Servicefönster - eFrikort
IT/Telefoni
2021-11-20 06:00
2021-11-20 10:00
Omfattning:
Ett servicefönster är planerat av leverantör. De räknar med 4 timmars avbrott, men det kan gå snabbare.
Påverkan:
Under servicefönstret så kommer det inte gå att logga in i eFrikort och det kommer inte heller gå att hämta information om eFrikort eller uppdatera eFrikort med avgifter från VAS vid ankomstregistreringar vilket innebär att efterregistreringar behöver göras.
Verksamhetsloggar kommer att vara otillgängliga längre, vilket innebär att användare inte kan söka i loggar i eFrikort. Leverantör räknar med ca 12 timmar avbrott för verksamhetsloggar.
Starttid:
2021-11-20 kl. 06:00
Sluttid:
2021-11-20 kl. 10:00
Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service
Servicefönster - MittVaccin
IT/Telefoni
2021-11-18 20:30
2021-11-19 00:00
Omfattning:
Planerat servicefönster för MittVaccin.
Påverkan:
Under tiden för servicefönstret kommer MittVaccin vara otillgängligt.
Onlinebokningen påverkas inte av arbetet.
Starttid:
2021-11-18 kl. 20:30
Sluttid:
2021-11-19 kl. 00:00
Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293
Driftavbrott - NCS Läkemedelsmodul
IT/Telefoni
2021-11-17 22:30
2021-11-18 01:00
Omfattning:
Den 17 november från kl. 22:30 påbörjas uppdatering av NCS Läkemedelsmodul till version 5.12.6.
Påverkan:
Uppdateringen kräver ett driftstopp och NCS Läkemedelsmodul kan ej nås från kl. 22:30 till cirka kl. 01:00
Den nya versionen av NCS Läkemedelsmodul innehåller ett mindre antal funktionella utvecklingsärenden.
- Förtydligande informationstext för dospatienter.
- Förbättrad presentation av utsatta läkemedel i Candos (utveckling kopplat till PIL - slutenvårdsdos).
Mer information om innehållet finner ni i Leveransbesked NCS Läkemedelsmodul 5.12.6.
Uppdateringen kräver ett driftstopp
Produktionsmiljön för NCS Läkemedelsmodul kan inte nås mellan kl. 22:30 – 01:00
Under detta driftstopp är NCS Läsmiljö tillgänglig.
NCS rutiner för driftstopp ska förberedas och användas.
Vid detta driftstopp kommer NCS Läsmiljö användas upptill befintlig driftstoppsrutin. För utskrift av aktuella ordinationer välj utskrift aktuella ordinationer genom menyval patient i NCS Läkemedelsmodul, Patient -> Skriv ut -> Aktuella ordinationer eller Via högerklick i ordinationslistan -> Utskrift aktuella ordinationer. Utskriften kan t.ex. användas för att signera vilka läkemedel som administrerats till patienten under detta planerade driftstopp.
För utskrift av aktuella ordinationer, se denna guide Aktuella ordinationer - Utskrift - NCS.
NCS Läsmiljö
NCS Läsmiljö nås via VAS genom sedvanligt anrop till NCS Läkemedelsmodul. Vyerna är en läsmiljö av läkemedelsinformationen, i listen står det NCS vårdportal Läsmiljö. Ingen registrering av läkemedelsinformation ska ske under servicefönstret (knappar i vyerna är inte aktiva).
OBS: Ny eller ändring av läkemedelsinformation kopplat till ordination eller administration av läkemedel under driftstoppet ska registreras i NCS Läkemedelsmodul när systemet åter är i drift.
Starttid:
2021-11-17 kl. 22:30
Sluttid:
2021-11-18 kl. 01:00
Kontaktperson:
Elin Larnemo, IT och Digitalisering, 035-131094
Lena Johansson, IT och Digitalisering, 0340-580293
Driftavbrott: Information om kommande servicefönster/driftavbrott
IT/Telefoni
2021-11-17 19:00
2021-11-18 00:00
Driftavbrott: Information om kommande servicefönster/driftavbrott 2021-11-17 kl. 19:00 - 24:00
Övergripande kontaktperson: Håkan Hansson, IT-service, 035-136625
1)
Biztalk
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Denna gång innefattas även en större uppdatering på nya Biztalkmiljön vilket innebär ett totalstopp i hela Biztalkflödet.
Påverkan:
All kommunikation genom Biztalks NYA och GAMLA miljö kommer att vara otillgänglig under hela eller delar av perioden.
