Direkt till innehållet
Länk till förstasidan

Driftavbrott: E-hälsomyndighetens recepttjänster

Område

IT/Telefoni

Start

2021-11-27 20:00

Beräknat avslut

2021-11-28 11:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Den 27 november från kl. 20:00 kommer en ny release från E-hälsomyndigheten. Deras recepttjänster kommer då inte vara tillgängliga under natten och en bit in på förmiddagen. Pascal kommer inte heller att kunna nås under samma tid.

Påverkan:
Det är inga förändringar i åtkomst till VAS och NCS, däremot kommer de recept som förskrivs inte att nå apoteken förrän E-hälsomyndighetens tjänster åter är tillgängliga. Varken uthopp till Pascal eller kopiering av uppgifter till NCS därifrån kommer heller att fungera. Apoteken kommer inte åt de befintliga e-recepten.

Rutin för driftstopp ska förberedas
Varje verksamhet ska se över i vilken omfattning man påverkas och se över en lokal åtgärdsplan.
Se Driftstopp-EHM och Antal recept på helger för mer information och stöd i arbetet

Innehåll i ny release

 

  • Förskrivningskollen får utökad funktionalitet med möjlighet att skapa, avsluta och makulera förskrivningar, beslutsstöd, möjlighet att se spärrade uppgifter med samtycke, inlogg för fritidsförskrivare via Freja-id mm
  • Läkemedelskollen får ny funktionalitet för att se och spärra behandlingsorsak.
  • Mina sparade recept får nytt utseende

Mer information om innehållet finner ni på E-hälsomyndighetens informationssida

Vi ber er lägga ett ärende via Servicedesk om det blir problem med E-hälsomyndighetens tjänster efter driftstoppet.

Information om driftstoppet kommer även att ges via nyhets- och veckobrev och publiceras under  Driftstörningar på Intranätet och på Vårdgivarwebben samt i VAS inloggningsbild från kl. 07.00 den 27 november.

Starttid:
2021-11-27 kl. 20:00

Sluttid:
2021-11-28 kl. 11.00

Kontaktperson:
Elin Larnemo, IT och Digitalisering, 035-131094
Lena Johansson, IT och Digitalisering, 0340-580293

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott - Uppgradering av förbindelse VC/FTV Nyhem, Ambulans, 1177, Kvälls- och helgmottagning

Område

IT/Telefoni

Start

2021-11-25 20:00

Beräknat avslut

2021-11-25 21:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Omkoppling av förbindelse som finns på VC Nyhem.

Ambulans
1177
VC Nyhem
FTV Nyhem
Kvälls- och helgmottagning

Påverkan:
Totalt nätverksavbrott mellan 20:00-21:00

Starttid:
2021-11-25 kl. 20:00

Sluttid:
2021-11-25 kl. 21:00

Kontaktperson:
Danijela Huskic, RK IT, 035-136647

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott - Business Objects

Område

IT/Telefoni

Start

2021-11-25 08:00

Beräknat avslut

2021-11-25 17:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Business Objects kommer ej vara tillgängligt under dagen på grund av uppgradering till Service pack 9.

Påverkan:
Ej möjligt att logga in under dagen.

Starttid:
2021-11-25 kl. 08:00

Sluttid:
2021-11-25 kl. 17:00

Kontaktperson:
Ulf Thor, AI/Beslutsstöd, 0729-638347

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott - Uppgradering i Kompetensportalen

Område

IT/Telefoni

Start

2021-11-24 16:00

Beräknat avslut

2021-11-24 18:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Uppgradering i Kompetensportelen.

Påverkan:
Systemet är inte tillgängligt under tiden för uppgraderingen.
Utvecklingssamtal och utbildningar kan inte genomföras i systemet.
Roller och kompetenser kan inte administreras i systemet.

Starttid:
2021-11-24 kl. 16.00

Sluttid:
2021-11-24 kl. 18.00

Kontaktperson:
Pernilla Johansson, GAS Systemstöd

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning - Pascal samt Webcert

Område

IT/Telefoni

Start

2021-11-24 10:55

Beräknat avslut

2021-11-24 12:45

Uppdateringar

1

 
Beskrivning

Just nu är det svårt att nå Pascal och Webcert.

Inväntar svar från leverantör.

Vid behov använd driftstoppsrutiner

Uppdatering 1:

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott - Websesam för hjälpmedel och Sesam LMN

Område

IT/Telefoni

Start

2021-11-23 17:00

Beräknat avslut

2021-11-23 21:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Planerat driftavbrott på grund av uppgradering till version 2021.3

Påverkan:
Uppgradering av webbutiken för hjälpmedel, Websesam samt Sesam LMN.
Under uppgraderingsarbetet är det driftstopp i systemet och beställare har inte tillgång till webbutiken och inga förskrivningar kan göras. Uthoppstjänsten "Läkemedelsnära produkter" i vårdguidens e-tjänster kommer att vara dels eller helt otillgänglig under driftstoppet.

Starttid:
2021-11-23 kl. 17:00

Sluttid:
2021-11-23 kl. 21:00

Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott - Journalia-AK

Område

IT/Telefoni

Start

2021-11-22 17:15

Beräknat avslut

2021-11-22 19:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Den 22 november från kl. 17:15 påbörjas uppdatering av Journalia AK.
Uppdateringen kräver ett driftstopp och Journalia AK kan ej nås från kl. 17:15 till cirka kl. 19:00.

