Direkt till innehållet
Länk till förstasidan

Driftavbrott - Uppgradering av förbindelse VC/FTV Nyhem, Ambulans, 1177, Kvälls- och helgmottagning

Område

IT/Telefoni

Start

2021-12-06 22:00

Beräknat avslut

2021-12-06 23:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Omkoppling av förbindelse som finns på VC Nyhem.

Ambulans
1177
VC Nyhem
FTV Nyhem
Kvälls- och helgmottagning

Påverkan:
Totalt nätverksavbrott mellan 22:00-23:00

Starttid:
2021-12-06 kl. 22:00

Sluttid:
2021-12-06 kl. 23:00

Kontaktperson:
Danijela Huskic, RK IT, 035-136647

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Servicefönster - Stöd och behandling

Område

IT/Telefoni

Start

2021-12-06 17:00

Beräknat avslut

2021-12-06 19:30

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Ett servicefönster är planerat av leverantör för byte till ny infrastruktur.
Påverkan:
Under tiden för servicefönstret kommer det inte vara möjligt att vara inloggad och arbeta i systemet. Servicefönstret kan komma att avslutas tidigare.
Starttid:
2021-12-06 17:00
Sluttid:
2021-12-06 19:30

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning - Vårdguidens e-tjänster

Område

IT/Telefoni

Start

2021-12-06 06:40

Beräknat avslut

2021-12-08 07:20

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Just nu kan  man  uppleva seghet i personalverktyget samt problem att hantera ärenden.

Felsökning Pågår.

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Servicefönster - Nationell patientöversikt (NPÖ)

Område

IT/Telefoni

Start

2021-12-02 08:00

Beräknat avslut

2021-12-02 14:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Ett servicefönster är planerat av leverantör för leverans av ny version - NPÖ 4.0.

Påverkan:
Under första delen av servicefönstret (ca kl. 8-10) kommer tjänsten vara otillgänglig, men störningar kan förekomma under hela fönstret.

Starttid:
2021-12-02 08:00

Sluttid:
2021-12-02 14:00

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott - Obstetrix och Milou

Område

IT/Telefoni

Start

2021-12-01 12:00

Beräknat avslut

2021-12-01 13:30

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Obstetrix och Milou stängt för service

Påverkan:
Under stoppet bör Obstetrix vara stängt, inte bara utloggat med F8 (annars blir det felmeddelande då Obstetrix startas igen), Milou kommer inte att fungera. För övrigt går datorerna bra att använda.

Starttid:
2021-12-01 kl. 12:00

Sluttid:
2021-12-01 kl. 13:30

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott: E-hälsomyndighetens recepttjänster

Område

IT/Telefoni

Start

2021-11-27 20:00

Beräknat avslut

2021-11-28 11:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Den 27 november från kl. 20:00 kommer en ny release från E-hälsomyndigheten. Deras recepttjänster kommer då inte vara tillgängliga under natten och en bit in på förmiddagen. Pascal kommer inte heller att kunna nås under samma tid.

Påverkan:
Det är inga förändringar i åtkomst till VAS och NCS, däremot kommer de recept som förskrivs inte att nå apoteken förrän E-hälsomyndighetens tjänster åter är tillgängliga. Varken uthopp till Pascal eller kopiering av uppgifter till NCS därifrån kommer heller att fungera. Apoteken kommer inte åt de befintliga e-recepten.

Rutin för driftstopp ska förberedas
Varje verksamhet ska se över i vilken omfattning man påverkas och se över en lokal åtgärdsplan.
Se Driftstopp-EHM och Antal recept på helger för mer information och stöd i arbetet

Innehåll i ny release

 

  • Förskrivningskollen får utökad funktionalitet med möjlighet att skapa, avsluta och makulera förskrivningar, beslutsstöd, möjlighet att se spärrade uppgifter med samtycke, inlogg för fritidsförskrivare via Freja-id mm
  • Läkemedelskollen får ny funktionalitet för att se och spärra behandlingsorsak.
  • Mina sparade recept får nytt utseende

Mer information om innehållet finner ni på E-hälsomyndighetens informationssida

Vi ber er lägga ett ärende via Servicedesk om det blir problem med E-hälsomyndighetens tjänster efter driftstoppet.

Information om driftstoppet kommer även att ges via nyhets- och veckobrev och publiceras under  Driftstörningar på Intranätet och på Vårdgivarwebben samt i VAS inloggningsbild från kl. 07.00 den 27 november.

Starttid:
2021-11-27 kl. 20:00

Sluttid:
2021-11-28 kl. 11.00

Kontaktperson:
Elin Larnemo, IT och Digitalisering, 035-131094
Lena Johansson, IT och Digitalisering, 0340-580293

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott - Uppgradering av förbindelse VC/FTV Nyhem, Ambulans, 1177, Kvälls- och helgmottagning

Område

IT/Telefoni

Start

2021-11-25 20:00

Beräknat avslut

2021-11-25 21:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Omkoppling av förbindelse som finns på VC Nyhem.

Ambulans
1177
VC Nyhem
FTV Nyhem
Kvälls- och helgmottagning

Påverkan:
Totalt nätverksavbrott mellan 20:00-21:00

Starttid:
2021-11-25 kl. 20:00

Sluttid:
2021-11-25 kl. 21:00

Kontaktperson:
Danijela Huskic, RK IT, 035-136647

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott - Business Objects

Område

IT/Telefoni

Start

2021-11-25 08:00

Beräknat avslut

2021-11-25 17:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Business Objects kommer ej vara tillgängligt under dagen på grund av uppgradering till Service pack 9.

Påverkan:
Ej möjligt att logga in under dagen.

Starttid:
2021-11-25 kl. 08:00

Sluttid:
2021-11-25 kl. 17:00

Kontaktperson:
Ulf Thor, AI/Beslutsstöd, 0729-638347

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftavbrott - Uppgradering i Kompetensportalen

Område

IT/Telefoni

Start

2021-11-24 16:00

Beräknat avslut

2021-11-24 18:00

Uppdateringar -
 
Beskrivning

Omfattning:
Uppgradering i Kompetensportelen.

Påverkan:
Systemet är inte tillgängligt under tiden för uppgraderingen.
Utvecklingssamtal och utbildningar kan inte genomföras i systemet.
Roller och kompetenser kan inte administreras i systemet.

Starttid:
2021-11-24 kl. 16.00

Sluttid:
2021-11-24 kl. 18.00

Kontaktperson:
Pernilla Johansson, GAS Systemstöd

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

Driftstörning - Pascal samt Webcert

Område

IT/Telefoni

Start

2021-11-24 10:55

Beräknat avslut

2021-11-24 12:45

Uppdateringar

1

 
Beskrivning

Just nu är det svårt att nå Pascal och Webcert.

Inväntar svar från leverantör.

Vid behov använd driftstoppsrutiner

Uppdatering 1:

Vid frågor kontakta Servicedesk 010-476 19 00

1238 driftstörningar - sida 61 av 124