Denna gång berörs alltså ALLA flöden genom Biztalk och för er som har kritiska flöden medför det att manuella rutiner måste tillämpas från kl.19:00
VAS - Klinisk kemi: Tillfälligt driftstopp i Biztalk för elektroniska remisser och svar från kl.19:00 och som längst till kl.23:00 om inget annat meddelas.
Tillämpa reservrutin.
VAS - Röntgen: Tillfälligt driftstopp i Biztalk för elektroniska remisser och svar från kl.19:00 och som längst till kl.23:00 om inget annat meddelas.
Tillämpa reservrutin.
Använd rutin: Röntgen - driftstopp remisser VAS till Sectra RIS (Rontgen_driftstopp_remisser_VAS_Sectra_RIS.docx)
Ambulans EKG/EKG: Tillfälligt driftstopp för överföring av EKG till Tracemaster från kl.19:00 och som längst till kl.23:00.
Tillämpa reservrutin.
E-recept: Fördröjning av överföring av e-recept till Apoteken Service från kl.19:00 och som längst till kl.23:00.
Aweria: Funktionaliteten att man i liggaren kan se när en labremiss eller RTG-remiss är skriven i VAS är ej tillgänglig från kl.19:00 och som längst till kl.23:00 om inget annat meddelas.
Starttid:
2021-11-17 kl. 19:00
Sluttid:
2021-11-17 kl. 23:00
Kontaktperson:
Malin Dymne, IT-service, 035-17 28 53
Kristian Stehn, IT-service, 035-13 65 44
2)
System för Klinisk kemi
Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk kemi.
Reservrutiner skall användas under tiden.
Påverkan:
Omnämnda system kommer att vara otillgängliga hela eller delar av perioden.
Manuella rutiner körs under servicefönster.
Starttid:
2021-11-17 kl. 19:00
Sluttid:
2021-11-17 kl. 23:00
Kontaktpersoner:
Sofie Sandin, MTH Informationssystem, 035-134944
Jan Hildén, MTH Informationssystem, 0340-481481
Bodil Arvidsson, Klinisk kemi, Halmstad, 035-131813
Elisabeth Holmqvist, Klinisk kemi, Varberg, 0340-481917
3)
System för Klinisk Patologi
Omfattning:
Förändring och underhållsarbeten på alla system för Klinisk Patologi.
Påverkan:
Systemen på avdelningen kommer ej att vara tillgängliga hela eller delar av perioden.
Hemarbetare kan ej jobba i Analytix.
Starttid:
2021-11-17 kl. 19:00
Sluttid:
2021-11-17 kl. 23:00
Kontaktpersoner:
Sofie Sandin, MTH Informationssystem, 035-134944
Jan Hildén, MTH Informationssystem, 0340-481481
4)
Medspeech
Omfattning:
Underhåll på databasserver
Påverkan:
Kort avbrott som innebär att Medspeech kommer att behöva startas om, ett felmeddelande kommer att visas. Har diktat spelats in under avbrottet finns följande guide för hur det hanteras: https://zero.comaround.com/link/f16cbade8a4a4145b5fe08d784f5d7be/
Starttid:
2021-11-17 kl. 22:30
Sluttid:
2021-11-17 kl. 23:00
Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service, 0340-580295
5)
AmbulansEKG
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Corpuls – Ambulans EKG.
Påverkan:
Kommer inte gå att skicka in EKG från ambulanserna till Tracemaster under denna period.
Starttid:
2021-11-17 kl. 20:00
Sluttid:
2021-11-17 kl. 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
6)
Tracemaster, EKG granskning/lagring
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av Tracemaster.
Påverkan:
Tracemaster kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Kommer ej gå att granska EKG i Tracemaster.
Starttid:
2021-11-17 kl. 20:00
Sluttid:
2021-11-17 kl. 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
7)
Syngo Dynamics
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden. Detta är system som i huvudsak används dagtid.
Starttid:
2021-11-17 kl. 19:00
Sluttid:
2021-11-17 kl. 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
8)
WORKLIST på EKG-apparater och Ultraljudsapparater
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Starttid:
2021-11-17 kl. 19:00
Sluttid:
2021-11-17 kl. 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
9)
Miljö för Bentäthetsmätning
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Omnämnt system kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Starttid:
2021-11-17 kl. 19:00
Sluttid:
2021-11-17 kl. 21:00
Kontaktperson:
Kristofer Markham, MTH, 0340-481727
10)
Beslutstödssystem
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, inläsning, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Systemen kommer vara otillgängliga under delar av servicefönstret
Beslutsstödsystem (ltdwutv3 och ltdw3)
Starttid:
2021-11-17 kl. 19:00
Sluttid:
2021-11-17 kl. 23:00
Kontaktperson:
Thomas Persson, IT-Service, 035-136532
11)
Hallandskatalogen
Omfattning:
Uppdatering och underhåll av operativsystem och system, inläsning, säkerhetsuppdateringar mm.