Den nya versionen av Journalia AK innehåller ett mindre antal funktionella utvecklingar samt flertalet felrättningar.
Mer information om innehållet se Leveransbesked Journalia AK Q4 2021.

Påverkan:
Journalia AK är inte tillgängligt under driftstoppet.
Under driftstoppet får reservrutin användas. Rutin – Journalia AK reservrutin
Vid inskrivning till slutenvård för patient med Waran-ordination (då doseringsinformation inte kan nås) sätts lämpligen Waran-ordinationen ut med kontroll och får sedan uppdateras med doseringsinformation när Journalia AK åter är tillgängligt.

Vi ber er lägga ett ärende till Läkemedelssupporten via Servicedesk om ni efter driftstoppet får problem eller har frågor.

Starttid:
2021-11-22 kl. 17:15

Sluttid:
2021-11-22 kl. 19:00

Kontaktperson:
Elin Larnemo, IT och Digitalisering, 035-131094
Lena Johansson, IT-Service, 0340-58 02 93

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Servicefönster - eFrikort

Område

IT/Telefoni

Start

2021-11-20 06:00

Beräknat avslut

2021-11-20 10:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Ett servicefönster är planerat av leverantör. De räknar med 4 timmars avbrott, men det kan gå snabbare.

Påverkan:
Under servicefönstret så kommer det inte gå att logga in i eFrikort och det kommer inte heller gå att hämta information om eFrikort eller uppdatera eFrikort med avgifter från VAS vid ankomstregistreringar vilket innebär att efterregistreringar behöver göras.
Verksamhetsloggar kommer att vara otillgängliga längre, vilket innebär att användare inte kan söka i loggar i eFrikort. Leverantör räknar med ca 12 timmar avbrott för verksamhetsloggar.

Starttid:
2021-11-20 kl. 06:00

Sluttid:
2021-11-20 kl. 10:00

Kontaktperson:
Karin Westholm, IT-Service

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Servicefönster - MittVaccin

Område

IT/Telefoni

Start

2021-11-18 20:30

Beräknat avslut

2021-11-19 00:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Planerat servicefönster för MittVaccin.

Påverkan:
Under tiden för servicefönstret kommer MittVaccin vara otillgängligt.
Onlinebokningen påverkas inte av arbetet.

Starttid:
2021-11-18 kl. 20:30

Sluttid:
2021-11-19 kl. 00:00

Kontaktperson:
Lena Johansson, IT-Service, 0340-580293

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott - NCS Läkemedelsmodul

Område

IT/Telefoni

Start

2021-11-17 22:30

Beräknat avslut

2021-11-18 01:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Den 17 november från kl. 22:30 påbörjas uppdatering av NCS Läkemedelsmodul till version 5.12.6.

Påverkan:
Uppdateringen kräver ett driftstopp och NCS Läkemedelsmodul kan ej nås från kl. 22:30 till cirka kl. 01:00

Den nya versionen av NCS Läkemedelsmodul innehåller ett mindre antal funktionella utvecklingsärenden.

  • Förtydligande informationstext för dospatienter.
  • Förbättrad presentation av utsatta läkemedel i Candos (utveckling kopplat till PIL - slutenvårdsdos).

Mer information om innehållet finner ni i Leveransbesked NCS Läkemedelsmodul 5.12.6.

Uppdateringen kräver ett driftstopp
Produktionsmiljön för NCS Läkemedelsmodul kan inte nås mellan kl. 22:30 – 01:00
Under detta driftstopp är NCS Läsmiljö tillgänglig.

NCS rutiner för driftstopp ska förberedas och användas.
Vid detta driftstopp kommer NCS Läsmiljö användas upptill befintlig driftstoppsrutin. För utskrift av aktuella ordinationer välj utskrift aktuella ordinationer genom menyval patient i NCS Läkemedelsmodul, Patient -> Skriv ut -> Aktuella ordinationer eller Via högerklick i ordinationslistan -> Utskrift aktuella ordinationer. Utskriften kan t.ex. användas för att signera vilka läkemedel som administrerats till patienten under detta planerade driftstopp.

För utskrift av aktuella ordinationer, se denna guide Aktuella ordinationer - Utskrift - NCS.

NCS Läsmiljö

NCS Läsmiljö nås via VAS genom sedvanligt anrop till NCS Läkemedelsmodul. Vyerna är en läsmiljö av läkemedelsinformationen, i listen står det NCS vårdportal Läsmiljö. Ingen registrering av läkemedelsinformation ska ske under servicefönstret (knappar i vyerna är inte aktiva).
OBS: Ny eller ändring av läkemedelsinformation kopplat till ordination eller administration av läkemedel under driftstoppet ska registreras i NCS Läkemedelsmodul när systemet åter är i drift.

Starttid:
2021-11-17 kl. 22:30

Sluttid:
2021-11-18 kl. 01:00

Kontaktperson:
Elin Larnemo, IT och Digitalisering, 035-131094
Lena Johansson, IT och Digitalisering, 0340-580293

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

1263 driftstörningar - sida 64 av 127