången till Journalia-AK.

Tidplan för övergången:
16/9  kl. 16.30 - Allt arbete i Auricula måste avslutas och brev skickas iväg
16/9  kl. 16.45 - Auricula försätts i läs-läge, inkommande provsvar stoppas
16/9  kl. 17.00 - Anrop av formulär AUR i VAS stängs ner, ingen läsvy kan presenteras
17/9 – 20/9 - Reservrutin gäller för nödvändig dosering av antikoagulantia
17/9 - 18/9 - Kopiering, överföring och validering av informationen sker mellan systemen
21/9 - Journalia-AK börjar användas

Påverkan:
Doseringsinformationen kommer endast finnas tillgänglig att läsa i Auricula. Reservrutin gäller: Auricula reservrutin
Formulär AUR som kan nås från VAS kommer inte vara tillgängligt efter att Auricula försätts i läs-läge.

Starttid:
2020-09-16 kl. 16:30

Sluttid:
2020-09-21 kl. 12:00

Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Servicefönster - eFrikort

Område

IT/Telefoni

Start

2020-09-15 20:00

Beräknat avslut

2020-09-15 20:30

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Ett servicefönster är planerat av leverantör av eFrikort.

Påverkan:
Under servicefönstret så kommer det vara ett par avbrott i eFrikort, detta innebär att det kommer vara tidpunkter (c:a 2-3 minuter) då eFrikort blir helt otillgängligt på grund av att tjänsten måste startas om.
Eftersom det blir korta avbrott kan det uppstå behov av efterregistreringar.

Starttid:
2020-09-15 kl. 20:00

Sluttid:
2020-09-15 kl. 20:30

Kontaktperson:
Karin Westholm, RGS IT-Service, 073-1432113

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott - Webcert

Område

IT/Telefoni

Start

2020-09-15 19:00

Beräknat avslut

2020-09-15 23:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Ett servicefönster är planerat av leverantör för uppgradering av Webcert till version 6.7. För mer information se nyhet på intranät och vårdgivarewebb.

Påverkan:
Under uppgraderingen är Webcert inte tillgängligt.

Starttid:
2020-09-15 kl. 19:00

Sluttid:
2020-09-15 kl. 23:00

Kontaktperson:
Anette Larsson, IT-Service, 0340-481802

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning - Pascal

Område

IT/Telefoni

Start

2020-09-15 16:30

Beräknat avslut

2020-09-15 17:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Pascal ej tillgängligt för närvarande.
Felsökning pågår

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Uppdatering av Beläggningsöversikten (BelSta)

Område

IT/Telefoni

Start

2020-09-15 15:00

Beräknat avslut

2020-09-15 15:10

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Uppdatering av Beläggningsöversikten (BelSta)

Påverkan:
Sidan kommer vara otillgänglig under uppdateringen.

Starttid:
2020-09-15 kl. 15:00

Sluttid:
2020-09-15 kl. 15:10

Kontaktperson:
Thomas Thorsson, AUS, 0708-127297

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning - Business Objects

Område

IT/Telefoni

Start

2020-09-14 07:30

Beräknat avslut

2020-09-14 22:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Laddning av data från VAS har inte fungerat. Felsökning pågår.

Starttid:
2020-09-14 kl. 07:30

Sluttid:
Okänt

Kontaktperson:
Thomas Thorsson, AUS, 0708-127297

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning - X-tray

Område

IT/Telefoni

Start

2020-09-13 10:00

Beräknat avslut

2020-09-14 15:30

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Hämtning av patientdata via X-tray gör att worklists och patientvalidering inte fungerar. Felsökning sker för fullt

Starttid:
2020-09-13 kl. 10:00

Sluttid:
Okänt

Kontaktperson:
Malin Ahnbo Parnebo 0340-580261

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Servicefönster - eFrikort

Område

IT/Telefoni

Start

2020-09-12 21:00

Beräknat avslut

2020-09-21 05:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Underhåll av eFrikort är planerad av leverantör.

Påverkan:
Tillfälliga störningar kan uppstå i tjänsten vilket kan leda till felmeddelanden vid ankomstregistrering i VAS. Om problem uppstår är det bara att försöka igen, men det kan uppstå behov av efterregistreringar.

Starttid:
2020-09-12 kl. 21:00

Sluttid:
2020-09-13 kl. 05:00

Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service, 0340-580295

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott 1177 Vårdguidens e-tjänster

Område

IT/Telefoni

Start

2020-09-08 17:00

Beräknat avslut

2020-09-08 20:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Ett servicefönster är planerat i 1177 Vårdguidens e-tjänster för driftsättning av ny release med förbättrad funktionalitet samt rättade fel.

Påverkan:
Kl. 17.00 kommer 1177 Vårdguidens e-tjänster att stängas ned, vilket innebär att varken invånare eller vårdpersonal kommer att kunna logga in eller vara inloggade. Servicefönstret pågar till 20:00, men tjänsten kan komma att öppnas tidigare, om inga komplikationer uppstår.

Starttid:
2020-09-08 kl. 17:00

Sluttid:
2020-09-08 kl. 20:00

Kontaktperson:
Boel Göransson, It-Service, 0766-965747

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

1431 driftstörningar - sida 121 av 144