Påverkan:
Kortare driftavbrott på omnämnda system, 5-10 minuter under tiden för servicefönstret.
Hallandskatalogen
Starttid:
2021-11-17 kl. 19:00
Sluttid:
2021-11-17 kl. 24:00
Kontaktperson:
Oskar Berg, IT-Service, 0766-973205
Servicefönster - Pascal
IT/Telefoni
2021-11-17 12:30
2021-11-17 13:30
Omfattning:
Mindre uppdatering av Pascal.
Påverkan:
Om man är inloggad just då förändringen sker kommer man att bli utloggad och blir tvungen att logga in igen. I övrigt ingen påverkan.
Starttid:
2021-11-17 kl. 12:30
Sluttid:
2021-11-17 kl. 13:30
Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293
TELE - Driftstopp i Halmstads telefonväxel vid planerad migrering
IT/Telefoni
2021-11-11 23:00
2021-11-12 05:00
Arbetet kommer att ske under 6 timmar och påverkar anknytningar kopplade till Halmstads växel.
Scenario D i teleavbrottsrutinen gäller, med tillägget att personsökningar ej fungerar
Påverkan:
- Följande fungerar ej:
- personsökningar
- fast och trådlös telefoni
- larmnumret 3000
- samtal till televäxeln på nummer 31000 och 99
- personlarmsystem till akutverksamhet och psykiatrin
- entrédörrsystem via telefon - Mobiltelefoner påverkas ej av driftstoppet.
Starttid:
2021-11-11 kl. 23:00
Sluttid:
2021-11-12 kl. 05:00
För mer information läs nyheten på Intranätet.
Vid frågor kontakta Servicedesk telefoni 010–4761900
TELE - Går inte att nå Service och Support-numret från Varberg, Kungsbacka och vissa ankn i Halmstad
IT/Telefoni
2021-11-11 08:00
2021-11-11 12:00
1
För tillfället är det störningar när man ringer till 010-4761900 samt vissa andra supportnummer från anknytningar i Varberg, Kungsbacka och delar av Halmstad. Om du upplever störningar så ring från en tillgänglig mobiltelefon för att komma fram alternativt ring till telefonisterna för hjälp att bli kopplad.
Felsökning pågår av leverantör.
Uppdatering 1:
Driftstörning - 1177 Vårdguiden på telefon
IT/Telefoni
2021-11-10 13:25
2021-11-10 14:15
Personer som ringer 1177 kommer för tillfället inte fram.
Felsökning pågår.
Driftavbrott: Trådlösa nätverket
IT/Telefoni
2021-11-09 22:30
2021-11-10 00:00
Omfattning:
Underhållsarbete/uppdatering av det trådlösa nätverket.
Gäller samtliga trådlösa nätverk/SSID inom Region Halland. (RHWLAN, RHMOBIL, LTWTP, RH_philips samt Region Halland Guest).
Påverkan:
Det trådlösa nätverket kommer att vara otillgängligt hela eller delar av perioden.
Arbetet påverkar all utrustning som kommunicerar via trådlösa nätverket.
Exempel på funktioner som påverkas.
Philips patientövervakning HIA (5C): Trådlös överföring X3or
Care event Ascom MYCO2
POC-datorer
Mobila RTG
EKG-maskiner som går trådlöst
Enkät-plattor
Logbuch patienttransport
Medicinvagnar
Gästnätverket (Region Halland Guest)
Starttid:
2021-11-09 kl. 22:30
Sluttid:
2021-11-10 kl. 00:00
Kontaktperson:
Magnus Gabrielsson, IT-Service, 0730936541
Uppgradering - SITHS
IT/Telefoni
2021-11-09 20:00
2021-11-09 23:59
Omfattning:
Inera utför underhållsarbete på servrar och databaser.
Påverkan:
Det kommer inte vara möjligt att utfärda nya reservkort då både SITHS admin och Mina sidor inte är tillgängliga.
Starttid:
2021-11-09 kl. 20:00
Sluttid:
2021-11-09 kl. 23:59
Kontaktperson:
Magnus Öberg, Ansvarig utgivare SITHS, 035-134835